Gå til innhold

Sunn mat - så vanvittig dyrt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går skulle vi ha salat til middagen. Ikke uventet kom prisen på ca 200 kr. Alstå mye mye dyrer enn den middagen vi pleier å ha til vanlig.

Det samme ser vi når vi er ute en lørdag formiddag og skal ha oss noe lusj. En kan få hamburger på MD til 10 !! kr, men vil du ha brød med pålegg må du opp i 30, eller mer.

Sammenlikner du brus og vann på flaske, er også vann dyrere.

Hvordan er dette mulig???

Jammen ikke rart mange tenåringer er overvektige. Dette er en guppe med lite penger, og ofte stort sosialt behov. Pengene må disponeres og jeg skjønner at de velger de billigste alternativene.

Syns det er på tide at samfunnet legger til rette for en bedre livstil, det vil jo slå tilbake med mindre helseutgifter. Rikitgnok har en av dagligvarekjedene tatt vekk momsen på grønnsaker, men dette utgjør en forsvinnende liten forskjell...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så hjertens enig. Blir deprimert hver gang vi skal handle noe sunt. La oss handle en salat til 30kr eller en HEL pizza som metter mye mer. Det er nesten umulig å være student og leve sunt hele tiden.

Sunt pålegg eller sunt brød koster skjorta kontra en sjokadeboks og loff til 20kr sammenlagt.

Skjønner bare ikke hvordan det kan være så dyrt for sunn mat i Norge. Vi har jo alt vi trenger her, men det skal ikke være lov å slippe billig unna hvis man handler i Sverige. Da må vi ha all verdens avgifter for å beskytte norske varer som koster tusen gang mer (liten overdrivelse)

Skrevet

Jeg er uenig i at sunn mat nødvendigvis er dyrt. Grønnsaker har jo for eksempel vanligvis mye lavere kilopris enn kjøtt, det samme gjelder tørkede erter, bønner og linser.

Akkurat nå er f.eks. blomkål veldig billig. Blomkålgrateng med litt sprøstekt bacon til, eller blomkålsuppe, er dermed veldig rimelige middager.

Man får ofte krabbeskjell til rundt 30 kr. Det synes jeg er utrolig rimelig, og det kan utgjøre basis for en veldig lettvint og sunn middag.

Tunfisk på boks er billig, og en god og sunn proteinkilde. Tomater på boks koster en slikk og ingenting, og er dessuten utrolig anvendelig.

Dette var bare noen eksempler. Det finnes massevis av sunn mat som er billig, det gjelder bare å se seg litt rundt.

Skrevet

Jeg er student med begrenset matbudsjett, og vil si jeg spiser sunt - jeg syns vel egentlig ikke sunn mat trenger å koste så fryktelig mye.

Men jeg er vegetarianer, så jeg spiser ikke kjøtt / fisk men derimot mye linser og bønner (billig!!). Prisen på grønnsaker varierer enormt, så trikset er vel gjerne å ikke ha bestemt seg på forhånd når man handler at "i dag skal jeg ha nektariner og fennikel og cherrytomater og rødløk" men heller se på hva man kan få til en grei pris den dagen.

Skrevet
Prisen på grønnsaker varierer enormt, så trikset er vel gjerne å ikke ha bestemt seg på forhånd når man handler at "i dag skal jeg ha nektariner og fennikel og cherrytomater og rødløk" men heller se på hva man kan få til en grei pris den dagen.

Det synes jeg er et utrolig godt poeng. Det samme gjelder fisk og kjøtt. Ofte kan man finne veldig gode tilbud.

Skrevet

Jeg er sannsynligvis en god del eldre enn dere og jeg er ikke enig i at sunn mat er dyrt i Norge hvis man ser bort fra enkelte varianter av ferdigmat som markedsføres som "sunne".

I går skulle vi ha salat til middagen. Ikke uventet kom prisen på ca 200 kr. Alstå mye mye dyrer enn den middagen vi pleier å ha til vanlig.

Hvordan i all verden klarer dere å få en porsjon salat til å koste 200 kroner? Da må den i hvert fall inneholde ganske mye "fancy". Det er sesong for norske grønnsaker nå og hodekål koster f.eks. bare noen få kroner kiloen.

Det samme ser vi når vi er ute en lørdag formiddag og skal ha oss noe lusj. En kan få hamburger på MD til 10 !! kr, men vil du ha brød med pålegg må du opp i 30, eller mer.

Hvis du/dere klarer å bli mette og beholde metthetsfølelsen i flere timer etter en av disse mikrohamburgerne, kan dere fint dele f.eks. en ferdigsmurt matpakke, f.eks. "Ola-pakka". MD har også sunnere varianter til en rimelig penge.

Sammenlikner du brus og vann på flaske, er også vann dyrere.

Hvordan er dette mulig???

Har man med seg flaske, er det fullt mulig å skaffe seg vann av helt grei, og ofte bedre enn flaskevannet, kvalitet helt gratis de fleste steder i Norge.

Jammen ikke rart mange tenåringer er overvektige. Dette er en guppe med lite penger, og ofte stort sosialt behov. Pengene må disponeres og jeg skjønner at de velger de billigste alternativene.

Syns det er på tide at samfunnet legger til rette for en bedre livstil, det vil jo slå tilbake med mindre helseutgifter. Rikitgnok har en av dagligvarekjedene tatt vekk momsen på grønnsaker, men dette utgjør en forsvinnende liten forskjell...

Samfunnet kan ikke gjøre så mye med at folk velger de usunne alternativene. Jeg spiser f.eks. på et sted sammen med en hel del svært unge mennesker hver dag og de velger konsekvent den mest usunne maten selv om det bugner av sunne alternativer. Prisen har neppe noen betydning siden vi betaler det samme uavhengig av hva vi spiser.

Sunt pålegg eller sunt brød koster skjorta kontra en sjokadeboks og loff til 20kr sammenlagt.

Jeg vil tro at du får et vanlig kneippbrød og en boks leverpostei eller makrell i tomat for samme prisen og det er mye sunnere og metter langt mer enn loff og sjokoladepålegg.

Skjønner bare ikke hvordan det kan være så dyrt for sunn mat i Norge. Vi har jo alt vi trenger her, men det skal ikke være lov å slippe billig unna hvis man handler i Sverige. Da må vi ha all verdens avgifter for å beskytte norske varer som koster tusen gang mer (liten overdrivelse)

Det er ikke dyrt for sunn mat i Norge og i alle fall ikke noe dyrere enn i Sverige hvis man sammenligner ut fra vanlige menneskers økonomi. Det finnes mengder av sunn mat i Norge som er svært rimelig, men det krever kanskje at man ser litt lenger enn fryse-/kjøledisken på Rema og faktisk viser en smule interesse for hva man spiser.

Skrevet
Jeg er sannsynligvis en god del eldre enn dere og jeg er ikke enig i at sunn mat er dyrt i Norge hvis man ser bort fra enkelte varianter av ferdigmat som markedsføres som "sunne".

Hvordan i all verden klarer dere å få en porsjon salat til å koste 200 kroner? Da må den i hvert fall inneholde ganske mye "fancy". Det er sesong for norske grønnsaker nå og hodekål koster f.eks. bare noen få kroner kiloen.

Hvis du/dere klarer å bli mette og beholde metthetsfølelsen i flere timer etter en av disse mikrohamburgerne, kan dere fint dele f.eks. en ferdigsmurt matpakke, f.eks. "Ola-pakka". MD har også sunnere varianter til en rimelig penge.

Har man med seg flaske, er det fullt mulig å skaffe seg vann av helt grei, og ofte bedre enn flaskevannet, kvalitet helt gratis de fleste steder i Norge.

Samfunnet kan ikke gjøre så mye med at folk velger de usunne alternativene. Jeg spiser f.eks. på et sted sammen med en hel del svært unge mennesker hver dag og de velger konsekvent den mest usunne maten selv om det bugner av sunne alternativer. Prisen har neppe noen betydning siden vi betaler det samme uavhengig av hva vi spiser.

Jeg vil tro at du får et vanlig kneippbrød og en boks leverpostei eller makrell i tomat for samme prisen og det er mye sunnere og metter langt mer enn loff og sjokoladepålegg.

Det er ikke dyrt for sunn mat i Norge og i alle fall ikke noe dyrere enn i Sverige hvis man sammenligner ut fra vanlige menneskers økonomi. Det finnes mengder av sunn mat i Norge som er svært rimelig, men det krever kanskje at man ser litt lenger enn fryse-/kjøledisken på Rema og faktisk viser en smule interesse for hva man spiser

Salat til 200 kr... det skal jeg fortelle deg:

1pk cherrytomater 20 kr, 1 agurk 15kr, raccolasalat ca. 20 kr, i kylling/skinke ca. 30 kr, fullkorspasta ca. 20kr? egg (4 stk ca. 15kr) , sukkererter ca. 20. Jeg hadde i tillegg en sausblanding av matfløte/mager kesam: kostet ca. 30kr. I tillgg har en gjerne noe brød ved siden av.

Kunne sikkert valgt blligere tomater, kuttet ut saus, osv.. men det er viktig at det smaker godt, og ikke minst at det metter. Men nå var det dette jeg laget salat av, fancy eller ikke. Og jeg har aldri hodekål i salat. Det jeg kjøpte utgjorde ca. 200 kr, og jeg synes det er dyrt .

Sunt brød, f.eks dansk rugbrød, koster ca. 30 kr. Hvis du tenker på billigbrød til 6 -7 kr på rema, kan ikke dette sammenliknes rent næringsmessig.

Jeg ser du setter opp mot hverandre kjøpevann på flaske, og det å ha med seg vann. Mitt poeng var : PRISMESSIG er det billigere å kjøpe 1,5 liter brus, enn 0,5 liter vann. PRISMESSIG er det billigere å kjøpe MD hamburgere som ikke er sunne , enn å kjøpe sunt brød med pålegg på en kafé. OG det er dette ungdommen gjør, enten vi liker det eller ikke. I denne aldrene har også foreldre mindre påvirkningskraft enn de hadde når barna var yngre.

og en ser økende overvekt hos ungdommen, det synes jeg er trist, kjempetrist.

Skrevet

Det spørs vel likevel om det blir billigere med usunn mat i det lange løp fordi det ofte metter mindre og man derfor spise mer og oftere.

Skrevet

1pk cherrytomater 20 kr, 1 agurk 15kr, raccolasalat ca. 20 kr, i kylling/skinke ca. 30 kr, fullkorspasta ca. 20kr? egg (4 stk ca. 15kr) , sukkererter ca. 20. Jeg hadde i tillegg en sausblanding av matfløte/mager kesam: kostet ca. 30kr. I tillgg har en gjerne noe brød ved siden av.

Kunne sikkert valgt blligere tomater, kuttet ut saus, osv.. men det er viktig at det smaker godt, og ikke minst at det metter. Men nå var det dette jeg laget salat av, fancy eller ikke. Og jeg har aldri hodekål i salat. Det jeg kjøpte utgjorde ca. 200 kr, og jeg synes det er dyrt .

Sunn middag er ikke ensbetydende med salat. Årsaken til at middagen din var dyr, er at du valgte dyre råvarer. :)

Sunt brød, f.eks dansk rugbrød, koster ca. 30 kr. Hvis du tenker på billigbrød til 6 -7 kr på rema, kan ikke dette sammenliknes rent næringsmessig.

Knekkebrød er sunt og billig.

Skrevet

Kneippbrød kan som andre nevner her ikke sammenlignes med et næringsrikt brød. Det koster gjerne 30kr, men knekkebrød er heldigvis litt billigere.

Skal du spise fisk og rent kjøtt i Norge, så koster det, så enkelt er det. Tenk deg at en karbonadedeig nå koster 60kr :O Av og til er det tilbud, så da kjøper vi inn og fryser ned, men man kan ikke få med seg alle tilbudene, og ofte er det tomt.

Vi er to stk som bor sammen, og stortsett når vi handler hver dag så går det 200kr. Da er det snakk om melk, brød/knekkebrød og pålegg. Vi handler ikke spesielt dyre ting, men det koster mye å velge sunnere varianter.

Det er stor forskjell på hva folk ser på som sunt, så det vil være uenighet om det er dyrt eller ikke.

Skrevet

Vel, hvis prisen er viktig, så synes jeg du har valgt unødvendig dyre ingredienser. Ruccolasalat, cherrytomater og sukkererter er dyrt, men også helt unødvendige ingredienser for å lage en salat. Fersk, finstrimlet hodekål er dessuten helt utmerket i salater.

Nei, man kan ikke sammenligne et skikkelig grovbrød og en loff. Et grovbrød av den typen du nevner koster kanskje tre ganger mer enn en loff, men det metter også minst tre ganger mer og holder seg dessuten til det er oppspist.

Jeg ser du setter opp mot hverandre kjøpevann på flaske, og det å ha med seg vann. Mitt poeng var : PRISMESSIG er det billigere å kjøpe 1,5 liter brus, enn 0,5 liter vann. PRISMESSIG er det billigere å kjøpe MD hamburgere som ikke er sunne , enn å kjøpe sunt brød med pålegg på en kafé. OG det er dette ungdommen gjør, enten vi liker det eller ikke. I denne aldrene har også foreldre mindre påvirkningskraft enn de hadde når barna var yngre.

At f.eks. vann på flaske er dyrere enn brus skyldes jo ganske enkelt at vi forbrukere er dumme nok til å faktisk kjøpe dette overprisede vannet.

og en ser økende overvekt hos ungdommen, det synes jeg er trist, kjempetrist.

Jeg tror forresten den økende overvekten hos barn og unge har veldig lite med kostholdet å gjøre. Det er mangel på fysisk aktivitet som skaper overvekt. Sitter man foran TVen og/eller PCen store deler av dagen mens man stapper i seg potetgull, ja så blir man overvektig. Vi spiste nok potetgull og drakk den brusen vi kom over i min oppvekst også, men siden vi var nødt til å sykle og gå en hel del, hadde det liten betydning for vekten.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Så hvor mye bruker du vanligvis på en middag for samme antall personer da? Jeg leste nemlig ditt første innlegg som at du serverte salat som en siderett til middagen.

Skrevet (endret)
Skal du spise fisk og rent kjøtt i Norge, så koster det, så enkelt er det.

Jeg er enig i at kjøtt generelt sett er dyrt (noe jeg synes er bra), men fisk kan være utrolig rimelig. Sild for eksempel, koster ofte rundt 30 kr/kg. I fiskebutikken min er det dessuten flere fiskeslag som koster 60-80 kr/kg for rene fileter (uer, sei, lange, hyse bl.a.) Det synes jeg er veldig billig.

Dessuten er tunfisk, makrell i tomat, sardiner, røkt sild og røkt makrell svært rimelig.

Løsningen på å få ned utgiftene til kjøtt er å spise det sjeldnere. Dessuten kan man drøye kjøttet ved å lage kjøttboller/-kaker/-burgere. Det finnes mange sunne ting man kan spe kjøttdeigen med, f.eks. hakkede nøtter, løk, pinjekjerner, egg, osv.

Endret av Zia
Skrevet
Skal du spise fisk og rent kjøtt i Norge, så koster det, så enkelt er det. Tenk deg at en karbonadedeig nå koster 60kr :O Av og til er det tilbud, så da kjøper vi inn og fryser ned, men man kan ikke få med seg alle tilbudene, og ofte er det tomt.

Hvis man forventer å spise seg mett på rent kjøtt av forskjellig slag hver dag, så blir det ganske riktig dyrt. Det er neppe særlig sunt heller verken ernærings- eller miljømessig. Når jeg lager mat, bruker jeg f.eks. en mengde tilsvarende en vanlig isoporskål med karbonadedeig til en middagsporsjon som holder til to mennesker i to dager. Hovedingrediensen er m.a.o. ikke kjøttet.

Vi er to stk som bor sammen, og stortsett når vi handler hver dag så går det 200kr. Da er det snakk om melk, brød/knekkebrød og pålegg. Vi handler ikke spesielt dyre ting, men det koster mye å velge sunnere varianter.

Melk, brød og pålegg for 200 kroner pr. dag!? Hva i all verden kjøper dere da?

Skrevet
Jeg er enig i at kjøtt generelt sett er dyrt (noe jeg synes er bra), men fisk kan være utrolig rimelig. Sild for eksempel, koster ofte rundt 30 kr/kg. I fiskebutikken min er det dessuten flere fiskeslag som koster 60-80 kr/kg for rene fileter (uer, sei, lange, hyse bl.a.) Det synes jeg er veldig billig.

Dessuten er tunfisk, makrell i tomat, sardiner, røkt sild og røkt makrell svært rimelig.

Løsningen på å få ned utgiftene til kjøtt er å spise det sjeldnere. Dessuten kan man drøye kjøttet ved å lage kjøttboller/-kaker/-burgere. Det finnes mange sunne ting man kan spe kjøttdeigen med, f.eks. hakkede nøtter, løk, pinjekjerner, egg, osv.

Veldig enig!

Tørkede erter, bønner, linser etc. er dessuten utmerket og sunn mat som er uhyre rimelig.

Skrevet
Så hvor mye bruker du vanligvis på en middag for samme antall personer da? Jeg leste nemlig ditt første innlegg som at du serverte salat som en siderett til middagen.
ca.

Vi er 3 personer i husholdningen, og klarer fint å få en middag til under en 100 lapp. eks kjøttkaker (men igjen ... bruker du karbonadedeig som er et sunnere alternativ blir det dyrere enn om du bruker vanlig kjøttdeig)

vanlig kjøttdeig 1/2 kg 25 kr. egg ca. 10kr, melk og potetmel ca. 5-10kr, ferdig brun saus 2p ca. 1 liter (tror ikke det blir spes. billigere å lage den selv) ca.. 10 kr. poteter 15 kr ... + litt rørte tyttebær.

Nå laget jeg ikke denne diskusjonen for å se på hvordan jeg kunne få ned kostandene, men rett og slett fordi jeg ser at stort sett ser det er dyrer å velge sunne alternativ framfor minder sunne.

Skrevet
Hvis man forventer å spise seg mett på rent kjøtt av forskjellig slag hver dag, så blir det ganske riktig dyrt. Det er neppe særlig sunt heller verken ernærings- eller miljømessig. Når jeg lager mat, bruker jeg f.eks. en mengde tilsvarende en vanlig isoporskål med karbonadedeig til en middagsporsjon som holder til to mennesker i to dager. Hovedingrediensen er m.a.o. ikke kjøttet.

Melk, brød og pålegg for 200 kroner pr. dag!? Hva i all verden kjøper dere da?

Ja, det lurer jeg også på hehe... Kjøper mager salami, kokt skinke, vita majones, speltbrød, lettere norvegia, agurk, paprika, mager skinkeost, vita leverpostei+++ Finnes selvfølgelig helt normale produkter som koster mindre, men det passer ikke min livsstil.

Vet det er mange som klager på at lettere produkter ikke er noe bedre enn vanlige produkter, men for min del går det på kcal. Det er en god del mer kcal i fettholdige produkter.

Her i gården går det cirka en pakke karbonadedeig når vi lager middag, og vi er to. Har spaghetti eller poteter til, men vårt kosthold går på mest proteiner. Noen er litt mer opptatt av kosthold enn andre, så jeg gidder ikke høre masing om at man ikke trenger å spise kjøtt osv...

Skrevet (endret)
Her i gården går det cirka en pakke karbonadedeig når vi lager middag, og vi er to. Har spaghetti eller poteter til, men vårt kosthold går på mest proteiner. Noen er litt mer opptatt av kosthold enn andre, så jeg gidder ikke høre masing om at man ikke trenger å spise kjøtt osv...

Man får også proteiner fra fisk i alle varianter, fra erter/bønner/linser, egg, meieriprodukter og enkelte typer gryn, for å nevne noe. Man trenger altså ikke å ha et høyt kjøttforbruk om man ønsker et proteinrikt kosthold.

Endret av Zia
Skrevet

Vi lager stort sett alt fra skratch, tenker sjelden penger når vi handler (kjøper kvalitet), og vi spiser stort sett sunt. Men vi handler stort sett bare en gang i uken (fyller på med melk og brød ved behov), setter opp handleliste på forhånd (har gjerne sjekket ukens tilbud på forhånd) og det er sjelden vi overstiger 1000 kr på en handlerunde - og da spiser vi godt, og har gjerne også handlet non-food og evt helgesnacks i tillegg.

...og det er fullt mulig å bruke mye mindre penger enn det vi gjør og fremdeles spise sunt, vi kjøper feks kun fersk juice, 3 forskjellige typer oster når vi skal ha pizza, dyrt pålegg osv. Hvis man virkelig vil så klarer man å spise sunt uten at det koster stort (vi lager ofte feks tomatsuppe m/rotgrønnsaker - nå på høsten koster en porsjon nesten ingenting siden gulrot/kålrot/potet er billig og en boks tomater koster under 10 kr hele året, litt hvitløk/ingefær og noe krydder, og man har en kjempegod, sunn og mettende middag til bare noen tiere).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...