Gå til innhold

Leie leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Det ligger en leilighet ute på finn.no. Når jeg ringer utleieren som er utlending, sier han at jeg kan få leiligheten med en gang. Men jeg må ha 20 000 til depositum, så får jeg nøklene. Jeg vet ikke helt men jeg syns det virker rart!?

Skal han bare ha pengene i lommen? Må jeg ikke sette dem over på en dep.konto?

Er redd det her er noe lureri :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Du må selvfølgelig aldri finne på å gi ham depositumspenger "rett i lomma". Men spør ham, også sier du bare at det ikke er aktuelt om det virkelig er det han har tenkt.

Skrevet

ikke gi han en krone! De settes selvfølgelig inn på sperret konto!

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Om han gir meg ett konto nr hvordan vet jeg da om det ikke er konto nr hans?

Skrevet

Dere må gå i banken sammen og opprette depositumskonto.

Skrevet
Om han gir meg ett konto nr hvordan vet jeg da om det ikke er konto nr hans?

Herregud, du mener ikke dette seriøst???

Kontoen skal stå i DITT navn, du får alle renter, begge må i banken samtidig for å opprette kontoen, og du kan bare få ut pengene mot begges underskrift.

Skrevet

Herregud, det må da være første gang for alle og enhver på et eller annet tidspunkt! For alt dere vet kan det være snakk om ei ung jente som skal leie for første gang, og hun stiller jo spørsmål ved måten det blir gjort på!

Dere ble sikkert fortalt hvordan slikt ble gjort selv en gang også, vil jeg gå ut ifra.

Skrevet

Det er vel ganske vanlig å betale depositum til huseierskontonummer. Det var i alle fall slik jeg gjorde det da jeg leide - men da var det bare snakk om en månedsleie. Nå som jeg selv er utleier derimot oppretter vi depositumskonto. Dersom det er snakk om litt penger må du selvsagt få dette inn på en depositumskonto. Det er utleier som skal betale det det koster å opprette kontoen.

Skrevet
Det er vel ganske vanlig å betale depositum til huseierskontonummer. Det var i alle fall slik jeg gjorde det da jeg leide - men da var det bare snakk om en månedsleie. Nå som jeg selv er utleier derimot oppretter vi depositumskonto. Dersom det er snakk om litt penger må du selvsagt få dette inn på en depositumskonto. Det er utleier som skal betale det det koster å opprette kontoen.

Nå må du gi deg. Det er slett ikke vanlig å betale til huseiers kontonummer. At du har vært dum nok til å gjøre det får stå for din egen regning, men det er ikke slik det fungerer.

Depositum

Dersom utleier krever depositum skal det opprettes en egen depositumskonto i leietakers navn. En innbetaling til utleiers egen konto er ikke akseptabelt. Utleier vil da ha tilgang på pengene i leieperioden og du kan risikere at han bruker dem opp. Depositumspenger skal være sperret på en egen konto som tilhører leieren i leieperioden. Imidlertid er det utleier som skal betale utgiftene med å opprette en depositumskonto.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2003/1060354448.9

Skrevet
Nå må du gi deg. Det er slett ikke vanlig å betale til huseiers kontonummer. At du har vært dum nok til å gjøre det får stå for din egen regning, men det er ikke slik det fungerer.

Joda, det er faktisk vanlig. Når det gjelder mindre beløp er det mange som ikke tar seg bryet med å opprette depositumskonto (særlig når det er snakk om utleie av hybler på steder der prisene er lave). De gangene jeg har leid hybel har jeg enten betalt depositum rett til utleier (dette har så klart stått i kontrakten), eller slippet å betale i det hele tatt. Depositumet har da ikke vært på over 2000 kroner.. Ja, det er en risk å ta, men når man leier på småsteder og vet godt hvem man leier av er det en risk man gjerne tør å ta.

Det lureste er så klart å bruke depositumskonto, men du kan ikke lure deg unna det faktum at det er vanlig å droppe den biten.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Unødvendig kommentarer her. Det er første gang for meg og jeg har ingen som kan hjelpe meg og må finne ut av dette selv.

Jeg ringte han ista og sa at pengene må settes over på sperret konto. Da sier han at han kan få pengene kontant, mot en gyldig kvittering ,som er lovlig sier han!

Er dette vanlig, og er dette bare tullball? Jeg vil veldig gjerne ha den leiligheten men det er snakk om 20 000 kr. Og er veldig redd at en kvitering ikke holder...

Svar for plis:)

Skrevet
Unødvendig kommentarer her. Det er første gang for meg og jeg har ingen som kan hjelpe meg og må finne ut av dette selv.

Jeg ringte han ista og sa at pengene må settes over på sperret konto. Da sier han at han kan få pengene kontant, mot en gyldig kvittering ,som er lovlig sier han!

Er dette vanlig, og er dette bare tullball? Jeg vil veldig gjerne ha den leiligheten men det er snakk om 20 000 kr. Og er veldig redd at en kvitering ikke holder...

Svar for plis:)

Nei, IKKE godta det! Dere må i banken for å opprette en depositumskonto. Hvis han ikke går med på dette, bør du la leiligheten gå fra deg, hvis ikke riikerer du å miste de 20 000 kronene for alltid. Det finnes ikke noe som heter "gyldig kvittering";bare tull! Ikke gi deg! :)

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre her... han sier han skriver i kontrakten at jeg hr betalt så får jeg en annen kvitering med underskrift. Da har jeg to bevis... da går det vel greit, eller?

Skrevet

Du får jo gjøre som du vil, men du har jo fått ganske klare svar her vil jeg mene.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.. 20.000 er mye penger.

Skrevet

Hvis han ikke har til hensikt å stikke pengene i egen lomme, hvorfor synes han da det er problematisk å opprette depositumkonto?

Nei, dette hadde jeg ikke gått med på. Du kan jo risikere at han bruker pengene og faktisk ikke har 20000 å gi deg når du skal ha depositumet tilbake.

Stå på ditt, du. :)

Skrevet
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre her... han sier han skriver i kontrakten at jeg hr betalt så får jeg en annen kvitering med underskrift. Da har jeg to bevis... da går det vel greit, eller?

Nei, hvilken garanti har du for at han betaler deg pengene tilbake i rett tid selv om det står på et papir? Depositumskonto er helt klart tryggest for deg.

Skrevet

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...