Gjest hundeeier Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Jeg vurderer å omskolere hunden min som er ca 1 år, av ulike årsaker. Jeg har vært i kontakt med oppdretter om dette, da de har førstevalget på å bestemme om de vil ha hunden tilbake til seg, noe de ønsker. Har jeg krav på å få igjen noe av kjøpesummen (som var 10 000 kr) hvis jeg gir dem hunden tilbake?
Frey Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Nei. De eneste gangene du har krav på refundering av kjøpesum er hvis hunden har helsemessige feil, som f eks kryptorkisme, HD, kraftig over eller underbitt. Hvis hunden er merritert innen utstilling, LP eller lignende og i tillegg er helsesjekket frisk så kan man få solgt hunden. I motsatt fall er det ikke vanlig å få penger for hunder man "bare" omplasserer. Se på finn - hvor mange omplasseringshunder selges (med unntak av de som går gjennom omplasserings"firmaer" hvor de som driver omplasseringen tar en viss som for å dekke egne utgifter, men hvor man også får oppfølging i form av kurs osv)? Ta kontakt med oppdretter du. Kanskje vedkommede vet om noen som er interessert i å kjøpe en voksen hund. Er det en liten rase er også sannsynligheten for å få solgt den større enn om det er en stor rase.
spezitas Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Jeg vurderer å omskolere hunden min som er ca 1 år, av ulike årsaker. Jeg har vært i kontakt med oppdretter om dette, da de har førstevalget på å bestemme om de vil ha hunden tilbake til seg, noe de ønsker. Har jeg krav på å få igjen noe av kjøpesummen (som var 10 000 kr) hvis jeg gir dem hunden tilbake? Men om oppdretter ønsker å kjøpe tilbake hunden, skal du jo selvfølgelig ha penger for det?! Du kan ikke kreve alle pengene for hunden, siden den allerede er ett år, men dere kan fint bli enige om en pris. Som overstående skriver avhenger det litt om hunden har vært stilt ut og fått noen titler, men jeg synes fint at du kan kreve halv pris for hunden:) NB. Jeg driver ikke med hunder selv, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer i hundeverdenen, men jeg har drevet med katter i flere år og har vært borti samme problemstillingen når det gjelder å kjøpe tilbake en solgt katt. Lykke til!
Frey Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Bare for å spesifisere: nei, oppdretteren har ikke krav på å få hunden gratis tilbake. Men dersom du likevel ikke får solgt hunden kan det være lurt å la oppdretter omplassere unden framfor å gjøre det selv, siden oppdretter gjerne kjenner til folk som ønsker denne rasen.
Gjest hundeeier Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Hvor stor del av kjøpesummen kan jeg kreve tilbake dersom oppdretter overtar hunden? Har snakket med oppdretter, men hun har ikke nevnt noe om å gi meg penger tilbake, og jeg synes det er ubehagelig å spørre.
Frey Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 (endret) Hvor mye selges voksne hunder uten meritter (?) av din rase for da? Edit: selv om oppdretter har i kontrakten at de vil ha beskjed og fortrinnsrett ved omplassering så er det ikke sikkert at de benytter seg av muligheten da. Endret 22. september 2008 av Frey
MissStiles Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Jeg leverte tilbake hunden til oppdretteren for en stund siden og jeg fikk tilbake pengene for hunden. Spør oppdretter om dette!
Ugla Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Står det ikke noe i kjøpekontrakten om dette (dersom de må ta tilbake hunden)?
MiAmore83 Skrevet 6. oktober 2008 #9 Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Hei! Dette kommer helt an på grunnen til at du leverer tilbake hunden. Som oppdretter selv, ønsker vi bestandig å ha førstevalget på hunder som evt. kommer tilbake. Dette er fordi at vi ikke selger/gir vekk hunder til hvem som helst. Vi skal vite at hunden har det bra, og at menneskene og den nye familien skal ha det bra med hunden. Du har kjøpt en "vare" du av en eller annen grunn ikke ønsker å ha. (du kan godt skrive det til med på PM om ønskelig). I kontrakten står det at du som kjøper er forsikret mot at hunden er frisk og rask ved levering, og også at dine plikter til videre vaksinering og hundehold skal holdes. Hvordan ville det være for en oppdrettet om vi skulle få tilbake 5 hunder etter 1år? Snakk med oppdretteren din om dette, og om de evt. har nye kjøpere på den. Hadde vi hatt det, ville du mest sannsynlig fått refundert deler av beløpet, så lenge forholdet ikke gjelder mislighold av hunden. Endret 8. oktober 2008 av mrs_bond
Titti72 Skrevet 6. oktober 2008 #10 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg vurderer å omskolere hunden min som er ca 1 år, av ulike årsaker. Jeg har vært i kontakt med oppdretter om dette, da de har førstevalget på å bestemme om de vil ha hunden tilbake til seg, noe de ønsker. Har jeg krav på å få igjen noe av kjøpesummen (som var 10 000 kr) hvis jeg gir dem hunden tilbake? Er det riktig at du har hatt en hund i 1 år, og nå skal levere den tilbake? Hva betyr ordet omskolere her? Og er det kun pengene du "taper" som bekymrer deg? Hvorfor bekymrer du deg om pengene og hvor "ekkelt" det er å snakke med oppdretter om dette? Burde du ikke bekymre deg over hvor hunden din havner?
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #12 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Er det riktig at du har hatt en hund i 1 år, og nå skal levere den tilbake? Hva betyr ordet omskolere her? Og er det kun pengene du "taper" som bekymrer deg? Hvorfor bekymrer du deg om pengene og hvor "ekkelt" det er å snakke med oppdretter om dette? Burde du ikke bekymre deg over hvor hunden din havner? TS har sikkert vært igjennom mange kvaler og bekymringer før h*n tok avgjørelsen om å levere tilbake hunden. Har selv opplevd å måtte gjøre dette, fordi det rett og slett ikke gikk. Av hensyn til hunden sitt beste, måtte jeg etter MANGE "tunge" måneder ta skrittet og omplassere. (Hadde prøvd det meste! Det var ikke bare slik at jeg gikk lei av hunden liksom.. Det var en krevende hund som aldri skulle blitt anbefalt meg av dette "omplasseringsstedet"/hundepensjonatet i utgangspunktet, med tanke på de kriteriene/livssituasjonen som jeg hadde forklart på forhånd.) Men når det først er blitt slik at omplassering er eneste utvei, så er det klart at man tenker litt på hvor mye penger man vil får tilbake når man har betalt 10 000,-. Dette er mye penger, og hvis tanken er at man fortsatt vil ha en hund, men en rase som egner seg bedre til livssituasjonen og det man ønsker å bruke en hund til, så er det også greit med litt startkapital. Dette gjelder nok deg også, Titti72. Eller er kanskje ikke 10 000,- kroner noe særlig penger for deg?? Endret 8. oktober 2008 av mrs_bond
Titti72 Skrevet 8. oktober 2008 #13 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Når noen skaffer seg hund, eller annet dyr, og skal levere det tilbake, så syns jeg pengene burde være den minste bekymringen. Er ikke hundens videre liv en større bekymring? Er det ikke?! Ser ikke med et ord nevnt TS bekymring for hvordan den nå 1 år gamle hunden skal ha det framover. Hverken du eller jeg kjenne TS's grunn til å returnere hunden, men hun fikk den som valp, fra oppdretter, så jeg går utifra at hun hadde tenkt igjennom på forhånd hva det var hun gjorde. Og omskolering? Hva er det. Mulig det har en intern betydning i hundeomplasseringsverdenen, men den lever jeg ikke i, så forklar meg gjerne nærmere. Omplasseringshunder skjønner jeg at det kan være store problemer med, men ikke en valp. Ang. pengeri retur. Hvis TS ønsker mest mulig penger i retur pga. nytt valpekjøp, da blir jeg rystet. Og 10.000,- er like mye for meg som for deg, men noen ganger kan penger være blodpenger i mine øyne. Ny startkapital my as!!! Endret 8. oktober 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Når noen skaffer seg hund, eller annet dyr, og skal levere det tilbake, så syns jeg pengene burde være den minste bekymringen. Er ikke hundens videre liv en større bekymring? Er det ikke?! Ser ikke med et ord nevnt TS bekymring for hvordan den nå 1 år gamle hunden skal ha det framover. Hverken du eller jeg kjenne TS's grunn til å returnere hunden, men hun fikk den som valp, fra oppdretter, så jeg går utifra at hun hadde tenkt igjennom på forhånd hva det var hun gjorde. Og omskolering? Hva er det. Mulig det har en intern betydning i hundeomplasseringsverdenen, men den lever jeg ikke i, så forklar meg gjerne nærmere. Omplasseringshunder skjønner jeg at det kan være store problemer med, men ikke en valp. Ang. pengeri retur. Hvis TS ønsker mest mulig penger i retur pga. nytt valpekjøp, da blir jeg rystet. Og 10.000,- er like mye for meg som for deg, men noen ganger kan penger være blodpenger i mine øyne. Ny startkapital my as!!! Ja, jeg kaller deg gjerne det, for du tåler tydeligvis ikke andres syn på dette enn ditt eget. Som sagt (og som du tydeligvis ikke tok); h*n har nok hatt sine kvaler, selv om hun ikke skriver side opp og side ned om det her, siden det nå var noe annet hun ville ha svar på. Bekymring for hundens videre liv kan være akkurat grunnen til at hun leverer den tilbake. Når man ikke føler at det fungerer, så er det rett å levere hunden til noen som kan gi den et godt liv. Eller synes du det ville være bedre om hun beholdt den, selv om hun visste at hunden ikke hadde det godt? Nei, ingen av oss kjenner grunnen til at hun vil returnere den. Men det sier seg selv at når noen gjør det, er det fordi at ett eller annet ikke fungerer. Uansett hva som ikke fungerer vil det aldri være bedre for hunden å bli der! Det kan for øvrig være like mye problemer med en valp. Hvor mange valper har du hatt siden du kan påstå at det ikke er tilfellet?? Jeg har hatt 3, og jeg så fort hvilken av dem som ikke fungerte i den "settingen" (i mangel av et bedre ord) den kom til. Det ville vært direkte dyreplageri av meg å beholde den, da den hadde behov for en helt annen trening/stimuli og andre boforhold enn jeg kunne gi den. (Jeg kunne nok drevet bedre reasearch på forhånd, så kunne jeg kanskje funnet ut at denne kryssningen ikke passet for meg. Men når en høyt utdannet hunde"ekspert", som jobber full tid med dette, anbefaler meg denne hunden etter at jeg har fortalt om hva jeg kan tilby, så stoler jeg nesten på at hun vet hva hun snakker om.) Omskolering er nok en liten skrivefeil, så heng deg ikke opp i det. (PS!Forresten skal det være to s'er i assen....) Endret 8. oktober 2008 av mrs_bond
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2008 #15 Skrevet 8. oktober 2008 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Ce'Nedra Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Vi fikk en valp tilbake fordi vi hadde skrevet ønske om det hvis det ikke skulle fungere, og da betalte vi ikke tilbake kjøpesummen. Vi måtte ta oss fri fra jobb etc. for å være hjemme med valpen til vi fant et nytt og egnet hjem, så det ble i stedet en dyr affære for oss. Det er synd at det blir slik, men beklager, jeg kan nesten ikke se noen gode grunner for å levere tilbake en valp/hund. Da har man ikke vurdert anskaffelsen nøye nok. Vår ble levert tilbake fordi hun tygget på ting. (Hallo, det er en valp!) Da hadde vi ikke lyst til å være så hjelpsomme tilbake for å si det på den måten, jeg ble helt matt. Hvis du har en svært god grunn og opplyser om denne, vil nok oppdretter se litt annerledes på det og kanskje være litt mer hjelpsom enn vi var. Men tenk på at det er mulig at de også får store utgifter pga. dette. For oss var det 2 uker i tapt arbeidsinntekt pga permisjon fra jobben og ekstra sjekk hos veterinær for å få nye papirer på hunden (fikk ikke med helsesjekksertifikatet tilbake og kjøper hadde heller ikke gitt valpen ny ormkur). Altså; har du en god grunn, kan det hende oppdretter vil være behjelpelig. Edit: Må legge til at vi hadde tenkt til å betale halvparten av kjøpesum tilbake om vi evt skulle få tilbake en valp. Men hadde ikke sett for oss at det ville skje av en slik grunn som nevnt lenger opp. Endret 9. oktober 2008 av Ce'Nedra
Gjest Titti72 dah! Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Når noen skaffer seg hund, eller annet dyr, og skal levere det tilbake, så syns jeg pengene burde være den minste bekymringen. Er ikke hundens videre liv en større bekymring? Er det ikke?! Ser ikke med et ord nevnt TS bekymring for hvordan den nå 1 år gamle hunden skal ha det framover. Hverken du eller jeg kjenne TS's grunn til å returnere hunden, men hun fikk den som valp, fra oppdretter, så jeg går utifra at hun hadde tenkt igjennom på forhånd hva det var hun gjorde. Og omskolering? Hva er det. Mulig det har en intern betydning i hundeomplasseringsverdenen, men den lever jeg ikke i, så forklar meg gjerne nærmere. Omplasseringshunder skjønner jeg at det kan være store problemer med, men ikke en valp. Ang. pengeri retur. Hvis TS ønsker mest mulig penger i retur pga. nytt valpekjøp, da blir jeg rystet. Og 10.000,- er like mye for meg som for deg, men noen ganger kan penger være blodpenger i mine øyne. Ny startkapital my as!!! Du Titti72, kan du ikke bare godta at denne tråden handler om det økonomiske aspektet i forbindelse med tilbakeføring av hunden til oppdretter? Hvis du f.eks.spør noen om oppskrift på sjokoladekake betyr ikke at du f.eks. ikke liker epler, du velger bare å ikke blande alle dine synspunkter sammen til ei smørje.
Titti72 Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Du Titti72, kan du ikke bare godta at denne tråden handler om det økonomiske aspektet i forbindelse med tilbakeføring av hunden til oppdretter? Hvis du f.eks.spør noen om oppskrift på sjokoladekake betyr ikke at du f.eks. ikke liker epler, du velger bare å ikke blande alle dine synspunkter sammen til ei smørje. Jeg sitter på hendene for ikke å svare side opp og ned om dårlige hundeeiere. Den samme game visa: ALT forandret seg , så da passet det ikke lenger å ha en hund... Lurer på hvor mange som bare gir bort barnet sitt fordi livet får noen flere komplikasjoner en at Hotel Cæsar er utsatt pga Håndballkamp? Økonomi du liksom. Skaffer du deg et dyr, så har du råd til dyr! Helgardering og lek med dyrenes liv er stygt!!!
Gjest Glør Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 En ett år gammel hund er uansett ikke "verdt" mye på omplasseringmarkedet. Jeg fikk min hund på omplassering da hun var 8 måneder, og betalte 3000 for henne, bare for å dekke opp vaksiner, chipping osv, og prisen på hennes rase lå da på det firedobbelte. Når hunden er så gammel som ett år skal du egentlig bare være glad dersom du finner ett godt hjem til den, og du kan ikke forvente å få annet enn en symbolsk sum for den. Og du har selvsagt ikke krav på noe som helst fra oppdretter, dersom det ikke er noen mangler på hunden.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg sitter på hendene for ikke å svare side opp og ned om dårlige hundeeiere. Den samme game visa: ALT forandret seg , så da passet det ikke lenger å ha en hund... Lurer på hvor mange som bare gir bort barnet sitt fordi livet får noen flere komplikasjoner en at Hotel Cæsar er utsatt pga Håndballkamp? Økonomi du liksom. Skaffer du deg et dyr, så har du råd til dyr! Helgardering og lek med dyrenes liv er stygt!!! Enig med at det finnes dårlige hundeeiere, og mange som ikke vurderer nøye nok før man anskaffer seg hund. Men dette vil alltid finnes, uansett! Det er ikke noe man kan få gjort med det. Det må evt. være opp til oppdretterne å sile ut de de ikke tror er seriøse nok, og det er det mange oppdrettere som gjør allerede. Men som jeg har sagt tidligere; når det noen som er for lite seriøse og som ikke er i stand til å gi hunden et godt liv, så er det bedre for hunden at den blir omplassert. Det er mer sannsynlig at den vil komme til noen som kan gi den et godt liv da. En hund er en fantastisk og verdifull skapning, som jeg ALDRI kunne hatt hjerte til å forsømme, men å sammenligne den med et barn blir likevel ikke helt riktig da.. Men når det er sagt, så finnes det faktisk en hel del barn som blir "omplassert" også, nettopp fordi ting ikke fungerer der barnet er og fordi man tror barnet vil få det bedre et annet sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå