Gå til innhold

Om en blir gravid uten fast jobb?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har ikke satt meg helt inn i regler rundt hva man får betalt under fødselspermisjon,men mener å ha lest 10 mnd fullt betalt?

Gjelder i såfall dette kun fast jobb?

Har sagt opp min stilling, fast stilling da jeg absolutt ikke trivdes. Holder fortsatt på å søke ny. Da jeg ikke helt vet hva jeg vil gjøre,lurer jeg nå på vikarjobb en periode,kanskje gjennom vikarbyrå.

Vi ønsker oss barn etterhvert, men ikke planlagt akkurat når ennå.

MEN, må jeg da ha fast jobb for å ha noe å leve for i permisjonstiden? Har ikke lyst til å søke faste jobber jeg ikke er helt sikker på å ville ha, bare i tilfelle jeg skulle bli gravid.

Som ansatt som vikar/vikarbyrå, har man da like lite rettigheter som studenter og deltidsarbeidere?

at man får utbetalt et engangsbeløp eller noe, 30 000?

Det kan man jo ikke leve på akkurat. Mannen har jobb, men tjener ikke såå fryktelig mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vikar selv, så dette har jeg lest litt om siden vi har veldig lyst på barn.

Du må ha hatt jobb i minst seks av de siste ti mnd for å ha full rett på penger under fødselspermisjon.

Da kan du velge selv om du vil ha 80% i et helt år, eller om du vil ha 100% i ... var det ti måneder?

Jeg har tenkt VELDIG mye på om jeg burde skaffet meg en fast jobb først, men jeg kan ikke se noen ulempe med å skaffe meg jobb når fødselspermisjonen er over istedet. Jeg trives utrolig godt der jeg er vikar nå, og er sikret jobb til neste høst. Hadde jeg fått meg en annen jobb ville jeg gått ned 40.000 i året i lønn også, og det er jo en fordel for meg å tjene så mye som jeg kan tjene de 9 mnd et svangerskap varer , med tanke på pengene jeg får utbetalt i permisjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så så lenge man har jobbet 6 av de siste 10 mnd så har man rett på betalt i permisjonen, forstår jeg rett da?

Så om jeg får meg en vikarjobb nå etter oppsigelsestiden der jeg jobber nå, og skulle bli gravid i la oss si februar, så har det ikke noe å si økonomisk?

Vil jo som sagt helst ikke søke fast stilling bare for å sikre oss økonomisk når vi etterhvert (forhåpentligvis) blir gravide.

Har nemlig hørt at det eneste som gjelder er fast jobb. Ellers får en de 30 000,thats it.

syns det virket fryktelig firkanta om det skulle være sånn. Har jobbet gjennom vikarbyrå tidligere f.eks, i 4 år. (men på samme sted)

Hadde jo vært urettferdig om det skulle blir brukt "mot" meg om jeg hadde blitt gravid den gangen syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får penger som om du hadde vært fast ansatt ja, regnet ut fra 6 av de siste ti månedene du har vært i jobb. Hadde blitt vanskelig(ere) for mange å få barn hvis ikke; det blir jo mer og mer utbredt med vikariater og engasjementer. Ulempen er primært at du ikke har noe sikkert å gå tilbake til etter permisjon, men risikoen der også vil variere med bransje, kompetanse, bosted og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk på NAV og man finner følgende:

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

avtjening av militær- eller siviltjeneste

Altså spiller det ihvertfall ingen rolle om du har vært fast ansatt eller vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å kuppe tråden her, men kan jeg slenge inn et relatert spørsmål..?

Jeg er også vikar, og håper på ny baby. Har slitt med bekkenløsning tidligere og det kan bli et problem igjen. Hva om jeg blir sykemeldt og kontrakten min går ut?

Jeg vet de trenger meg lenger enn kontrakten jeg har nå, men om jeg er sykemeldt er det vel ikke sikkert jeg får fornyelse? Hva om jeg blir sykemeldt før kontrakten går ut, og ikke kommer tilbake før permisjonen?

Kan jeg få forlenget kontrakten mens jeg er sykemeldt og så komme tilbake frem til permisjon?

Håper ikke jeg blir like dårlig denne gang, men en vet jo ikke. Heldigvis er de flinke til å tilrettelegge her, så jeg krysser fingrene og håper jeg slipper sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du blir sykemeldt vil du motta sykepenger i hele den tiden du er sykemeldt, uansett om kontrakten din går ut eller ikke. Permisjonspengene vil da bli beregnet ut ifra sykepengene. Så du kan "trygt" bli sykemeldt uten å miste penger.

Problemet vil oppstå dersom du f.eks blir sykemeldt i bare en måned, og de velger å ikke fornye kontrakten din imens. Da vil du stå som arbeidsledig etter sykemeldingen, og evt. miste retten på permisjonspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI.

Det er kommet ny regel, gjelder ikke lenger 6 av 10mnd. Hør med Nav...

Nå er det tror jeg slik at dersom ikke du har jobbet 6mnd av 10, for du allikevel støtte. dvs hvis du jobbet 4 av 10 så for du ikke støtte fult for 10 mnd men for 8. Trekker i far de 2mnd som du har ikke jobbet av de 6...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maria_*

Jeg synes man burde være i fast jobb dersom man skal få barn. Hvordan blir det etter du har fått ungen, da er det jo en fordel å kanskje ha en fast jobb å gå til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man burde være i fast jobb dersom man skal få barn. Hvordan blir det etter du har fått ungen, da er det jo en fordel å kanskje ha en fast jobb å gå til??

hvorfor skal dette absolutt være en fordel for ungen? jeg har vikariat og vi skal begynne prøvingen nå. blir jeg gravid så jobber jeg ut vikariatet mitt, i værste tilfelle blir jeg sykemeldt i en til to måneder før vikariatet er over.

jeg tenker at dette er en fordel fordi da kan jeg gå lenger hjemme før jeg søker ny jobb. slik jeg tenker nå kan jeg kanskje gå 1- 2 år hjemme dersom økonomien går rundt.. og blir det vanskelig søker jeg på små stillinger, for jeg har 100% nå, men ønsker ikke så stor stilling når jeg har et barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Du må bare ha jobbet. Du vår foreldrepenger ut i fra va du har tjent, så da vil jeg tro at ikke du får så mye når du er i permisjon om du kun jobber to dager i uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_maria_*
hvorfor skal dette absolutt være en fordel for ungen? jeg har vikariat og vi skal begynne prøvingen nå. blir jeg gravid så jobber jeg ut vikariatet mitt, i værste tilfelle blir jeg sykemeldt i en til to måneder før vikariatet er over.

jeg tenker at dette er en fordel fordi da kan jeg gå lenger hjemme før jeg søker ny jobb. slik jeg tenker nå kan jeg kanskje gå 1- 2 år hjemme dersom økonomien går rundt.. og blir det vanskelig søker jeg på små stillinger, for jeg har 100% nå, men ønsker ikke så stor stilling når jeg har et barn.

Selvfølgelig er det en fordel med en fast jobb. Det innebærer jo mer stabilitet i forhold til økonomi. Tenk om du ikke får noen jobb etterpå da? Hvor skal pengene komme fra? Hvordan skal du kunne ha råd til å gå hjemme så lenge med ungen da? Håper barnefaren tjener mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen betenkeligheter med å bli gravid selv om jeg bare er vikar. Vikariatet mitt varer ut neste sommer, så jeg er sikret under svangerskapet. Dersom jeg ikke får komme tilbake til samme arbeidsgiver etter permisjonen får jeg meg en annen jobb. Det er stort behov for arbeidstakere i min yrkesgruppe heldigvis. I verste fall jobber jeg gjerne på Rema 1000 om jeg må - mens jeg leter etter en jobb som er relatert til utdannelsen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden her, men kan jeg slenge inn et relatert spørsmål..?

Jeg er også vikar, og håper på ny baby. Har slitt med bekkenløsning tidligere og det kan bli et problem igjen. Hva om jeg blir sykemeldt og kontrakten min går ut?

Jeg vet de trenger meg lenger enn kontrakten jeg har nå, men om jeg er sykemeldt er det vel ikke sikkert jeg får fornyelse? Hva om jeg blir sykemeldt før kontrakten går ut, og ikke kommer tilbake før permisjonen?

Kan jeg få forlenget kontrakten mens jeg er sykemeldt og så komme tilbake frem til permisjon?

Håper ikke jeg blir like dårlig denne gang, men en vet jo ikke. Heldigvis er de flinke til å tilrettelegge her, så jeg krysser fingrene og håper jeg slipper sykemelding.

Dersom du blir sykemeldt vil du motta sykepenger i hele den tiden du er sykemeldt, uansett om kontrakten din går ut eller ikke. Permisjonspengene vil da bli beregnet ut ifra sykepengene. Så du kan "trygt" bli sykemeldt uten å miste penger.

Problemet vil oppstå dersom du f.eks blir sykemeldt i bare en måned, og de velger å ikke fornye kontrakten din imens. Da vil du stå som arbeidsledig etter sykemeldingen, og evt. miste retten på permisjonspenger.

HEI.

Det er kommet ny regel, gjelder ikke lenger 6 av 10mnd. Hør med Nav...

Nå er det tror jeg slik at dersom ikke du har jobbet 6mnd av 10, for du allikevel støtte. dvs hvis du jobbet 4 av 10 så for du ikke støtte fult for 10 mnd men for 8. Trekker i far de 2mnd som du har ikke jobbet av de 6...

Svar til alle dere over. I beregningen telles både tid hvor man er sykemeldt og får sykepenger og når man er arbeidsledig og får dagpenger.

I tillegg så er det seks av ti måneder som gjelder.

Når det gjelder om du må være i full jobb så må du ikke det. Men du må ha hatt inntekt på årsbasis som utgjør minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp.

Dette er sakset fra NAV sine sider nå i dag og da regner jeg med at det er disse reglene som gjelder.

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

avtjening av militær- eller siviltjeneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg visste ikke at man fikk av dagpenger som arbeidsløs også, det var jo en god nyhet. Hvor lenge må man ha jobbet for å kvalifisere for det? Og hvor mye får man?

Jeg jobber også som vikar, og har nå fått kontrakt fram til jul, med mulighet for forlengelse (er rimelig sikker på at det blir forlenget). Jeg har kjempelyst på barn, men har liksom alltid tenkt at jeg må få fast jobb først, siden jeg ellers kan risikere å miste jobben og dermed stå uten alle rettigheter. Hvis dagpenger også teller som inntekt stiller jo saken seg helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man går på yrkesrettet attföring så får man jo ikke disse pengene, men hva om man går på uföretrygd/ung uför?

For det regnes vel som en inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Om man går på yrkesrettet attföring så får man jo ikke disse pengene, men hva om man går på uföretrygd/ung uför?

For det regnes vel som en inntekt?

Her kan du lese litt om hvem som får foreldrepenger.

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

- sykepenger

- foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

- svangerskapspenger

- dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

- lønn fra arbeidsgiver under utdanning

- ventelønn

- avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

sakset fra nav.no

DU kan også sende mail til nav, og spørre der, slik at du får riktig svar.

Endret av ¤bella¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg ville også helst være i fast jobb før jeg ble gravid. Men jeg har full forståelse for at det kan bli for lenge å vente på dette for mange. Både alder, utsikter til fast jobb og generell livssituasjon er ting som spiller inn her.

Og det er ikke såå gøy å være helt nyansatt og gravid heller (den følelsen kjenner jeg mye på for tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...