Gå til innhold

Vegetarianere blir lettere psykisk syke....?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Denne fant jeg da jeg lette etter en artikkel som stod i Dagsavisen i forrige uke.

Den artikkelen jeg lette etter finnes muligens ikke i nettutgaven, men den handlet om at vegetarianere/veganere krymper hjernene sine. Noen som har lest den?

Endret av mysan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må si meg enig med det siste som står i artikkelen: " Det viktigste er å ha et variert kosthold".

"– Samlet sett innebærer dette at vegetarianere må være veldig påpasselige hvis de skal få i seg alle de næringsstoffene som er nødvendige for kroppen og viktige for vår psykiske helse. Dette kan de klare ved å ta kosttilskudd av ulike typer. Problemet er bare at en del vegetarianere er så «religiøse» at ikke vil innta kosttilskudd som inneholder for eksempel fettsyrer fra dyr."

Det finnes kosttilskudd som ikke inneholder fettsyrer fra dyr.. Bare så det er sagt :)

Hilsen en lykkelig og glad vegetarianer!

Skrevet

Enig med cilipili. Det er jo ikke noe nytt her; forskerne har funnet ut at man blir lettere psykisk syk hvis man mangler mineraler som kan være vanskelig å få i seg for vegetarianere som ikke har et variert kosthold.

Har man et variert kosthold, derimot, er det jo ingen fare på ferde. Og dette gjelder jo også for kjøttetere. Det er jo en rekke andre helseproblemer kjøttetere med dårlig kosthold også kan få, feks høyt kolesterol, og fedme.

Skrevet

Man kan godt bli feit som vegetarianer/veganer også. Man lever ikke nødvendigvis sunt fordi om man ikke spiser fisk og kjøtt. Potetgull og cola er gjerne helt uten animalsk innhold ;) Så har man alle soyaproduktene, soyais, sjokolade uten melk osv... det går helt fint an.

Nå har det jo vist seg at soya i store mengder ikke er bra heller, så det er ikke lett uansett hva man velger, men man skal nok være litt mer kunnskapsrik som vegetarianer enn som alteter.

Skrevet
Enig med cilipili. Det er jo ikke noe nytt her; forskerne har funnet ut at man blir lettere psykisk syk hvis man mangler mineraler som kan være vanskelig å få i seg for vegetarianere som ikke har et variert kosthold.

Har man et variert kosthold, derimot, er det jo ingen fare på ferde. Og dette gjelder jo også for kjøttetere. Det er jo en rekke andre helseproblemer kjøttetere med dårlig kosthold også kan få, feks høyt kolesterol, og fedme.

:Nikke:

Man kan godt bli feit som vegetarianer/veganer også. Man lever ikke nødvendigvis sunt fordi om man ikke spiser fisk og kjøtt. Potetgull og cola er gjerne helt uten animalsk innhold ;) Så har man alle soyaproduktene, soyais, sjokolade uten melk osv... det går helt fint an.

Nå har det jo vist seg at soya i store mengder ikke er bra heller, så det er ikke lett uansett hva man velger, men man skal nok være litt mer kunnskapsrik som vegetarianer enn som alteter.

Selvfølgelig kan man bli feit som vegetarianer også, men statistikken viser at den gjennomsnittlige vegetarianer har sunnere kroppsvekt enn den gjennomsnittlige kjøtteter.

Å si at soya i store mengder ikke er bra, er en sannhet med modifikasjoner. Soya i svært store mengder kan være lite gunstig for eldre kvinner, mens det østrogenlignende stoffet som finnes i soya i følge en britisk undersøkelse virker gunstig blant annet på hjerne og hukommelse hos yngre.

I tillegg er et vegetarisk kosthold rikt på frukt, grønt og antioksidanter - noe som er svært så bra for hjerne / hukommelse / resten av kroppen!

Skrevet

Hvis man ikke spiser (riktig) så blir man syk, det gjelder for alle, vegetarianere og kjøttetere. Noe de fleste vet fra før av.

Denne artikkelen er ikke noe annet enn "løgn".

Mulig man kan bli psykisk syk av å være vegetarianer, men det er ikke vegetarianerdiaetten som er årsaken, det er heller at personen ikke spiser riktig, slik som puddingvegetarianere, ikke ordentlige vegetarianere. Men det gjelder jo også for kjøttetere. Spiser du bare pølser så blir du syk.

Skrevet

Jeg kan ikke noe om statistikken på dette området, men kan tenke meg at vegetarianere er generelt sett sunnere enn kjøttspisere. Men da tror jeg ikke det er kjøtt eller ikke kjøtt som er spørsmålet. Det er vel mer det at for å bli vegetarianer må du nødvendigvis ta et bevisst standpunkt til kosthold, og dermed er sjansen større for at du er opptatt av sunnhet i tillegg til dyrevern. Jeg tror det er flere sunnhetsbevisste vegetarianere enn sunnhetsbevisste kjøttspisere prosentmessig. Fordi de mest usunne av oss bryr seg midt i ryggen om hva de putter i seg. Den holdningen er nok sjeldnere hos vegetarianere.

Altså mener jeg at det ikke er mangel på kjøtt som gjør vegetarianere sunnere enn andre.

Mine tanker bare. Er ikke forsker. ;)

Gjest Frosk ikke innlogget
Skrevet
Jeg kan ikke noe om statistikken på dette området, men kan tenke meg at vegetarianere er generelt sett sunnere enn kjøttspisere.

Statistikken sier at du har rett ;)

Jeg tror du har helt rett i at mange vegetarianere er mer kostholdsbevisste enn andre - men dette gjelder selvsagt ikke alle (er også skremmende mange såkalte puddingvegetarianere som lever på nudler og cola)

Rødt kjøtt i de mengdene gjennomsnittsnordmannen spiser, er ikke sunt (og kan være en medvirkende årsak til bl.a tarmkreft) - mens fiber, belgfrukter, frukt og grønt selvfølgelig ER kjempesunt (og vegetarianere spiser, logisk nok, mer av dette enn gjennomsnittsnordmannen) - jeg tror derfor kombinasjonen av 1) mangel på rødt kjøtt og 2) mye fiber / belgfrukter / frukt / grønt er det som gjør at vegetarianere har lavere sannsynlighet for å få diverse kreftformer, hjerte- og karsykdommer osv.

Og jeg tror heller ikke hjernene våre krymper ;)

Skrevet

Leste ikke artikkelen nøye, men min teori er at vegetarianere ofte er "følelsesmennesker" og dermed også lettere blir deprimert uten at det har noe med kosten å gjøre. Mao disse menneskene hadde nok blitt deprimert enten de spiste kjøtt eller ikke.

Skrevet
Jeg kan ikke noe om statistikken på dette området, men kan tenke meg at vegetarianere er generelt sett sunnere enn kjøttspisere. Men da tror jeg ikke det er kjøtt eller ikke kjøtt som er spørsmålet. Det er vel mer det at for å bli vegetarianer må du nødvendigvis ta et bevisst standpunkt til kosthold, og dermed er sjansen større for at du er opptatt av sunnhet i tillegg til dyrevern. Jeg tror det er flere sunnhetsbevisste vegetarianere enn sunnhetsbevisste kjøttspisere prosentmessig. Fordi de mest usunne av oss bryr seg midt i ryggen om hva de putter i seg. Den holdningen er nok sjeldnere hos vegetarianere.

Altså mener jeg at det ikke er mangel på kjøtt som gjør vegetarianere sunnere enn andre.

Jeg tenker det samme som deg.

Skrevet

Helt enig!

Samtidig mener jeg også at vi ikke på noen måte har godt av rødt kjøtt. Av grunner som økt risiko for hjerte/kar sykdommer, kreft osv..

Skrevet

Antagelig er årsakssammenhengen sammensatt:

* Mangel på vitamin B12 er vanligere hos vegetarianere enn kjøttspisere, og et symptom er depresjon (men det kan jo forebygges selv om man er veggis, så det trenger jo nesten ikke defineres som et problem)

* Det skal mer kunnskap til, og bedre tilgang på ulike varer, for at man skal klare å ha et "fullverdig" vegetarisk kosthold enn et kjøttkosthold. Endel vegetarianere mangler sikkert kunnskap for og interesse for matlaging, men har gjort valget mest av etiske grunner. Jeg kjenner flere vegetarianere som gjerne kunne levd på McDonalds-meny bare man fjerner kjøttet, og som ikke liker grønnsaker eller bruker noe som helst energi på matlaging. Da er veien kort til mangelsykdommer, kortere enn for altetere tror jeg.

* For noen er antagelig valg om "strengt" kostholdsregime beslektet med spiseforstyrrelser eller andre måter å kompensere for (eller forsøke å løse) at man ikke har det bra psykisk (kan jo diskutere hva som kom først da, mange får det antagelig bedre med seg selv som vegetarianere ettersom det er/føles som et bevisst etisk valg, og ikke trenger være usunt). Vet ikke om folk med mye empati og bevissthet rundt samfunnsproblemer, dyrehold etc har lettere for å ha psykisk sykdom.

Den menneskelige hjernen er forøvrig (mest sannsynlig) et resultat av at forfedrene våre begynte å spise kjøtt og marg i større mengder. Nervecellene inneholder mye fettsyrer og det er nok av betydning å ha et godt kosthold for at hjernen skal utvikles best mulig. Jeg ville, om jeg var veganer, ikke satt barn i vekst på et vegansk kosthold, i hvert fall ikke uten å lese masse om det først, mens jeg tror et vegetarisk kosthold kan være fullverdig også for barn.

Skrevet

Dette tror jeg er helt riktig, og dermed blir statistikken som viser at den generelle vegetarianer er sunnere enn den generelle alteter, helt skjev. Den generelle alteter er nettopp det; altetende og ikke videre interessert i kosthold. Det ser man på den økende fedmen i verden.

Leste ikke artikkelen nøye, men min teori er at vegetarianere ofte er "følelsesmennesker" og dermed også lettere blir deprimert uten at det har noe med kosten å gjøre. Mao disse menneskene hadde nok blitt deprimert enten de spiste kjøtt eller ikke.

Det er fullt mulig. Man blir vel gjerne vegetarianer/veganer av følelsesmessige grunner. Ref. utsagn som "jeg spiser ingen ting som har hatt et ansikt", eller "jeg spiser aldri noe som har hatt en mor".

Når det gjelder hjernen som krymper så fikk jeg ikke sett den artikkelen, så jeg vet ikke hva det gikk ut på, men det er forskere som har funnet ut dette, så det handler ikke om å tro eller ikke tro... ett eller annet har tydeligvis pekt i den retningen.

Noen nevnte at soya er bra, og jeg vet ikke om det finnes noe om det på net, men et forsøk blant svenske skoleunger som fikk velge mellom soyaprodukter i lunsjen og vanlige melke- og kjøttbaserte produkter, utviklet allergier mot soya og andre soyalignende matvarer. Jeg skal se om jeg kan finne noe om det.

Skrevet
Når det gjelder hjernen som krymper så fikk jeg ikke sett den artikkelen, så jeg vet ikke hva det gikk ut på, men det er forskere som har funnet ut dette, så det handler ikke om å tro eller ikke tro... ett eller annet har tydeligvis pekt i den retningen.

Så lenge ikke noe har blitt forsket så mye på at det nærmest har blitt en sannhet, sluker jeg ikke alt jeg leser av forskning. Hvertfall ikke det som skrives om forskning i media, noe som forøvrig er en annen og interessant debatt i seg selv.

Skrevet

Dette tror jeg er riktig for de som er vegetarianere av hensyn til dyra.

Skrevet
Denne fant jeg da jeg lette etter en artikkel som stod i Dagsavisen i forrige uke.

Den artikkelen jeg lette etter finnes muligens ikke i nettutgaven, men den handlet om at vegetarianere/veganere krymper hjernene sine. Noen som har lest den?

Ja, jeg har så absolutt merket at vegetarianere har krympet hjernene sine. Min eks var det. Hoho.

Gjest Frosk ikke innlogget
Skrevet

Det finnes mange vegetarianere som ikke er opptatt av sunt kosthold i det hele tatt (det er mange grunner til å bli vegetarianer, helse er bare én av dem), samtidig som det selvfølgelig finnes kjøttetere som er opptatt av kosthold. Statistikken viser likevel at gjennomsnittsveggisen har lavere risiko for en rekke sykdommer, samt har sunnere kroppsvekt, enn det gjennomsnittskjøtteteren har.

Jeg har vondt for å tro at dette KUN skyldes at vegetarianere jevnt over er mer opptatt av sunnhet (det er jo mange som ikke bryr seg spesielt om å spise sunt - de er vegetarianere av dyrevernsgrunner eller av hensyn til miljøet) Det at vegetarianere ikke spiser rødt kjøtt (usunt), samtidig som man spiser mer frukt / grønt / belgfrukter (sunt) enn kjøttetere, er ikke en konsekvens av at man er mer opptatt av sunt kosthold, men en konsekvens av at man er vegetarianer.

Skrevet

Sitat fra artikkelen:

Det er snakk om tre store undersøkelser hvor de har fulgt vegetarianere i Storbritannia og Tyskland gjennom mange år og sammenlignet dem med altetere, som for øvrig har den samme livsstilen som vegetarianerne.
Skrevet

Det finnes også flere undersøkelser som viser at vegetarianere er mer intelligente (har høyere IQ) enn gjennomsnittet ;)

står litt her http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6180753.stm

"Lead researcher Catharine Gale said: "The finding that children with greater intelligence are more likely to report being vegetarian as adults, together with the evidence on the potential benefits of a vegetarian diet on heart health, may help to explain why higher IQ in childhood or adolescence is linked with a reduced risk of coronary heart disease in adult life."

Skrevet

Det står at det viser seg at barn med høy IQ har en tendens til å bli vegetarianere senere i livet.

Det synes jeg ikke er så veldig merkelig, all den tid det krever et visst tankemoment rundt det å velge en slik livsstil, og ta hensyn til helsen sin.

De med høy intelligens har også gjerne bedre jobber og det har vel også vist seg at flere med høy utdannelse velger å gå over til vegetarkosthold.

Om de i mors mage og under oppveksten har fått rikelig med omega3 fra fet fisk og tran, nok av proteiner fra kjøtt, fisk og egg, sier dette ingen ting om ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...