Gå til innhold

Om en blir gravid uten fast jobb?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Takk for linken, men jeg er nok litt dum på dette området.

Uföretrygd er altså inntekt, rehab og attföring er ikke?

Sliter med å lese slikt, vanskelig å forstå, vanskelig å fokusere for å i det hele tatt klare å komme meg gjennom siden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo skal prate med dem etterhvert også :)

Har ikke planer om barn akkurat nå, da jeg går på yrkesrettet attföring og min kjäre vil gjerne få fast stilling i jobben sin först.

Men må jo nesten begynne å finne ut av lover og regler, rettigheter etc FÖR jeg plutselig er gravid hehe

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nora_*
Takk for linken, men jeg er nok litt dum på dette området.

Uföretrygd er altså inntekt, rehab og attföring er ikke?

Sliter med å lese slikt, vanskelig å forstå, vanskelig å fokusere for å i det hele tatt klare å komme meg gjennom siden :/

Nei... rehab- og attføringspenger regnes ikke med.

Men si at du har vært sykemeldt i 6 måneder og så på attføring i 2 måneder innenfor de ti månedene. Ja da går det greit. For du må ha hatt inntekt innenfor en av de punktene under som kvalifiserer til foreldrepenger i 6 av 10 måneder FØR stønadsperioden tar til .

Synes denne forklaringen var veldig grei jeg:

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

- sykepenger

- foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

- svangerskapspenger

- dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

- lønn fra arbeidsgiver under utdanning

- ventelønn

- avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg må prate med både NAV og legen min.

Har ikke värt sykemeldt, har gått på ya i 1 år, og er inne til vurdering nå om uföre/ung uför

Veldig vanskelig å finne ut av hva man kan og ikke kan få og slikt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil absolutt anbefale deg å ha en fast jobb....

Med vikariat klarer du å opptjene deg lforeldrepenger under permisjonen, men når du får fødselspenger av trygdekontoret, så får du bare feriepenger av de 12/15 første ukene..... Det er DER du taper penger uten fast jobb.

Da jeg ble gravid var jeg i ett vikariat som skulle gå ut 2 mnd før termin, så sånsett skulle det ikke være noe problem, men jeg ble 100% sykemeldt allerede i uke 23, og fikk da sykepenger hele perioden fra trygdekontoret. Når det gjelder sykepenger regnes det også feriepenger utifra noen få uker, mendersom du har fast jobb vil du få feriepenger for hele sykemeldingsperioden.

Så "tapene" av å ikke ha hatt fast jobb kom ikke under selve permisjonen, men etterpå...

Dette året fikk jeg bare utbetalt feriepenger på grunnlag av mnd (begynte å jobbe i september), og det var ikke akkurat store summen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en fordel med en fast jobb. Det innebærer jo mer stabilitet i forhold til økonomi. Tenk om du ikke får noen jobb etterpå da? Hvor skal pengene komme fra? Hvordan skal du kunne ha råd til å gå hjemme så lenge med ungen da? Håper barnefaren tjener mye penger.

stabilitet i forhold til økonomien? ja men alt står jo i forhold til hverandre..

for vår del leier vi billig og jeg har akkuratt vært student og i full jobb nå, og samboer lærling som han snart er ferdig med.. vi klarte oss på 11000 kr tilsammen i måneden før, jeg som student og han som lærling. når barnet evnt kommer så har han fagbrevet (tømrer) så har han nesten dobbelte av det vi tjente til sammen før. på oss to. så hvorfor skulle vi ikke da klare oss på hans lønning et års tid? (nå snakker jeg om barnets 2 leve år. siden man får permisjons penger det først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Anita_*
Jeg synes man burde være i fast jobb dersom man skal få barn. Hvordan blir det etter du har fått ungen, da er det jo en fordel å kanskje ha en fast jobb å gå til??

bare la heeelt være å dømme du. er ikke det som er spm her!! om man blir gravid og er i et vikariat, da mener du man skal ta abort fordi man ikke er fast ansatt da eller? ikke glem at man skal være hjemme i 12 mnd med barnet, og de fleste klarer nok og skaffe seg en ny jobb innen den tid.. man kan ikke la være å få barn fordi man ikke er fast ansatt men vikariat. de fleste ansetter kunn i vikariater nå. kanskje noe å tenke på!! blir virkelig forbannet og kvalm av at man i det heletatt kan være så trangsynt og DUM, stakars mennesker som trenger hjelp her og idioter som dømmer istedenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare la heeelt være å dømme du. er ikke det som er spm her!! om man blir gravid og er i et vikariat, da mener du man skal ta abort fordi man ikke er fast ansatt da eller? ikke glem at man skal være hjemme i 12 mnd med barnet, og de fleste klarer nok og skaffe seg en ny jobb innen den tid.. man kan ikke la være å få barn fordi man ikke er fast ansatt men vikariat. de fleste ansetter kunn i vikariater nå. kanskje noe å tenke på!! blir virkelig forbannet og kvalm av at man i det heletatt kan være så trangsynt og DUM, stakars mennesker som trenger hjelp her og idioter som dømmer istedenfor!

Nåh, jeg synes gjest Maria har et poeng. Det er forskjell på å bli gravid når man er i et vikariat og faktisk planlegge å bli gravid når man er i en usikker jobbsituasjon.

Men nå har man jo heldigvis NAV da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anka_*

Har et relatert spørsmål. Hvis far har rett på foreldrepenger, men ikke mor - vil da mor kunne få engangsstønaden og far få foreldrepenger? Eller forsvinner engangsstønaden om den ene har rett på foreldrepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest UvitendeMeg

Hallo !

Jeg og min partner vil veldig gjerne prøve å bli gravide de neste mnd.

Jeg har jobbet fullt , eller 80% , på samme sted nå i ett års tid , men da bedriften ¨må legges ned er jeg uten jobb.

Får jeg da uansett penger under graviditeten og etter fødsel eller hvordan fungerer dette? jeg høres veldig uvitende ut , men det er jeg helt ærlig også og håper derfor noen kan gi meg ett ordentlig svar på det :-)

Mvh UvitendeMeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...