Gå til innhold

PC-en skrur seg av :(


stikkelsbær

Anbefalte innlegg

Min elskede bærbare PC sliter litt for tiden, og det kan vi ikke ha noe av, for jeg trenger den til studiene.

Jeg tror problemet ligger i viften, og at PC-en blir for varm og dermed skrur seg selv av. Dette har skjedd 3-4 ganger i løpet av de 2 siste månedene. Den har imidlertid bråkt fælt helt siden jeg fikk den, og det har blitt gradvis verre)..

Har lest noe her inne om støvsuging av viften, det kan kanskje hjelpe? Men vet ikke om jeg tør å begynne å skru på og åpne under, så er kanskje ikke noe vits hvis jeg ikke kommer ordentlig til...

I tillegg er den nok litt full av ting og tang som den ikke trenger å være full av (bilder og musikk o.l.), så jeg skal ta en real sletterunde og frigjøre litt plass. Men blir det man sletter liggende i papirkurven og ta opp like mye plass der som det gjorde før? Slettes papirkurven automatisk eller må man gjøre det selv?

Jeg ser at jeg har 54 prosesser som kjører nå, er ikke det mye? Bør jeg avslutte de jeg ikke trenger? Hvordan i all verden vet jeg hva jeg ikke trenger?

Og hva er sånn CCleaner som noen snakker om? Hvordan fungerer det?

Som dere skjønner har jeg IKKE peiling, og jeg blir ekstremt glad for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, kan godt vaere det er for mye stoev inni, og det kan stoevsuges. Pass paa at den er slaatt av, og vaer forsiktig saa skal det gaa bra.

54 prosesser er veldig mye!

Klikk start nederst til venstre, klikk Run (eller kjoer paa norsk) skriv inn 'msconfig' (uten '') klikk enter og du faar opp en dings. Paa fanene oeverst velger du Startup. Klikk 'Disable all', da kutter den ut alt unoedvendig fra oppstart. Gaa gjennom lista og huk av viktige programmer som f.eks. virusprogrammet om det ligger der, msn e.l. om du pleier aa ha det paa fra oppstart. Annet fjas kan du slaa paa selv naar/om du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil antakeligvis gjøre maskinen raskere, samt at varmeproblemer vil bli oppdaget:

Defragmering.

Auslogics Disk Defrag + Free Registry Defrag + Pagedefrag

Varmen kan være problemet

Sjekk det.

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE〈=en

Maskinavn->sensor

Fortell hva som er resultatet, eller da screenshot av programmet.

Kjør CCleaner som dette.

Last ned og kjør CCleaner

'Valg'->'Avansert'. Fjern avkryssingen framfor: "bare slett midlertidige filer som er eldere enn 48 t.

Gå tilbake til "Renser" ("Cleaner hvis du har engelsk språk) og trykk "Kjør CCleaner"

Kjør denne rensen et par ganger til alt er borte.

Trykk deretter på "register" og velg "søk etter feil". Velg å reparere feilene. Du får spørsmål om å ta backup,-->svar ja.

Kjør register-renser et par ganger til alle feil er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle tre!!

54 prosesser er veldig mye!

Klikk start nederst til venstre, klikk Run (eller kjoer paa norsk) skriv inn 'msconfig' (uten '') klikk enter og du faar opp en dings. Paa fanene oeverst velger du Startup. Klikk 'Disable all', da kutter den ut alt unoedvendig fra oppstart. Gaa gjennom lista og huk av viktige programmer som f.eks. virusprogrammet om det ligger der, msn e.l. om du pleier aa ha det paa fra oppstart. Annet fjas kan du slaa paa selv naar/om du trenger det.

Og det er ikke vanskelig å skru de på igjen hvis jeg evt. trenger det? Må vel være det når jeg tenker meg om, har jo ikke gjort noe for å få de der i utgangspunktet... :)

Kjør CCleaner som dette.

Last ned og kjør CCleaner

'Valg'->'Avansert'. Fjern avkryssingen framfor: "bare slett midlertidige filer som er eldere enn 48 t.

Gå tilbake til "Renser" ("Cleaner hvis du har engelsk språk) og trykk "Kjør CCleaner"

Kjør denne rensen et par ganger til alt er borte.

Trykk deretter på "register" og velg "søk etter feil". Velg å reparere feilene. Du får spørsmål om å ta backup,-->svar ja.

Kjør register-renser et par ganger til alle feil er borte.

Hvordan vet jeg at alt er borte?

Bør jeg ta backup av filene mine på forhånd eller har det ikke noe med det å gjøre?

Sikkert dumme spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling, og vil ikke gjøre noe feil/slette noe jeg trenger :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste spørsmålene som er dumme, er de du ikke spør om :)

"hvordan vet jeg at alle feil er bort". Det vet du ved at den ikke klarer å finne flere feil. Altså: du søker etter feil, reparerer alle feilene den finner. Deretter søker du etter feil på nytt, og reparerer det den finner denne gangen. Hvis du på tredje forsøk ikke finner noen flere feil, er du ferdig. Hvis du finner fler feil, må du fortsette noen ganger til ;)

"Bør jeg ta backup av filene mine på forhånd eller har det ikke noe med det å gjøre?"

Skjønte ikke helt hva du mente. Du trenger ikke ta backup av f.eks dokumenter eller andre viktige filer. Ccleaner gjør ingen ting med disse filene. Det du derimot bør ta backup av, er de register-feilene som Ccleaner finner. I det du ber om å reparere feilene, får du spørsmål om du vil ta backup av disse filene, og det skal du svare JA på, og lagre det på f.eks skrivebordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok supert, da ble det litt klarere for meg. Tenkte på dokumenter, bilder o.l., men hvis den ikke gjør noe med slike ting er det jo greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, forresten.

Dette vil antakeligvis gjøre maskinen raskere, samt at varmeproblemer vil bli oppdaget:

Defragmering.

Auslogics Disk Defrag + Free Registry Defrag + Pagedefrag

Ok fint, defragmering kan jeg gjøre, men hva er det?

Skal jeg bruke alle tre?

Varmen kan være problemet

Sjekk det.

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE〈=en

Maskinavn->sensor

Fortell hva som er resultatet, eller da screenshot av programmet.

Er linken riktig? Skjønte ikke hva jeg skulle gjøre med den siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne link fungerer kanskje bedre: http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE〈=en

Ja, mener at du skal degragmentere med alle de programmene. Defragmentere vil si å flytte rundt på filene på harddisken din, så pc-en bruker kortere tid på å starte opp igjen filer.

Les gjerne mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Windows_Diskdefragmentering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ristepåhodet
Nei, den link fungerte heller ikke :P

Prøve dette da:

http://www.lavalys.com/

trykk på bildet "EVEREST ultimate edition"

trykk på "here" for å laste ned programmet

velg den øverste fila.

Begriper ikke hvorfor man skal bruke betalvare når man kan bruke denne isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter vil nok få svar på problemet sitt, uavhengig av om han/hun bruker en trail-verson eller den du linket til. Blir litt hips om haps, da det forhåpentligvis er et problem som blir løst innenfor trail-versjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter vil nok få svar på problemet sitt, uavhengig av om han/hun bruker en trail-verson eller den du linket til. Blir litt hips om haps, da det forhåpentligvis er et problem som blir løst innenfor trail-versjonen ;)

Det andre som leser slike tråder enn ts, mange bruker tipsene som blir postet til å løse lignende problemer på egne maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 prosesser er veldig mye!

Klikk start nederst til venstre, klikk Run (eller kjoer paa norsk) skriv inn 'msconfig' (uten '') klikk enter og du faar opp en dings. Paa fanene oeverst velger du Startup. Klikk 'Disable all', da kutter den ut alt unoedvendig fra oppstart. Gaa gjennom lista og huk av viktige programmer som f.eks. virusprogrammet om det ligger der, msn e.l. om du pleier aa ha det paa fra oppstart. Annet fjas kan du slaa paa selv naar/om du trenger det.

Jeg gjorde som du sa, og det gikk fint, men var ikke så mange prosesser å deaktivere.. Har fortsatt 39 prosesser kjørende, føler at det også er mye?

Har ingen gode råd, men vil berre seie at eg hadde akkurat same problemet. Er det HP du har?

Nei, Fujitsu Siemens. Er du kvitt problemet nå? Isåfall, hva gjorde du? :)

CCleaner var forresten topp, takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...