Gå til innhold

tett sluk

Fremhevede innlegg

Skrevet

No er sluken i dusjkabinettet tett IGJEN! Har ringt vaktmeistaren før, men no er eg dritlei og vurderar fikse det sjølv. Grunnen til at eg kontakta han var fordi eg har høyrt at ein ikkje alltid kan bruke plumbo. Det var noko med plastrøyr og at bruk av plumbo øydela meir enn det hjalp.

Kva kan eg gjere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde rørlegger her og fikk noe han anbefalte å bruke litt av. Det var visst ikke like "voldsomt". Det heter Mundin, kjøpte det direkte av rørleggeren.

Skrevet

Ok? Veit du om dette er effektivt? Finst det butikkar ein kan få dette på? Finst det røyrleggjar-butikkar? :klø:

Skrevet

Det finnes en sånn kost man kan bruke i tette rør også.

Kjøpes for eksempel i jernvarnehandlere og lignende.

Gjest Deception
Skrevet

Mundin er sterke saker, men hjelper mer enn Plumbo. Vi kjøpte akkurat en flaske hos et byggevarehus, og den kostet 220 kroner, altså ikke helt billig, men mye mer effektiv enn Plumbo.

Skrevet
Mundin er sterke saker, men hjelper mer enn Plumbo. Vi kjøpte akkurat en flaske hos et byggevarehus, og den kostet 220 kroner, altså ikke helt billig, men mye mer effektiv enn Plumbo.

Og det er trygt å bruke i alle slags røyr?

Gjest Deception
Skrevet
Og det er trygt å bruke i alle slags røyr?

Det er trygt for plastrør, i hvertfall.

Skrevet

Og dersom dette er et tilbakevendende problem så kan du vurdere å bruke avløpsrens (er vel det det heter?) forebyggende. Står litt om den på den flaska tenker jeg.

Skrevet
Og dersom dette er et tilbakevendende problem så kan du vurdere å bruke avløpsrens (er vel det det heter?) forebyggende. Står litt om den på den flaska tenker jeg.

Avløpsrens er det noko anna enn denne Mundin? Brukast dei ilag?

Og ja, dette er eit tilbakevendande problem. Trur ikkje det er fordi eg røyter så ekstreeemt mykje, men det er eit problem i røyra, trur eg. Vasken vert nemleg også ofte plutseleg tett (både på bad og på kjøkken) og eg sender aldri noko anna enn vatn ned gjennom desse slukane.

Skrevet

De må jo være en årsak til at rørene går tette?! Jeg har f.eks. hatt to toaletter som til stadighet gikk tette, men det skyldtes i all hovedsak at toalettet som var montert ikke passet på avløpsrøret og at det derfor hjalp betraktelig å skifte toalett.

Å bruke div. avløpsrens er kun å betrakte som en nødløsning og vil uansett ikke være noen god løsning på sikt. Unntaket er evt. i gamle bygårder etc. hvor avløpet generelt er dårlig og "noe man må leve med". Selv der må det imidlertid vurderes byttet når det ikke fungerer lenger uten jevnlig bruk av avløpsrens. Det er naturligvis kostbart, men også røropplegg har begrenset levetid...

Skrevet

Ja, eg har nemnt dette for vaktmeistaren kvar gong. Og eg overhøyrte ein gong nokon som var innom og fiksa det som nemnde noko om at røyra i dette huset var det noko gale med. Huset er ikkje så gammalt heller, trur det er toppen 20 år.

Men eg er så dritlei av å kontakte vaktmeistar når det skjer så ofte som det gjer. Merkar på han også at han er dritlei...

Skrevet

Hvis du/dere eier leilighet i huset og dette er et problem som gjelder flere, er jo dette noe dere bør ta opp med styret i sameiet/borettslaget. Det kan bli dyrt å utbedre, men det kan også bli dyrt den dagen det oppstår store vannskader som følge av tette rør. I motsetning til hva mange tror dekkes ikke dette automatisk av forsikringen og slik du beskriver det vil ikke en slik skade være "plutselig og uforutsett" i dette huset...

Leier du/dere bør problemet presenteres for huseier og da fortrinnsvis skriftlig. Skjer det ikke noe da, må du/dere naturligvis bare fortsette med avløpsrensen, men vil da få langt færre problemer hvis det skulle vise seg å oppstå en skade på grunn av problemer med avløpet.

Skrevet
Hvis du/dere eier leilighet i huset og dette er et problem som gjelder flere, er jo dette noe dere bør ta opp med styret i sameiet/borettslaget. Det kan bli dyrt å utbedre, men det kan også bli dyrt den dagen det oppstår store vannskader som følge av tette rør. I motsetning til hva mange tror dekkes ikke dette automatisk av forsikringen og slik du beskriver det vil ikke en slik skade være "plutselig og uforutsett" i dette huset...

Leier du/dere bør problemet presenteres for huseier og da fortrinnsvis skriftlig. Skjer det ikke noe da, må du/dere naturligvis bare fortsette med avløpsrensen, men vil da få langt færre problemer hvis det skulle vise seg å oppstå en skade på grunn av problemer med avløpet.

Me leiger, og vaktmeistaren er ansett hjå utleigar. Får håpe at han har sagt dette vidare til arbeidsgivaren sin sidan det faktisk er han som veit mest om dette...

Skrevet

Og eg har prata med andre her som brukar plumbo fast...

Skrevet

Anbefaler ikke plumbo, det kan skade rørleggeren når/hvis han må fikse noe i rørene senere...

Skrevet

Vi betalte 185,- for Mundin hos rørleggeren, og det kan trygt brukes på plastrør fikk vi beskjed om.

Skrevet

kjøp inn Mundin.

Send brev til utleier hvor du gjør han oppmerksom på at rørene tettes, at du har snakket med vaktmester, og at andre i bygården har samme problemet

Forklar at dette er en utgift som går ut over vanlig bruk, og at han burde utbedre problemet eller i det minste dekke dine utgifter. Dersom han ikke får utbedret rørene så må han dekke utgifter for å holde de åpne, dvs fast bruk av avløpsrens.

Viktig å sende brevet for å fortelle hvor galt det står til, og jeg mener at han må dekke avløpsrensen når dette er ett problem i hele bygården.

Så får dere ta det derifra. Muligens får du avslag, da står du på ditt og plager vaktmesteren. (som så vil gå lei og legge press på huseier). Er du heldig så godtar huseier dette flatt og kjøper inn avløpsrens til dere. Men dette kan ta tid så kjøp ei flaske først og bruk frem til da. Dette er jo ikke noen stor utgift, men over år så blir det til litt om du skal bruke fast.

Skrevet

Vi bruker alltid Jif avløp som en kjøper i matbutikker. Den er super effektiv og skader ikke rørene...

Skrevet

Det finnes nå flytende plumbo som også er egnet for plastrør, og Mr. Muscle har avløpsåpner. Det finnes enda en, men jeg husker ikke hva den heter, men når jeg tenker på den så forbinder jeg den med WC-and, så mulig det er samme produsent. Orange flaske muligens? Det er en flytende gele som siger gjennom vannet og ned i forstoppelsen. Funker greit alle tre.

Skrevet

No har eg kjøpt inn Mudin, men kor forsiktig skal ein vere med det? Dersom eg sølar i sjølve dusjkabinettet kan eg stå der etterpå då?? Går det fort vekk med varmt vatn? Det står at ein skal bruke vernehanskar, briller og ansiktsskjerm??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...