Gå til innhold

Vil ikke konfirmeres..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Sønnen min skal egentlig stå til konfirmasjon neste vår. Jeg har meldt ham til borgelig konfirmasjon siden hans far er muslim og jeg ikke har behov for kristelig konfirmasjon.

I dag sa han at han ikke ville konfirmeres, selv ikke borgelig. Jeg tror det kommer av at han ikke kjenner noen andre som skal konfirmeres borgelig og han vet at kirkelig ikke er noe alternativ.

Han mente vi enten kunne holde en liten fest med nærmeste familie eller eventuelt få penger istedenfor å ha noen selskap.

Jeg sa vi ikke holder selskap hvis han ikke konfirmerer seg, det synes jeg blir feil. Det er vel også feil å gi ham penger hvis han ikke konfirmerer seg?

Noen synspunkter på dette?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sønnen min skal egentlig stå til konfirmasjon neste vår. Jeg har meldt ham til borgelig konfirmasjon siden hans far er muslim og jeg ikke har behov for kristelig konfirmasjon.

I dag sa han at han ikke ville konfirmeres, selv ikke borgelig. Jeg tror det kommer av at han ikke kjenner noen andre som skal konfirmeres borgelig og han vet at kirkelig ikke er noe alternativ.

Han mente vi enten kunne holde en liten fest med nærmeste familie eller eventuelt få penger istedenfor å ha noen selskap.

Jeg sa vi ikke holder selskap hvis han ikke konfirmerer seg, det synes jeg blir feil. Det er vel også feil å gi ham penger hvis han ikke konfirmerer seg?

Noen synspunkter på dette?

På forhånd takk :)

Jerg reagerte på setningen jeg har uthevet. Det er da han som eventuelt skulle konfirmeres, og ikke du. Så hva du har behov skjønner jeg ikke hva har å si i denne sammenhengen. Hvorfor meldte du han forresten opp uten å ha spurt han? Vil han ikke konfirmeres så vil han ikke konfirmeres. Men jeg er enig i at ingen konfirmasjon = ikke noe selskap eller gaver.

Skrevet

Jeg valgte å ikke komfirmere meg, ikke av noe spesiell årsak, hverken kristelig eller borgerlig. For min del var jeg ikke engang innom tanken på å ha hverken fest eller få gaver.

(besteforeldre ga allike vel det samme som mine søsken og søskenbarn fikk)

Skrevet

Vel, jeg synes det er ganske voksent valg av han jeg. Selv valgte jeg også å ikke ha komfirmasjon, hade ingen interesse av det og så ikke poenget med å kaste bort en dag i uken i flere uker fremover bare for å få penger.

mine foreldr ønsket å markere 16 års dagen min siden jeg ikke konfirmerte meg, og vi haddeett større selskap en vanlig. Familien ga meg nok et samme som til de andre, men det var ikke noe jeg forventet. Hadde nok fått mer/fra fler om jeg hadde konfirmert meg.

Så synes du skal la han få ta sitt valg, så får du tat ditt om du ønsker å markere en fødsesdag mer en vanlig eller ikke...

Skrevet

For 15 år siden valgte jeg å ikke konfirmere meg, hverken borgerlig eller krikelig. For meg var valget vanskelig fordi jeg egentlig ønsket kirkelig konfirmasjon, men da jeg ikke var døpt og mine foreldre uttalt humanetikere tok jeg ikke det valget da. Jeg hadde ingen fest i steden for konfirmasjon, men mine foreldre foreslo i steden en skikkelig feiring av min 16 års dag med familie, og venner av familien. Dette var altså ingen ungdomsfest, men en litt ekstra markering av min bursdag. Det satte jeg pris på som et alternativ.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Min sønn konfirmerte seg ikke, verken kirkelig eller borgerlig. Ergo ikke noe selskap. I stedet fikk han litt ekstra til 16-årsdagen sin fra meg, sin far og sine besteforeldre.

Skrevet

Jeg er oppvokst med en religiøs mor, som tok det som en selvfølge at jeg skulle konfirmeres i kirka. De hadde til og med latt være å døpe meg som barn fordi jeg skulle få "velge selv". Det valget var ikke noe valg, og føyelig og konfliktsky som jeg er, lot jeg min mor få det som hun ønsket. Jeg ville hverken ha noe med kirken, penger eller et stort selskap å gjøre, og fikk alt. Jeg synes du skal respektere det han mener og ønsker. Det er ikke noe fint å ha en mening om det, for så å bare bli overkjørt fordi noen andre ønsker noe annet. Dere kan jo, som flere nevner over meg, løse det i en litt stor bursdagsfest eller lignende. Eller kanskje bare arrangere middag for slekt og venner utpå sommeren, uten at bare han skal stå i sentrum. Selskap o.l. er som oftest fint og hyggelig uansett. :)

Skrevet

Selv om han ikke vil konfirmere seg syns jeg det er greit med en liten fest og gaver for å markere overgangen til "voksenlivet".

Skrevet

Jeg må si jeg reagerer litt på at du har meldt ham opp til borgerlig konfirmasjon uten å engang spørre hva han ønsket selv...

Synes ikke han skal få penger heller.... Feir heller 16 årsdagen litt ekstra :)

Skrevet

Jeg valgte å ikke konfirmere meg.

Mine foreldre sa klart i fra at da blir det ingen fest, ingen gaver, ingenting. Jeg sa at det ikke var noe problem for meg - ville jo ikke konfirmere meg i kirken da jeg ikke er kristen, og ville heller ikke konfirmere meg borgerlig da jeg fölte det ikke var noe for meg.

Nå ble det slik da, at mine foreldre overrasket meg en lördag (rundt "standar" konfirmasjonstid) med en middag ute på en fin restaurant sammen med när familie, og jeg fikk noen gaver likevel.

Mamma var nemlig så stolt over min beslutning, og at jeg ikke tvang meg slv gjennom en konfirmasjon KUN for å få gaver o.l., at hun syns jeg fortjente en liten oppmerksomhet likevel.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hei igjen og takk for innspill!

Jeg formulerte meg litt dårlig i stad. Vi har i de siste årene vært enig om at det ikke skal være kirkelig konfirmasjon og at han skal konfirmeres borgelig, dette har han selv vært enig i.

Derfor meldte jeg ham inn (vi gjorde det sammen på nettet), valgte dato for konfirmasjonen og vi fikk beskjed om at krus/møtene starter i januar 09.

Det er nå han plutselig har funnet ut at han ikke vil gå på disse møtene og konfirmere seg (det tror jeg bunner i at han ikke kjenner noen andre som skal det...).

Men, han vil ha gaver sånn som alle kompiser får. Jeg mener at hvis han ikke konfirmerer seg - synes jeg det er uriktig å feire dette som om han hadde gjort det.

Jeg er overbevist om at iallfall mormor kommer til å gi ham en stor sum selvom hun blir skuffet hvis han ikke deltar og lar seg kofirmere...

Kanskje en god ide å ferie 16-års-dagen litt ekstra, det har jeg ikke tenkt på.

:O)

Skrevet
Hei igjen og takk for innspill!

Jeg formulerte meg litt dårlig i stad. Vi har i de siste årene vært enig om at det ikke skal være kirkelig konfirmasjon og at han skal konfirmeres borgelig, dette har han selv vært enig i.

Vi har vært enige? Dette er jo et personlig valg, ikke noe familien skal bli enige om.

Jeg valgte selv å konfirmere meg borgerlig, selv om jeg ikke kjente noen andre som gjorde det med meg. Og det var vel ikke så voldsomt mye jeg fikk ut av det, selv om jeg syntes seremonien var fin.

Min bror valgte å ikke konfirmere seg, så for ham hadde vi en "voksenfest" med hele familien. Han fikk gaver han også.

Jeg synes det skal respekteres hvilket valg man tar. Å tvinge noen til å gjøre noe personen ikke har lyst til, med penger som premie blir litt rart for meg. Vil du at han skal gjøre det kun for pengene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...