Gjest hvabak Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 jeg har slitt med sånne hvite ekle klumper som kommer fra mandlene eller halsen, å lukter dritt, gjør at jeg får dårligere ånde enn normalt å føler jeg.. noen som vet hva dette er å hvordan bli kvitt?? å er d mandlene de kommer fra??? hjelper det å fjerne mandlene isåfall????
Gjest Gl@mB@be Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Det er matrester som samler seg i gropene på mandlene og råtner (tror jeg). Derfor det stinker sånn. Eneste man kan gjøre er å fjerne mandlene.
Gjest ts Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 jøss, er d?? ja da vil jeg fjerne de isåfall!!!
Gjest Pupsilure Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 Jeg har akkurat vært hos øre-nese-hals lege med dette problemet, og fikk tilbud om mandeloperasjon. det er forresten mange tråder om temaet her inne, så hvis du vil lese mer er det bare å søke Legen sa at det heter mandelpropper. Tonsil stones på engelsk.
Gjest Pupsilure Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 Det er matrester som samler seg i gropene på mandlene og råtner (tror jeg). Derfor det stinker sånn. Eneste man kan gjøre er å fjerne mandlene. Legen jeg var hos sa at det er noe som mandlene naturlig skiller ut, men at de som har mye krypter i mandlene ikke kvitter seg med det naturlig. At alle mennesker produserer dette, men de fleste svelger det før det går så langt. Jeg trodde også det var matrester
Gjest ts Skrevet 21. september 2008 #6 Skrevet 21. september 2008 tok du operasjonen "pupsilure" eller har du vurdert det ??? tror du jeg bare kan bestille en vanlig legetime å få henvisning til å ta mandlene av henne??
Gjest Gl@mB@be Skrevet 21. september 2008 #7 Skrevet 21. september 2008 Legen jeg var hos sa at det er noe som mandlene naturlig skiller ut, men at de som har mye krypter i mandlene ikke kvitter seg med det naturlig. At alle mennesker produserer dette, men de fleste svelger det før det går så langt. Jeg trodde også det var matrester Ok, da lærte jeg noe nytt
Gjest Pupsilure Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 tok du operasjonen "pupsilure" eller har du vurdert det ??? tror du jeg bare kan bestille en vanlig legetime å få henvisning til å ta mandlene av henne?? Jeg har ikke tatt dem ennå. Driver å lurer på om jeg skal tørre... Du må til fastlegen først og få en henvisning til øre-nese-hals spesialist. Så må denne undersøke deg, og si om du får fjerne mandlene eller ikke. Har hørt at det skal være ganske strengt om man får fjerne eller ikke, så jeg hadde ikke forventet at jeg skulle få lov. Men han sa at det var opp til meg, men at han syntes jeg hadde god nok grunn. Jeg får time i løpet av høsten, venter på brev nå. Har veldig lyst til å bli kvitt mandlene, men hører at det er så sinnsykt vondt etterpå
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Jeg har et tips: Prøv å spyle med munnskyllevann. Jeg brukte en vanlig medisinsprøyte som man får på apoteket, og det gikk veldig bra. Det var riktignok etter at jeg alt hadde fått ut en del ved først å pirke dem ut med Q-tips (lite effektivt), deretter med tannpirker (effektivt, men gjorde mandlene såre) og så klemme langs siden av mandlene (også effektivt). Så kanskje du ikke trenger operasjon? Lykke til!
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 19. januar 2009 #10 Skrevet 19. januar 2009 jeg har slitt med sånne hvite ekle klumper som kommer fra mandlene eller halsen, å lukter dritt, gjør at jeg får dårligere ånde enn normalt å føler jeg.. noen som vet hva dette er å hvordan bli kvitt?? å er d mandlene de kommer fra??? hjelper det å fjerne mandlene isåfall???? At maten råttner er bare tull.. Dette fant jeg på Lommelegen.no Hei! Denne tilstanden kalles ofte for kronisk tonsilitt (betennelse i mandlene), og er en lavgradig betennelse i mandelvevet, ofte hos voksne som har hatt tendens til mange akutte tonsilitter i barn og ungdomsårene. Det finnes naturlige krypter, eller hulrom, i mandlene og disse blir ved denne tilstanden ofte litt store, og det setter seg avstøtt hudbelegg, proteiner og bakteriebelegg i disse proppene. Det dannes ofte svovelforbindelser i bakteriene og disse gjør at proppene ofte lukter skikkelig vondt, og dette kan være en årsak til dårlig ånde. Tilstanden er ikke farlig, men mange blir lei av å klemme og pilke ut disse proppene selv, og ønsker behandling. Diverse skyllemidler på apoteket kan forsøkes, men om problemet er tilbakevendende kan man greit behandle det ved å fjerne mandlene. Dersom du ønsker slik behandling bør du tilsees av en ØNH lege. Lykke til! Vennlig hilsen Mads H. Moxness, øre-nese-halslege 1
Gjest Gjest_Pupsilure_* Skrevet 19. januar 2009 #11 Skrevet 19. januar 2009 Jeg har ikke tatt dem ennå. Driver å lurer på om jeg skal tørre... Du må til fastlegen først og få en henvisning til øre-nese-hals spesialist. Så må denne undersøke deg, og si om du får fjerne mandlene eller ikke. Har hørt at det skal være ganske strengt om man får fjerne eller ikke, så jeg hadde ikke forventet at jeg skulle få lov. Men han sa at det var opp til meg, men at han syntes jeg hadde god nok grunn. Jeg får time i løpet av høsten, venter på brev nå. Har veldig lyst til å bli kvitt mandlene, men hører at det er så sinnsykt vondt etterpå Jeg har fjernet mandlene nå, og det var ikke noe stress Ikke på langt nær så vondt som alle skulle ha det til (men det er sikkert veldig individuelt også). Er så glad jeg gjorde det! Har ikke hatt noe problemer med dårlig ånde siden. Klumpene er borte for alltid :hoppe:
Gjest Kvinne 23 Skrevet 7. november 2011 #12 Skrevet 7. november 2011 Jeg har fjernet mandlene nå, og det var ikke noe stress Ikke på langt nær så vondt som alle skulle ha det til (men det er sikkert veldig individuelt også). Er så glad jeg gjorde det! Har ikke hatt noe problemer med dårlig ånde siden. Klumpene er borte for alltid :hoppe: Er du helt sikker på at det ikke kommer til å danne seg noe "puss" i områdene hvor mandlene var? Har hørt at om en fjerner mandlene så vil forstatt kroppens immunforsvar utstøte denne "pussen" om det er mandler der eller ikke?...
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #13 Skrevet 7. november 2011 Å fjerne mandlene er SÅ VERDT DET! Jeg er et nytt menneske De plagene der var fæle.
Gjest Liv G Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 Jeg er kjempeplaget med dette. Jeg graver og pirker så jeg får store sår i halsen, noe som helt sikkert ikke er bra på sikt. Jeg har hørt om laseroperasjon ang.dette,noen som har erfaring med det? Liv G.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Hvordan får dere pirket dem ut?? Jeg bare brekker meg
Gjest picsne(2001, Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 Jeg skal til Alle klinikken i høvik for en konsultasjon pga dette, og skal mest sannsynligvis få glattet ut mandlene med laser. Jeg har slitt med det samme i 4-5 år og det er ekstremt plagsomt og hullene blir bare større. et lite tips- For meg har det hjulpet mye ved å kutte ut melkeprodukter, det gjør ihvertfall at jeg er plaget mindre av det. Konsultasjonen min er om 2-3 uker, jeg skal love å oppdatere! 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 Hvordan får dere pirket dem ut?? Jeg bare brekker meg Press tommelen på den ledige hånda hardt mot pekefingeren. Dette gjør at man ikke brekker seg så lett (fungerer for min del i alle fall). Bruk Q-tip til å lirke ut klumpene.
Mamma1 Skrevet 25. januar 2012 #18 Skrevet 25. januar 2012 Hmm,jeg var hos øre, nese, halslege og han sa at det var matrester som råtner.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #19 Skrevet 25. januar 2012 Jeg er kjempeplaget med dette. Jeg graver og pirker så jeg får store sår i halsen, noe som helt sikkert ikke er bra på sikt. Jeg har hørt om laseroperasjon ang.dette,noen som har erfaring med det? Liv G. Jeg har tatt laseroperasjon på Alléklinikken på Høvik. Ikke fordi jeg hadde mye halsbetennelser lenger, men fordi jeg var så plaget av disse proppene. Hos meg kom de sjelden ut, men det kjentes ut som jeg hadde noe som satt fast i halsen hele tiden, veldig ubehagelig. Selve laseroperasjonen var gjort på mindre enn ti minutter. Tiden etterpå gikk helt fint, jeg gikk turer, var ute og seilte etc. Ikke noe problem så lenge jeg tok nok smertestillende. Må nok tilbake fordi jeg tror ikke han har fått tatt alt på venstre side (denne var ekstremt stor i følge Dr. Grimsmo), men det er ikke sånn at jeg gruer meg veldig til å gjøre det igjen. Hmm,jeg var hos øre, nese, halslege og han sa at det var matrester som råtner. Nei, det stemmer nok ikke helt. Det er en fin blanding av bakterier, dødt mangelvev og matrester. Jeg merker også en forskjell på om jeg drikker melk eller ikke, jeg er bare litt for glad i caffe latte Det hjelper å gurgle med vann rett etter man har drukket noe med melk og bruke munnskyllevann, som Listerine etc.
Gjest gjest Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har tatt laseroperasjon på Alléklinikken på Høvik. Ikke fordi jeg hadde mye halsbetennelser lenger, men fordi jeg var så plaget av disse proppene. Hos meg kom de sjelden ut, men det kjentes ut som jeg hadde noe som satt fast i halsen hele tiden, veldig ubehagelig. Selve laseroperasjonen var gjort på mindre enn ti minutter. Tiden etterpå gikk helt fint, jeg gikk turer, var ute og seilte etc. Ikke noe problem så lenge jeg tok nok smertestillende. Må nok tilbake fordi jeg tror ikke han har fått tatt alt på venstre side (denne var ekstremt stor i følge Dr. Grimsmo), men det er ikke sånn at jeg gruer meg veldig til å gjøre det igjen. Nei, det stemmer nok ikke helt. Det er en fin blanding av bakterier, dødt mangelvev og matrester. Jeg merker også en forskjell på om jeg drikker melk eller ikke, jeg er bare litt for glad i caffe latte Det hjelper å gurgle med vann rett etter man har drukket noe med melk og bruke munnskyllevann, som Listerine etc. Men sliter du med proppene selv om du har laserbehandlet mandlene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå