Gå til innhold

hvite klumper i halsen/mandlene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men sliter du med proppene selv om du har laserbehandlet mandlene?

Som jeg skrev, så var den på venstre side utrolig stor (ble kommentert av legen) og der kjennes det ut som han ikke fikk tatt alt. Det er bare på venstre side det kalles kjennes ut som det er noe, men i mye mindre grad enn tidligere. Har aldri den ekle smaken i munnen lenger, som jeg hadde tidligere.

Og til dere som er plaget av dette; jeg lukter det dessverre med en gang, sikkert ikke på alle, men på mange. Det er en helt distinkt lukt, ulikt vanlig dårlig ånde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte forresten å legge til at det hjelper å skylle med saltvann. Jeg tar salt i et slikt tykt IKEA-glass og heller på kokende vann. Venter til det er lunkent og gurgler dette.

Skrevet

Press tommelen på den ledige hånda hardt mot pekefingeren. Dette gjør at man ikke brekker seg så lett (fungerer for min del i alle fall). Bruk Q-tip til å lirke ut klumpene.

Jeg skjønte ikke helt det der.. :vetikke:

Jeg har det dessuten sånn at jeg ikke ser de med mindre jeg rekker tungen heelt ut, og da "åpner" liksom det hullet seg.. Og når jeg sa skal begynne prike så er det mye lettere å brekke seg siden tunga er så langt ute...

Skrevet

Som jeg skrev, så var den på venstre side utrolig stor (ble kommentert av legen) og der kjennes det ut som han ikke fikk tatt alt. Det er bare på venstre side det kalles kjennes ut som det er noe, men i mye mindre grad enn tidligere. Har aldri den ekle smaken i munnen lenger, som jeg hadde tidligere.

Og til dere som er plaget av dette; jeg lukter det dessverre med en gang, sikkert ikke på alle, men på mange. Det er en helt distinkt lukt, ulikt vanlig dårlig ånde.

Hei,

Det var jeg som spurte om du fortsatte er plaget med det selv etter laseroperasjonen. Jeg har hørt at laser behandling ikke er like effektivt og at mandlene kan gro tilbake. Hvor lenge siden ble du behandlet? Er mandelen (den høyre) helt glatt? Man burde vel fjerne så mye som mulig. Fastlegen mente at jeg bare burde fjerne de kirurgisk men syns jeg burde prøve med laser først.

Hvor mye betalte du? Jeg har fått henvisning fra fastlegen

Skrevet

Jeg bestemte meg akkurat nå for at nok er nok, i morgen ringer jeg legen. Sto akkurat for ørtende gang å pillet ut klumper fra den enorme gropa i mandelen min. Nå er jeg lei.

Har drøyet dette lenge siden jeg er livredd for denne operasjonen, men jeg får bare stå det av. Heller et par tre uker med jævlig vondt enn resten av livet med dårlig ånde og smak i munnen.

Hilsen enda ett mandelpropp offer. :snurt:

Skrevet

Hei,

Det var jeg som spurte om du fortsatte er plaget med det selv etter laseroperasjonen. Jeg har hørt at laser behandling ikke er like effektivt og at mandlene kan gro tilbake. Hvor lenge siden ble du behandlet? Er mandelen (den høyre) helt glatt? Man burde vel fjerne så mye som mulig. Fastlegen mente at jeg bare burde fjerne de kirurgisk men syns jeg burde prøve med laser først.

Hvor mye betalte du? Jeg har fått henvisning fra fastlegen

Laserbehandling er ikke like effektivt, men det er mye mindre inngripende enn å fjerne kirgurisk. Jeg blir grisedårlig av narkose og det er visstnok en god del mer smertefullt enn å fjerne med laser. I tillegg har jeg god erfaring med Dr. Grimsmo fra tidligere (Han er flink, hyggelig, hjelpsom og omtenksom) så når han anbefalte det hadde jeg ingen betenkeligheter.

Jeg levde som sagt ganske som vanlig etter operasjonen. Tok det med ro operasjonsdagen og dagen etter. Det gjorde bare vondt hvis jeg ikke tok nok smertestillende og den beryktede åttende dagen var det ikke noe særlig godt å spise. Kan som sagt ikke si at jeg gruer meg til å gjøre det igjen.

Jeg hadde frikort, men betale vel en liten egenandel for utstyr på noe over 200 kr. Dette var i mai 2010, så husker ikke helt.

Jeg bestemte meg akkurat nå for at nok er nok, i morgen ringer jeg legen. Sto akkurat for ørtende gang å pillet ut klumper fra den enorme gropa i mandelen min. Nå er jeg lei.

Har drøyet dette lenge siden jeg er livredd for denne operasjonen, men jeg får bare stå det av. Heller et par tre uker med jævlig vondt enn resten av livet med dårlig ånde og smak i munnen.

Hilsen enda ett mandelpropp offer. :snurt:

Så lenge du får nok smertestillende går det helt fint. Man får forresten en ganske ekkel smak i munnen etter laseroperasjonen, men det forsvinner heldigvis fort. Lykke til:)

• 6 måneder senere...
Gjest Anniken
Skrevet

Hvordan får dere pirket dem ut?? Jeg bare brekker meg :(

Jeg bruker en hårnål ( noen kaller det lus) så holder jeg på den enden du setter inn i håret først. I andre enden er det jo litt mellomrom. Å den enden stikker jeg inn i de små lommene på mandlene og snurrer den rundt. Alle klumpene sitter da igjen i det lille mellomrommet når du tar den ut. Kjempe effektivt:-)) den kan du også dytte ganske langt inn/ned i mandlene så du virkelig får renset opp ;-) ikke vondt i det hele tatt ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en hårnål ( noen kaller det lus) så holder jeg på den enden du setter inn i håret først. I andre enden er det jo litt mellomrom. Å den enden stikker jeg inn i de små lommene på mandlene og snurrer den rundt. Alle klumpene sitter da igjen i det lille mellomrommet når du tar den ut. Kjempe effektivt:-)) den kan du også dytte ganske langt inn/ned i mandlene så du virkelig får renset opp ;-) ikke vondt i det hele tatt ;-)

Hvordan klarer du dette uten å brekke deg?!

Anonym poster: 1e84701058db52032565937470f9a8c1

Skrevet

Jeg bøyer ut en hårnål og bøyer tuppen litt slik at jeg kan grave dem ut med dem. Også bruker jeg gjerne en liten lommelykt med den andre hånda så jeg ser inn i gropene. Har en pinsett klar til å plukke dem opp hvis de ramler av hårnålen. Sist men ikke minst : med baderomsdøren LÅST!

Utrolig kvalmt egentlig.

Gjest GjestA
Skrevet

Hvordan klarer du dette uten å brekke deg?!

Anonym poster: 1e84701058db52032565937470f9a8c1

Gjør samme bevegelse som du gjør når du sie " A". Også har jeg gjort det en del ganger nå så det er ikke noe stress lengre :P men jeg har brekket meg maaaange ganger;-) også hjelper det å lyse med lys bak i halsen;-)

Skrevet

Jeg har fjernet mine med laser, det gikk veldig greit og det er så deilig å ikke tenke på disse ekle greiene noe mer.

Jeg var også ekspert på å få ut disse proppene, jeg brukte stort sett fingrene mine for å klemme de ut. Hvis jeg brukte q tip så presset jeg de bare lengre ned.

Et tips som kan hjelpe å forhindre at du får mye propper er å kutte ut melkeprodukter. Jeg merket ihvertfall veldig forskjell. Kjøp også en liten lommelykt så er det mye enklere å finne de og få de ut.

Anonym poster: 444b18fa6f84a71aed1a39df2ad88758

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Gjest Erfaren
Skrevet

For å lirke de ut på en effektiv og trygg måte trenger du: grillpinne i tre, speil, sterk lommelykt/lignende, papir.

Lys mot mandlene, og la grillpinnen hvile i munnviken. Sjekk at du har god kontroll på pinnen, slik at du ikke stikker deg med den. Helst unngå å svelg mens du lirker den ut. Stikk pinnen forsiktig inn i den hvite klumpen, og få den ut. Når den er ut har du to valg: svelge den eller ta den ut. Om du tar den ut, vær forsiktig så du ikke brekker deg.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg har også disse klumpene bak i halsen, har nettopp pirket ut med en q-tip og er sååå lei av og gjøre det.. Jeg har den største brekningsrefleksen man kan tenke seg, og jeg syns det er grusomt.. Klarer ikke gjøre det uten å kaste opp i vasken :(

AnonymBruker
Skrevet

Oi, denne tråden har overlevd i 5 år på tross av at den bare er to sider.

Jeg blir litt nysgjerrig. Har slitt mye med vond hals, og vært hos ØNH og fikk da henvisning til operasjon. Jeg hadde visstnok dype groper i mandlene, men han nevnte ikke noe om propper. Jeg ble syk på operasjonsdagen så det ble ikke noe av, og så har jeg vært for feig til å be om ny time/henvisning, pga. alt jeg hører om smertehelvetet etterpå og evt. infeksjoner :(

Jeg har sjelden ordentlige halsbetennelser nå (bakterieinfeksjoner), men ofte virusinfeksjoner, som gjør vondt det og, men ØNH sa fjerning av mandler ikke hjalp på det. Da hadde jeg bakterieinfeksjon 3 ganger i året, nå er det kanskje 2 år siden sist, så håper jeg har vokst det litt av meg..

Men lurer jo på om jeg har sånne propper uten å vite det? Jeg har prøvd å lyse ned baki svelget, men synes det er så vanskelig, aner ikke om jeg ser mandlene en gang. Og bare av det brekker jeg meg, så skjønner virkelig ikke at noen klarer å pirke de ut! :O

Jeg føler ikke jeg har dårlig ånde, men man merker det kanskje ikke selv? Kjæresten har ikke sagt noe, men kanskje han ikke tør? Ellers merker jeg at jeg får mer sår hals av melkeprodukter..

Anonymous poster hash: 71ef8...f59
AnonymBruker
Skrevet

Oi, denne tråden har overlevd i 5 år på tross av at den bare er to sider.

Jeg blir litt nysgjerrig. Har slitt mye med vond hals, og vært hos ØNH og fikk da henvisning til operasjon. Jeg hadde visstnok dype groper i mandlene, men han nevnte ikke noe om propper. Jeg ble syk på operasjonsdagen så det ble ikke noe av, og så har jeg vært for feig til å be om ny time/henvisning, pga. alt jeg hører om smertehelvetet etterpå og evt. infeksjoner :(

Jeg har sjelden ordentlige halsbetennelser nå (bakterieinfeksjoner), men ofte virusinfeksjoner, som gjør vondt det og, men ØNH sa fjerning av mandler ikke hjalp på det. Da hadde jeg bakterieinfeksjon 3 ganger i året, nå er det kanskje 2 år siden sist, så håper jeg har vokst det litt av meg..

Men lurer jo på om jeg har sånne propper uten å vite det? Jeg har prøvd å lyse ned baki svelget, men synes det er så vanskelig, aner ikke om jeg ser mandlene en gang. Og bare av det brekker jeg meg, så skjønner virkelig ikke at noen klarer å pirke de ut! :O

Jeg føler ikke jeg har dårlig ånde, men man merker det kanskje ikke selv? Kjæresten har ikke sagt noe, men kanskje han ikke tør? Ellers merker jeg at jeg får mer sår hals av melkeprodukter..

Anonymous poster hash: 71ef8...f59

Hei- jeg har selv hatt tonsillitt i hele oppveksten, dype furer i mandlene der det samlet seg illeluktende, forferdelig pusspropper... Som mange her skriver kan det hjelpe å gurgle eller pirke dem ut. Jeg slet mye med dårlig ånde pga dette i oppveksten og andre barn lot meg få merke det. Dette gjorde at jeg følte meg som en freak og ble engstelig for å være i nærheten av andre. Gikk til lege da jeg gikk på barneskole men hun mente at jeg overdrev, at hun ikke kjente noen lukt og at det ikke var vits i å fjerne dem.. Dessverre var jeg for liten til å sette foten ned overfor en lege og kreve hjelp, og foreldrene mine trodde vel også hun hadde rett--- Så jeg slet med dette til jeg var 20 år og var stor nok til å innse at det f meg var helsevesenets plikt å hjelpe meg til å forbedre livskvaliteten min!!

For dette var for meg en kjempeplage... For deg over her virker det jo ikke som du har slike plager som meg, heller dette med infeksjoner. Jeg hadde også enormt mye halsbetennelser i oppveksten, men det var for meg underordnet dette med dårlig ånde. Så jeg bestilte selv time til lege og fikk henvisning til ØNH da jeg var 20, og fikk mandlene fjernet på off sykehus,, For meg var smerte og alt annet underordnet, alt som telte var å bli kvitt proppene for godt.

Kan legge til at jeg prøvde laseroperasjon før dette. For meg funket det ikke så bra. Ble ikke helt kvitt proppene :( Veldig skuffende. Han som foretok denne operasjonen sa at jeg hadde noen groper som var enormt dype, omtrent som huler, og at det kunne være derfor- og at jeg antakelig trengte 2 operasjoner for å bli bra. Men selv om jeg ville få dekket operasjon nr 2 av dem ville det koste meg en reise til en annen kant av landet og det orket jeg ikke. Var drittlei og ville ha skiten ut for godt.

Tiden etter operasjonen var grusom, ikke noe å legge skjul på det. Du kan tenke deg en sterk halsbetennelse x 10, at det er smertefullt som bare det hvert eneste svelg du gjør.. Selv er jeg avhengig av å få i meg mye næring pga høyt stoffskifte og da jeg ikke klarte spise mer enn noen skjeer kald suppe/is i løpet av dagen raste jeg ned 10 kg og ble radmager.. men- dette vedvarer jo bare noen dager.. tror jeg klarte et lite, normalt måltid etter 14 dager.. Men uansett: dette var SÅ verdt all den smerten, og det eneste jeg angrer er at dette ikke ble gjort før, da jeg var liten....

I tillegg har jeg knapt hatt luftveisinfeksjoner etterpå (siste 12 år), og om jeg blir forkjøla får jeg ikke slik grusomt vondt i halsen som jeg fikk da jeg hadde mandlene.. så dette har KUN vært positivt!!! Derfor er mitt råd til deg: hvis mandlene gir deg plager så ikke nøl med å vurdere å få dette gjennomført.. Smerten får du smertestillende mot, selv om det fortsatt er vondt, så er det kun noen dager av livet ditt dette står på... lykke til!!

Anonymous poster hash: 33f88...23a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...