Gå til innhold

Bergensk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kommer man fra Bergen er det relativt lett å skille mellom ulike typer bergenskdialekter. Dette går på både tonefall og ordvalg. Generelt kan vi si at den "pene" varianten ligger nærmere standard bokmål ved bruk av "jeg, deg, ikke, hvordan", i motsetning til gatevarianten som benytter "eg, deg, ikkje, kordan".

Det jeg da lurer på er hvorvidt folk som ikke kommer fra Bergen skiller mellom disse sosiolektene.

F.eks når jeg hører en person snakke med østlandsdialekt, legger ikke jeg noe særlig merke til om personen sier "hytta" eller "hytten". Klart, hvis jeg bevisst hører etter kan jeg plukke opp enkelte ting, men det er ikke noe jeg umiddelbart registrerer.

Så, altså, til dere utenfor Bergen: Når dere hører bergensk, registrerer dere sosiolekten til vedkommende, eller tenker du bare automatisk bergenskdialekt? Hører dere forskjell på Hans-Wilhelm Steinfeld og Kurt Nilsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hører forskjell. Jeg synes "den fine" varianten er helt grei, mens den bredere skjærer meg i ørene. Det er best når det nærmer seg skarrende bokmål. ;)

(Jeg liker heller ikke min egen dialekt, så det er sagt, så intet vondt ord om bergensere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks når jeg hører en person snakke med østlandsdialekt, legger ikke jeg noe særlig merke til om personen sier "hytta" eller "hytten".

Jeg tror du skal lete lenge før du finner en østlending som sier "hytten", selv på "beste vestkant". Det samme gjelder jenten. Dette er typiske Bergensord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor for tida i området, og jeg sliter ekstremt med dette. Kan spørre en fyr fra Luster om han er fra Bergen, liksom, bare fordi jeg tror han snakker litt fort og rart. :rodme:

Jeg har ikke bodd her så lenge, da, og vil tro dette bedrer seg med tida. Jeg har heller ikke snakket med så mange. Til mitt forsvar hører jeg veldig godt forskjell på folk hjemmefra. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis

Jeg har aldri hørt forskjell på dialekter derfra... Jeg har alltid syntes den har vært forferdelig, helt til jeg møtte en kollega av meg, som ikke irriterer meg i det hele tatt selv om hun kommer fra Bergen! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører klart forskjell på "typisk" oslo vest, oslo øst, sentrum og utenfor oslo. Må si både oslo-øst og oslo-vest skjærer litt i ørene mine. Men det gjør forsåvidt også den veldig pene og den veldig breie bergensdialekten. For meg blir det litt som om man prøver å snakke på en bestemt måte, for å poengtere en stedstilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, altså, til dere utenfor Bergen: Når dere hører bergensk, registrerer dere sosiolekten til vedkommende, eller tenker du bare automatisk bergenskdialekt? Hører dere forskjell på Hans-Wilhelm Steinfeld og Kurt Nilsen?

Jeg tenker vel stort sett bare "Bergen" og "stor i kjeften" uansett hva slags sosiolekt bergenseren har. :fnise: Neida, jeg hører forskjell hvis jeg tenker over det. Men siden jeg ikke bor i Bergen, men en time utenfor, er en bergenser en bergenser. Jeg sliter mer med å forstå strilamålet (eller hva det nå heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Ingrid_*

Jeg bor nå 2,5 år i Norge (kommer fra Nederland), og Bergens er den eneste dialekt jeg sliter med. Jeg har en jobb hvor jeg møter hver dag mange forskellige mennesker med mange forskellige dialekter, men Bergens...(Jeg hører ingen forskjell) Uff. Ikke så enkelt.

Hvis en pen mann begynner å snakke Bergens da er jeg ikke interessert mer :tristbla: . Hvis en mann snakker Halling, det synes jeg er veldig tiltrekkende :blush::kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hører god forskjell på "Kalfarbergensk" og "Loddefjordbergensk", for å sette det litt på spissen. Jeg foretrekker hverken den pene eller den veldig brede bergensken, men det er det ikke så veldig mange jeg møter som snakker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...