Gå til innhold

Solvinge-kyllingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er informasjon du mener man kan stole på. Altså når dagligvarekjedene informerer, i stedet for produsenten?

Skrevet
Er jeg den eneste her som faktisk spiser vanlig mat, kjøpt i butikken, med god samvittighet. Har faktisk andre ting å beskymre meg over i hverdagen.

Nei, det store flertallet gjør nok dessverre akkurat som deg - er vel derfor produkter som Solvinge-kylling faktisk selger. ;)

(Men god samvittighet? Det har jeg litt problemer med å forstå, faktisk. Man vet hvordan for eksempel konvensjonell kyllingproduksjon foregår, og likevel velger man å kjøpe produktet - til og med med god samvittighet? Hm.)

Skrevet (endret)
Og det er informasjon du mener man kan stole på. Altså når dagligvarekjedene informerer, i stedet for produsenten?

Det har jeg ikke sagt ett ord om. Fælt som du har hengt deg opp, Elfrida. Gå å ta deg en kopp kaffe.

Tillegg:

Kanskje link nr to viser at man ikke kan stole på alt som sies. Her påstår de jo at dyra går ute og lever fritt, mens kyllingbonden i den første linken viser at virkeligheten er ganske annerledes.

Endret av mysan
Skrevet

Eh, hva er problemet deres? Det står faktisk sort på hvitt på emballasjen på kyllingkjøttdeigen at de "gjør hva som må til for å kutte prisene".

Å denge kyllingene = lavere priser?

I don't think so.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Fant denne om en bonde som driver økologisk kyllingdrift, som en av landets første.

Dette minnet veldig om det jeg så i Danmark ja, bortsett fra at det var mye større forhold og mange flere kyllinger.

Den andre linken din sa meg nada - den er med på å idealisere økologisk drift som en koselig gammeldags gård der alt sammen er så koselig.

Skrevet

Nettopp. Man kan faktisk finne akkurat hva man ønsker på nettet, bare man gidder å google og se gjennom noen linker.

Skrevet

Oj, så nettop rema1000-reklamen nå, var ikke så koselig etter å ha lest denne tråden. IALLEFALL ikke med motorsaglyden og greier *grøss*

Skrevet (endret)

Her står det noe fra Debio:

http://debio.no/text.cfm?path=55&id=542

Utdrag:

"...økologiske livkyllinger skal ha luftegård, dagslys i driftsbygningen, sandbad, økologisk fôr og veterinærbehandling som er i henhold til økologiregelverket."

Dette er fra januar i år.

Eller vil jeg anbefale å lese Dyrevernalliansens temaside om kylling som forklarer kyllingens naturlige liv, hvordan de har det i dag, hva som er kritikkverdig og hva de vil jobbe for å endre - med bilder og saklige kilder.

http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69/135

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg gleder meg til jeg blir voksen og kjøper meg et småbruk der jeg skal ha mine egne kyllinger og andre smådyr gående rundt på bruket. Som jeg skal slakte selv, selvsagt.

Fram til den dagen har jeg det altfor trangt økonomisk til at jeg kan bedrive dyrevernsforkjemping ved å velge stangekylling.

Skrevet
Fram til den dagen har jeg det altfor trangt økonomisk til at jeg kan bedrive dyrevernsforkjemping ved å velge stangekylling.

Et annet alternativ vil selvfølgelig være å ikke kjøpe kylling i det hele tatt.

Skrevet

Hva! Det er da en menneskerett å kjøpe mishandlet kylling!

Skrevet

Selvsagt. Men jeg må også tenke på hva jeg får i meg av mat, så det er heller ikke et alternativ. Vegetarianer blir jeg aldri.

Skrevet
Selvsagt. Men jeg må også tenke på hva jeg får i meg av mat, så det er heller ikke et alternativ. Vegetarianer blir jeg aldri.

Går an å velge en annen type kjøtt enn kylling. Man blir ikke vegetarianer av å velge bort kyllingkjøtt.

Skrevet

Det gjør det også, men like fullt kjøper jeg kylling.

Skrevet

Det er generelt sett billigere å kjøpe mindre kjøtt og mer grønnsaker. Samboer og jeg er selv studenter med trang økonomi, og klarer fint å kjøpe hovedsaklig økologisk og vegetarisk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...