Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vurdert nå den siste tiden å skifte tidspunkt på når jeg tar mine p-piller.

Vanligvis pleier jeg å ta dem ved 19.00 tiden på kvelden.

Som kanskje noen av dere vet, så var jeg igjennom en gallestein operasjon 02.09.08.

Dette har da ført til at magen min er mer løs, og får vel kanskje lettere diare nå enn ellers, noe som da gjør at jeg må på do 1 eller flere ganger i løpet av en dag.

Så går det da greit, og flytte tidspunktet fra kvelden, til midt på dagen, eller på morgenen for eks?

Syns det hørtes bedre ut, at jeg tar dem såpass tidlig, at dem får virke, før jeg eventuelt tar noen toalettbesøk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar du p-pillene nå? Jeg mener å ha lest i en tråd at du ikke tar p-pillene for tiden. Da er det vel bare å begynne å ta dem på det tidspunktet som passer best, når du begynner igjen. Men har du vurdert å prøve p-ring eller p-plaster? Kan være verdt et forsøk, sansynligheten for at kroppen ikke tar opp stoffene blir mindre da, hvis du er plaget med diare. Men har du fått bivirkninger av det tidligere, er gjerne piller det beste alternativet. :)

Skrevet

Jeg tok min tablett først igår kveld.

Men etter at jeg tok den på kvelden, så tenkte jeg at det kanskje var bedre og ta det tidlig på dagen, for mine doturer starter ikke fra morgenen, vanligvis. :)

Og det er ikke diare hver gang, men det kan hende det om jeg har vært på do en tur før på dagen.

Men i alle fall løs mage.

Har brukt p-pillene Yasmin 28 hele tiden, så det er de jeg vil prøve i første omgang.

Har prøvd p-plaster før, men ble litt sånn stresset av at det ikke satt så godt bestandig og sånn.

Føler meg tryggere på pillene.

Da jeg spurte legen min her om dagen, mente hun at yasmin var best for meg, pga kviser og hudorm, PMS, stabil vekt og alt det. :)

Skrevet (endret)

Men et lite spørsmål til, når man starter igjen på pilla, og ikke har gått på pillen siden 27.aug, hva kan bivirkningene være når man starter opp igjen?

Har gått på Yasmin i 4-5 år nå. :)

Hadde et par omganger med kraftige smerter på høyre side, som varte noen få sekunder, nederst i magen i ettermiddag..

Endret av bente85
Skrevet

Så lenge du ikke forskyver tidspunktet du tar den mer enn 12 timer (altså at det blir mer enn 36 timer imellom to piller), skulle det vel gå greit å bytte tidspunkt. Men det er gjerne ikke så lurt å endre tidspunkt for ofte, siden de helst skal tas på omtrent samme tid. Eller så kan du ta pillene denne måneden til den tiden du har begynt nå, og så bytter tidspunkt når du begynner på nytt brett, ved at du "korter inn" menstruasjonsuken. Altså bør du da ta første pillen tidligere på dagen, istedenfor å vente til morgenen etter.

Når det gjelder bivirkninger ville jeg tro du kan få ca de samme bivirkningene som du fikk da du begynte på p-pillene. Eller du kan få andre bivirkninger som er vanlig de tre første månedene (se pakningsvedlegget), men det er vel mindre sansynlig. Det kan godt være du slipper bivirkninger også.

Skrevet
Så lenge du ikke forskyver tidspunktet du tar den mer enn 12 timer (altså at det blir mer enn 36 timer imellom to piller), skulle det vel gå greit å bytte tidspunkt. Men det er gjerne ikke så lurt å endre tidspunkt for ofte, siden de helst skal tas på omtrent samme tid. Eller så kan du ta pillene denne måneden til den tiden du har begynt nå, og så bytter tidspunkt når du begynner på nytt brett, ved at du "korter inn" menstruasjonsuken. Altså bør du da ta første pillen tidligere på dagen, istedenfor å vente til morgenen etter.

Når det gjelder bivirkninger ville jeg tro du kan få ca de samme bivirkningene som du fikk da du begynte på p-pillene. Eller du kan få andre bivirkninger som er vanlig de tre første månedene (se pakningsvedlegget), men det er vel mindre sansynlig. Det kan godt være du slipper bivirkninger også.

Men når jeg begynte på p-pillene for første gang, kan jeg ikke huske at jeg fikk slik vondt. Heller ikke andre gangen da jeg byttet fra p-plaster til pillene igjen.

Det står i pakkevedlegget at man kan få mensforstyrrelser, men ikke noe om noe vondt noe sted.

Skrevet
Men når jeg begynte på p-pillene for første gang, kan jeg ikke huske at jeg fikk slik vondt. Heller ikke andre gangen da jeg byttet fra p-plaster til pillene igjen.

Det står i pakkevedlegget at man kan få mensforstyrrelser, men ikke noe om noe vondt noe sted.

Litt ondter her og der kan vært helt ufarlig, selv om det ikke kommer av p-pillene. Og sansynligheten er vel liten for at det kommer av p-pillene da. Men har du grunn til å tro at det er noe alvorlig eller det ikke går over etter en tid, bør du kanskje ta deg en tur til legen etterhvert. Men går det over er det nok ikke noe å bekymre seg for. :)

Skrevet

Men det kjentes slik ut, sånn på samme plassen hvor menssmertene pleier å være. :-S

Jeg har vel kanskje vært bitte litt dum å, for jeg har startet med p-piller igjen, uten å vite om jeg er gravid eller ikke.

Men jeg tar sjansen på at jeg ikke er. :)

Vi får se hvordan det går. :) Håper på det beste. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...