Gå til innhold

Barnet mister skolegang og oppfølging

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Jeg skriver dette på vegne av min venninne. Jeg ser hennes fortvilelse og sitter selv fortvilet og hjelpesløs på utsiden og kan bare se på alle feil som blir gjort.

Venninnen min har en sønn på 12år som har nett fått diagnosen AD/HD. Noe han har hatt i mange år uten tilstrekkelig hjelp og oppfølging.

Skolen virker som de har gitt opp gutten og samarbeidet med hjemmet. Nå vet jeg bare en side av saken, men jeg ser jo og hører at mange feil blir gjort. Desverre bor de på en liten plass med dårlig økonomi og manglende fagfolk. Skolen har ingen ansette som har erfaring eller kunnskap om adhd og hvordan dette skal følges opp, men skolen er så lite sammarbeidsvillig ovenfor hjemmet om hva som kan være løsning og metoder å prøve. Skolen vil ikke annet å legge inn barnet på ungdoms psykriatisk, da blir de kvitt et problembarn.

Dette er noe moren ikke vil, hun er redd det skal ødelegge ham, ødelegge tillitt og troen på seg selv, jeg vet ikke men gutten ser ikke ut til å være der at det er så kritisk at en innleggelse er eneste løsning. Gutten har så mye godt i seg, omsorgsfull, gavmild og snill når han først har en god dag, men han er frustrert over sin måte å ikke mestre skolen slik de andre gjør.

Han blir av skolen hele tiden straffet, får ikke nok ros når han faktisk gjør noe flott.

Han kan få en utagerende oppførsel når ting går ham i mot. Han ønsker til tider å dø.

Det er jo et alvorlig tegn på at han er desperat etter å bli sett og hørt. Han trenger å føle at han er verdifull og kan noe.

Er det noen som har vært i samme situasjon, ønsker jeg å komme i kontakt og høre hva som har vært hjelp, hva som har vært prøvd osv.

Tips og råd ønskes sårt

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tara_*
Skrevet

Jeg kan desverre ikke gi noe godt svar til deg. Jeg er vel i samme situasjon selv. Har diskutert med skolen siden min gutt gikk i første klasse, nå går han i sjuende. Det er ikke samarbeid mellom hjem og skole, det føles som en kamp. Mye av grunnen til det er vel at jeg ha måtte vært ganske krass for å bli hørt. Har fått mye hjelp av PPT, og endelig en diagnose om at han har store lære og skrivevansker. Fikk tildelt spesialundervisning i 6 klasse, noe som hjelper ham mye. PPT ønsker videre utredning i forhold til ADHD, men skolen ser ingen grunn til det. I år fikk klassen enda en ny lærer, som har god kjemi med min sønn( og resten av klassen). Hun er alle tiders og min sønn fungerer mye bedre på skolen. Hun ser hans problemer, men tar det som en utfordring. Hun gir "kritikk" på en positiv måte. Min sønn blomstrer og gjør for første gang lekser uten mas. Han har til og med fått best poengsum på flere pøver.

Jeg går ut ifra at din vennines sønn har hjelp av PPT. Han skal ha tilrettelegging av skolearbeid og eventuelle sosiale vansker.Straff er noe skolen skal unngå, det gjør ting verre. At skolen har dårlig råd er ingen unnskyldning. Jeg vet det er fryktelig slitsomt, man må jo nesten slåss for å få hjelp til barn med vansker. Jeg selv er sliten og oppgitt, jeg har tatt en pause og lar alt suse ivei Selv om det går bedre nå regner jeg med at problemer oppstår igjen. Jeg vet at jeg snart må stå på krava igjen for at gutten min skal få hjelp.

Skrevet

Eg trur kan hende det viktigaste er at guten får hjelp av nokon som kan noko om dette, sjølv om guten blir teke ut av klassa. Eg har sjølv vore støttelærar for elevar med problem, utan at eg har noko utdanning eller kunne om det, og eg trur ikkje det gjer saka betre, det er berre for å kunne seie at noko blir gjort. Eg veit i alle fall at eg som lærar ikkje har moglegheit til å ta særskilte omsyn i klassene mine, eg har ikkje kapasitet til det. Når eg då protesterer er ikkje det for å vere vrang eller ikkje samarbeide, det er for å tvinge fram ei løysing som er noko anna enn tomme ord. Skulen veit vel sjølv at dei ikkje klarar å løyse situasjonen på ein god måte, og ønskjar å tvinge fram ei løysing der guten får hjelp av folk som faktisk veit kva dei driv med. PPT har ofte god kompetanse, og kan ofte hjelpe til med å få pengar til ekstra ressurser - for det trenger truleg guten din.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Vel selvom dette ikke ga noe konkrete svar så var det en trøst nok å vite at det ikke er bare den ene der i verden som har det slik, men samtidig er det jo så forferdelig synd at så mange er i en slik situasjon.

Unger skal ikke få ødelagt barndomen sin, de skal få utvikle seg!

Takker for svar - det gjør godt.

Denne gutten har vært hos BUP, vært hos PPT, mor har kontaktet barnevern, men ingen ting skjer for gutten, ingen klare rettningslinjer, dem maser om innleggelse og det ønsker ikke moren. Det skjønner jeg godt for her har ikke ting vært prøvd ut godt nok til å kunne si at eneste utvei faktisk er en innleggelse. Gutten har ikke fått mulighet til å gjøre et forsøk.

Som sistnevnte lærer sier, læreren har ikke kompetanse og kapasitet, i steden har gutten fått frivelige støttekontakter som har tatt utfordringen men ikke hatt anelse om hvordan de skal gripe problemstillingen, gutten har fått lov å gå hjem mye av skoledagen og sitte hjem og spille data til morens fortvilelse som sitter på jobb og ikke har råd til å ta seg fri for å passe på at gutten ikke sitter hjemme og spiller når han skulle vært på skolen.

Her mener jeg bestemt skolen har bygget opp guttens uvaner over så lang tid, men tar ikke ansvar og selvkritikk for det.

Det er lett å skylde på andre, det vet jeg og jeg vet at skolen har ikke kompetans på dette område, de har fablet i blinde når de har prøvd å gjøre en løsning ut av det.

PPT er ikke så mye inn i bilde, vet ikke helt hvorfor, der har vært prøvd saker og ting derifra og som denne populære "NANNY" hjelpen på tv.

PPT - folka tok kursing i en såkalt metode som skal ligne nanny-hjelpen, dette var prøvd her hos gutten men ble helt annet enn bedre, de ga vel opp.

Det som egentlig er så tragisk er at på små plasser kjenner alle alle og de har ofte gjort seg opp en mening om alle og denne moren blir ikke så godt likt fordi hun sier sin mening og kan virke kvass når hun sier sin mening.

Dermed når hun står på sine krav og meninger så går innstansene her henne i mot for de ser på henne som en "trussel" og at hun er problemet til guttens problem.

Jeg blir så sint at det ryker av topplokket når jeg hører og ser hvordan denne saken blir behandlet. Her burde det vært gått til søksmål mot hele kommunen og dens behandling av gutten.

argg.....

Gjest Gjest_tara_*
Skrevet

Dette høres fryktelig ut, stakkars familie. Jeg kan bare uttale meg som mor, men hadde ikke godtatt at min sønn hadde kommet hjem i skoletiden. Siden han har fått dianosen ADHD, har han muligens en eller annen fom for lærevansker. Da SKAL han ha en IOP plan( individuell opplæringsplan) som beskriver guttens problemer, svake og sterke sider og hvilke mål han skal ha i forhold til hva han skal lære. Han har krav på tilpasset opplæring, dvs han skal lære det han har forutsetning til å klare. Min sønn hadde eks. lesebok for tredje klasse da han gikk i sjette klasse. Han har mye mindre og enklere lekse enn resten av klassen. Noe av det viktigste for disse barna er at de mestrer noe.

En annen ting som har hjulpet gutten min, er tilskudd av omega. Det er forsket noe på dette, og omega kan hjelpe både på konsentrasjonen og urolighet. Vi har brukt Eye Q.

Skrevet (endret)

Gutten kan også ha rett på PC fra hjelpemiddelsentralen.

Med ADHD kan det også dukke opp tilleggsvvansker som angst og depresjon. Blir han behandlet slik som det blir beskrevet her har han nok garantert mint ett av disse tileggsproblemene.....

Lærerne må lære seg å se ham med nye øyne. Finne noe han er vikrkelig god på og interesserer seg for, og la han få utløp for sin kreativitet, og masse, masse ros! han trenger å få bygge opp selvfølelsen sin igjen.

Barn med ADHD må ha varierte, korte oppgaver og hurtig skifte av aktiviteter. Å sitte på rumpa en hel skoletime og høre på en lærer som står på tavla er tortur. Da mister de lett konsentasjonen og begynner å diller... De bør holde på med oppgaver max et kvarter om gangen. Bytte aktivitet ofte. Læreren bør ha korte "forelesninger." Dette er tiltak som forebygger uønsket oppførsel. Det er også mange andre ting man kan gjøre....

Forebygging er nøkkelordet her....

PRINT UT DETTE og be mor gi det til skolen:

http://www.elevsiden.no/rettigheter/1098322343

http://www.elevsiden.no/rettigheter/1170195302

http://www.elevsiden.no/tilpassetopplaering/1098321601

Endret av CeeCee
Skrevet

når han har fått konstantert ADHD er han pliktet til å få hjelp! dette er ressurser PPT skal ordne med. så skolen er pliktet til å tilkalle og be om hjelp fra spesial pedagoger.

og som nevnt over skal han ha en individuell opplæringsplan. (dette har han krav på!!) denne planen skal skolen, PPT, og foreldrene ha et eksemplar av hver. i denne legges frem hva han liker, interesserer seg for, mål for barnet og hvordan det jobbes med for å nå dette og hvilke ressurser som er satt på han.

hadde jeg vært denne moren og følt at jeg ikke fikk noen hjelp, hadde jeg gått til avisen. og fortalt om dette på forhånd til skolen, dersom han ikke får den hjelpen dere har krav på. dette er slurvete av skolen og ikke være barnets advokat når de hendvender seg til PPT. det er kun skolen som skal be om hjelp, og hvis de ikke kjemper for barnet blir hans sak liggende i bunn av en pappir mølle hos PPT.

for slik jeg ser det, er dette en hastesak- noe som skal gå relativt fort.

siden du forteller at eneste løsning er innleggelse..

utrolig provoserende å lese om at de kan mene dette.. dette er vel en lettvint løsning for de, og totalt ansvarsfraskrivelse!

for å nevne noe. barn med adhd må ha faste rutiner som gir dem trygghet. men igjen må de faste rutinene ikke får for låst eller for lange til at barnet blir rastløs. de har en urolighet i kroppen. syns hun kan spøre hva de gjør når han får utbrudd, hvordan de håndterer dette. holder de han fast? (feilfeifeil) eller får han gå i et annet rom og få ut frustrasjon, får gå ut med noen og spille ball eller oppmunter de han? (hvis du klarer å sitte stille i 2 minutter til skal vi gå ut etterpå og....)

og får barnet anerkjennelse og ros for det han gjør? alle barn er flinke i et eller annet, forsterk dette og gi verbal ros (den beste rosen) og atferden vil gjenta seg. fortersk oppførsel ved ros, og bestemt og fast nei etterfulgt med konsekvens handling for negativ oppførsel.

men gi også konsekvenser for god handling. liker han å spille fotball så bruk dette som et lokkmiddel for videre god oppførsel når han har vært flink eller bra. bellønninger!

sett realistiske mål for det barnet. ikke forvent for mye, heller ikke undervurder barnets evner. men se hva han klarer og hvor lenge han klarer det. og når han har prestert det dere forventer, ros ros ros! mestring gir en god selvfølelse!

men et barn med adhed må man legge forholdene til rette for at hans utvikling blir optimal, samt at han ikke skal bli utstøtt og sett på som en "umulig" unge. han må bli like integrert i miljø som alle andre barn.

sist men ikke minst- han trenger en trygg og stavil voksen person som kan veilede han, og som han er trygg på! mange og ukjente mennesker gir utrygghet.

siste løsning er medisinering, ikke innleggelse!

dette hører ikke hjemme noe sted hos et barn med adhd. de er da like sunne, friske og oppegående som alle andre barn. og innleggelse fører bare til utrygghet og en bekreftelse på et dårlig selvbilde (mamma og alle rundt meg har gitt meg opp)

Gjest Gjest_Gurine_*
Skrevet

Vi har vært i samme situasjon bortsett fra at mitt barn var 9 og har fått masse hjelp av ppt og ikke minst skole. Vi har vært heldige, ser det ut til, og har fått lærere og kontaktpersoner som virkelig har spilt på lag og vært interessert i å sette seg inn i problematikken. Når det er sagt, så kan jeg ikke unngå å nevne en ting: Diett. Det er ikke dermed sagt at alle med adhd har problemer som kan bedres med kosthold, men noen har, og for dem som har, er det gull verdt å prøve diett!

Vi fikk påvist proteinintoleranse (www.npif.no) og har fått et nytt barn med gluten og melkefri diett. For halvannet år siden konstaterte ppt at her ganske sikkert var snakk om tung adhd(kan man si det?), full assistent ble satt inn, pc og hele pakka og det ble konkludert med at assistenten skal være tilstede i alle timer såvel som i friminutt. Et år senere konkluderte bup med at det ikke var holdepunkter for å sette noen diagnose. Halvannet år senere har vi et barn som fungerer godt i klasse og friminutt og ikke skiller seg noe ut i forhold til resten av klassen. Symptomene og alt de dro med seg er så godt som borte!

Dietten gjorde barnet mottagelig og konsentrert, lærerne gjorde jobben med å "reprogrammere" adferd. Jeg kan aldri få takket dem nok for det.

Jeg vil anbefale alle med adhd og lignende diagnoser å se på kostholdsproblematikken. For dem som har et problem i form av intoleranse mot spesielt gluten og melk er det helt utrolig hva omleggingen av kost kan utgjøre. Man tror det ikke før man ser det!

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Dette var godt lesestoff. Tusen takk til dere som har svart og tatt dere tid til å engasjere. Hjelper å få noen tips og erfaringer.

Og takk for linker, har printet ut dette til guttens mor.

Skal videre formidle dette og ja det er skammelig å høre at de vil legge inn gutten før noe annet er prøvd, han har nok muligens fått noe angst og depresjon i tillegg ja og det er jo konsekvens av å ikke bli hørt og sett, men feilbehandlet i mange år

Tusen takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...