Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest bio-dokka
Skrevet

Har begynt med biologi nå, skal ta opp igjen eksamen tengte jeg. er det noen som skjønner det med systemmatikk i dyreverden? Vordan vet dyra liksom hva slags grein i systemet de er på``? for det sier vel noe om hva slags dyr som kan parre seg med hvem? (fordi det er noen arter som ikke kan få unger ilag da...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utfra hva du skriver kan det virke som du nesten ikke har lest på systematikken, så jeg foreslår at du leser litt først for å få orden (pun not intended) på hva som ligger i de ulike begrepene; art, slekt, familie, orden, klasse...

Generelt er det bare dyr innen samme art (eks på art: hest) som kan pare seg med hverandre, noen ganger kan ulike arter(eks: esel og hest) pare seg og gi avkom, men dette vil da ikke bli fruktbart, så man kan ikke fortsette avlen i flere generasjoner.

NB - mange blander i dagligtalen rase og art; raser er undergrupper av en og samme art (eks katteraser, arten er da katt), men rasene kan pare seg med hverandre og gi fruktbart avkom.

Ellers er det sånn at det er spesielle kjennetegn en går etter når man prøver å finne ut hvor i systematikken dyret hører hjemme. Du kan begynne med det grunnleggende; er det et dyr med ryggrad (vertebrat)? Eller en leddorm, eller et leddyr (dyr som har skjelettet utapå, sånn som insekter)? Sånn sett skal det være ganske greit å plassere f eks sebra og menneske i samme rekke og klasse (pattedyr), mens det samtidig er nokså opplagt at en glassmanet hører hjemme litt lengre vekk fra oss i virvelløse (ryggradsløse) dyr. Sånn kan man plassere de fleste dyr ganske greit grovt sett. Det er selvsagt noen rare unntak og dessuten endel dyr som hører til i underklasser, underarter o.l hvor det er vanskelig å plassere helt rett, men det slipper du antagelig å forholde deg til i 2BI :)

Men du sorterer altså etter noen bestemte kjennetegn som man har funnet ut av gir et mest mulig fornuftig bilde av slektskap og evolusjon. Noen dyr har ytre likheter (eks øynene til blekkspruten er omtrent oppbygningsmessig like våre), men avslører i fosterstadiet eller i andre kjennetegn (f eks ryggrad/skjelett) at de hører hjemme i hver sin gruppe.

Skrevet

oj trodde ikke jeg hadde fått svar allere nå! mener du at sebra og menneske er på samme gren? selv om vi er ulike. sebra er jo en slags hest? er menneske en art, eller er min slekt en art og andre slekter andre slags arter? Er kinesere og nordmenn samme art? syns dette er veldig mystisk med denne grupperingen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...