Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Denne skribenten mener at lave priser på kylling går på bekostning av dyrenes velferd: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/23/547766.html Jeg skal aldri mer kjøpe billig kylling...
Gjest nobilian Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Denne skribenten mener at lave priser på kylling går på bekostning av dyrenes velferd: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/23/547766.html Jeg skal aldri mer kjøpe billig kylling... *** Spiser ikke kylling i det hele tatt, jeg. Det er forøvrig ikke Rema 1000 som bærer "skylda" for tilstandene i fjørfeindustrien, det er forbrukeren.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 *** Spiser ikke kylling i det hele tatt, jeg. Det er forøvrig ikke Rema 1000 som bærer "skylda" for tilstandene i fjørfeindustrien, det er forbrukeren. Man akn vel forvente litt mer av en av Norges største bedrifter enn av den vanlige dumme forbruekr, eller hva? Har du lest innlegget? Gjør det. Der er det forklart hvorfor Rema som en stor og profesjonell aktør har et samfunnsansvar, og det er også stilt spørsmål ved hvorfor de ikke selv har reagert mot produsenten, selv etter gjentatte medieoppslag. Flott at noen kikker både produsent og kjøpmenn nøye i kortene...
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Alle forstår jo at dersom Rema hadde sagt at de billige kyllingene var skåldet levende som følge av dårlige produksjonsrutiner, og at det var uøkonomisk å drive hensynsfull kyllingproduksjon, så hadde ingen kjøpt en jævla kylling.
Gjest nobilian Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 (endret) Man akn vel forvente litt mer av en av Norges største bedrifter enn av den vanlige dumme forbruekr, eller hva? Har du lest innlegget? Gjør det. Der er det forklart hvorfor Rema som en stor og profesjonell aktør har et samfunnsansvar, og det er også stilt spørsmål ved hvorfor de ikke selv har reagert mot produsenten, selv etter gjentatte medieoppslag. Flott at noen kikker både produsent og kjøpmenn nøye i kortene... *** Har lest hele innlegget, jeg. At Rema har delansvar for dårlig behandling av fjørfe bestrider jeg jo ikke, men skylda for problematikken som sådan ligger på forbrukeren. Som sistemann sier, kjøper man dem ikke, så blir de ikke dårlig behandla. Konsumet av hvitt kjøtt har eksplodert de siste åra, følgelig blir selvsagt produksjonen "effektivisert" med den konsekvensen at flere fjørfe lider overlast. Man kan godt protestere i form av boikott, jeg bare sier at det er meningsløst å kun ta Rema, det finnes ingen grunn til å tro at andre kjeder er bedre. Vet ikke hva du mener man kan forvente av den dumme norske forbrukeren, jeg mener det burde være et minimumskrav at man tar ansvar for hva man selv spiser. Endret 23. september 2008 av nobilian
Gjest Frosk Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Dette gjelder selvsagt ikke bare Rema! Jeg tror faktisk flertallet av norske forbrukere har fått med seg at (det meste av) norsk kyllingproduksjon ikke foregår på en etisk forsvarlig måte. (Og det samme gjelder eggproduksjonen). Men forbrukerne kjøper produktet likevel - det er jo billig. Å boikotte Rema for så å gå på Kiwi og kjøpe kylling blir fullstendig meningsløst.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Dette gjelder selvsagt ikke bare Rema! Jeg tror faktisk flertallet av norske forbrukere har fått med seg at (det meste av) norsk kyllingproduksjon ikke foregår på en etisk forsvarlig måte. (Og det samme gjelder eggproduksjonen). Men forbrukerne kjøper produktet likevel - det er jo billig. Å boikotte Rema for så å gå på Kiwi og kjøpe kylling blir fullstendig meningsløst. Det blir det vel ikke? Ikke så lenge Kiwi ikke selger Solvinge. Dette handler om kyllinger fra Norsk Kylling, du mp nesten lese saken det vises til for å uttale deg... Men da skjønner du det :-) Ikke alle kyllinger har like dårlige kår, det er mulig å kjøpe kylling som en gang har vært frittgående. Men det koster mer, og jeg er villig til å betale for det.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Vet ikke hva du mener man kan forvente av den dumme norske forbrukeren, jeg mener det burde være et minimumskrav at man tar ansvar for hva man selv spiser. De fleste av oss er tammelig enkle mennesker, som gjerne lar oss lede. Og for å beskyttes mot oss selv så må stat og kjeder ta ansvar. Hadde Hans Olsen blitt fortalt at kyllingen han spiste var seigpint, så hadde han takket nei. Det mangler nemlig OPPLYSNING her. Og hvem har ansvaret for å opplyse forbrukeren? Jo, blant andre butikken som selger oss varene. Vi forventer at kjeden har sitt på det tørre og at de ikke tillater at kjøtt de sleger har blitt skoldet til døde.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Som sistemann sier, kjøper man dem ikke, så blir de ikke dårlig behandla. Jeg er "sistemann", og det jeg sier er ikke helt det samme, men jeg skjønner hva du mener. Det jeg sier er kjeden har et ansvar for ikke å presentere produkter som de må gå ut fra ikke ville blitt kjøpt av forbrukeren dersom forbrukeren hadde visst hva dyret hadde måttet gå igjennom av unødig lidelse.
Gjest Elfrida Skrevet 23. september 2008 #10 Skrevet 23. september 2008 (endret) Å boikotte Rema for så å gå på Kiwi og kjøpe kylling blir fullstendig meningsløst.En mulighet er jo å gå over til å kjøpe for eksempel Stange-kylling, eller kylling fra andre produsenter som ikke tar så lett på dyrehold. Det er jo langt dyrere, men da viser man også andre produsenter at det å lage kvalitetskylling som har hatt det ok faktisk kan lønne seg. Endret 23. september 2008 av Elfrida
Gjest Frosk Skrevet 23. september 2008 #11 Skrevet 23. september 2008 Det blir det vel ikke? Ikke så lenge Kiwi ikke selger Solvinge. Dette handler om kyllinger fra Norsk Kylling, du mp nesten lese saken det vises til for å uttale deg... Men da skjønner du det :-) Ikke alle kyllinger har like dårlige kår, det er mulig å kjøpe kylling som en gang har vært frittgående. Men det koster mer, og jeg er villig til å betale for det. Ikke frittgående, du mener nok økologiske. Økologisk kylling har det bedre enn konvensjonell kylling, men forskjellen på kylling fra den aktuelle kyllingprodusenten her (Norsk Kylling) og andre konvensjonelle kyllingprodusenter er sannsynligvis minimal. Forholdene som beskrives i artikkelen er ikke unike for Solvinge-kylling, dette er helt normalt for norsk kyllingproduksjon! Jeg har både lest hele saken (grundig, flere ganger ) og lest mange lignende artikler tidligere. Har også skrevet en kommentar til saken på bloggen min.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #12 Skrevet 23. september 2008 Når en artikkel ensidig hakker løs på en produsent og en kjede. mens f. eks. Prior og ICA går fullstendig fri, da tenker jeg mitt. Og så går jeg og kjøper en familipakning med kyllingfileter fra Solvinge.
mysan Skrevet 23. september 2008 #13 Skrevet 23. september 2008 Det blir det vel ikke? Ikke så lenge Kiwi ikke selger Solvinge. Dette handler om kyllinger fra Norsk Kylling, du mp nesten lese saken det vises til for å uttale deg... Men da skjønner du det :-) Ikke alle kyllinger har like dårlige kår, det er mulig å kjøpe kylling som en gang har vært frittgående. Men det koster mer, og jeg er villig til å betale for det. Ikke la deg lure av ordet "frittgående" - det betyr ikke annet enn at de ikke sitter i et lite bur. De går og trasker i bena på hverandre inne på et låvegulv eller lignende. Vil du ha lykkelige kyllinger bør du satse økologisk, som en annen over her skrev.
Gjest Caya Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 Det er ikke kun er kyllingene fra Rema som har det slik som beskrevet i artikkelen .. Dette er helt vanlig praksis for kyllingproduksjon i Norge. Ja, Rema har et ansvar, men det har alle andre butikker og forbrukerne også Vil du ha lykkelige kyllinger bør du satse økologisk, som en annen over her skrev. Vil du slippe å støtte seigpining av levende følende vesener, ikke kjøp kylling i det hele tatt.
FantasDick Skrevet 23. september 2008 #15 Skrevet 23. september 2008 Rema 1000 og Solvinge er ikke noe verre andre butikker og produsenter. Hvorfor skal akkurat disse flames?
mysan Skrevet 23. september 2008 #16 Skrevet 23. september 2008 Vil du slippe å støtte seigpining av levende følende vesener, ikke kjøp kylling i det hele tatt. Utdyp denne seigpiningen er du snill
Gjest Caya Skrevet 23. september 2008 #17 Skrevet 23. september 2008 Utdyp denne seigpiningen er du snill Jeg synes det er utdypet godt i artikkelen. Og det var ikke noe spesielt til deg egentlig, bare en oppfordring til alle å slutte å kjøpe kylling nettopp fordi kyllingindustrien er slik som den er. Økologisk er litt bedre, men ikke mye.
KR-øst Skrevet 23. september 2008 #18 Skrevet 23. september 2008 *** Har lest hele innlegget, jeg. At Rema har delansvar for dårlig behandling av fjørfe bestrider jeg jo ikke, men skylda for problematikken som sådan ligger på forbrukeren. Som sistemann sier, kjøper man dem ikke, så blir de ikke dårlig behandla. Konsumet av hvitt kjøtt har eksplodert de siste åra, følgelig blir selvsagt produksjonen "effektivisert" med den konsekvensen at flere fjørfe lider overlast. Man kan godt protestere i form av boikott, jeg bare sier at det er meningsløst å kun ta Rema, det finnes ingen grunn til å tro at andre kjeder er bedre. Vet ikke hva du mener man kan forvente av den dumme norske forbrukeren, jeg mener det burde være et minimumskrav at man tar ansvar for hva man selv spiser. Mener du at alle bør slutte å spise all mat som vi ikke vet hvordan blir tillaget/produsert? Hva slags mat spiser du, og hvordan vet du hvordan den blir laget? Er du kanskje vegetarianer?
Gjest Elastica Skrevet 23. september 2008 #19 Skrevet 23. september 2008 Nå har jeg ikke lest artikkelen (skal gjøre det senere) men kan tenke meg hva som står der. Også er jeg samtidig ganske fornøyd over at jeg har bestemt meg for å ikke spise kylling mer. Det er rett og slett uetisk dyrehold. Slagordet "Vi gjør det vi må for å holde prisene nede", reagerte jeg på med en gang det ble lansert. Men så lenge vi er så utrolig prisfikserte i Norge, tror jeg ingenting skjer. Nå så jeg forresten at Stange-kylling hadde kommet i butikken vår.
Gjest 4c Skrevet 24. september 2008 #20 Skrevet 24. september 2008 Jeg tror produsentene undervurderer nordmenn. Så nettopp et innslag på tv om at det var for stor etterspørsel etter økologiske varer, bøndene greide ikke å levere nok. Det er ikke alle som bare tenker pris pris pris, og hamstrer utvannet kyllingfilet i sverige. Jeg er overbevist om at flere ville kjøpt økologisk kylling, hvis den var lettere tilgjengelig over hele landet. Selv er jeg kjempeglad i kylligkjøtt, og har ikke lyst til å slutte å kjøpe det. Hadde jeg funnet økologisk kylling på butikken, så hadde jeg selvfølgelig kjøpt den. Jeg kjøper allerede økologiske egg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå