Gå til innhold

Revmatisme og "sydenreiser" som er subsidiert av staten

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Sambo har leddgikt, og legen hans har tidligere nevnt at han dermed har "krav" på en gratis reise i året til varmere strøk (pluss også dekte utgifter for en reisefeille). Men legen visste ikke noe mer om det. Er det noen som vet om hvordan dette foregår? Altså:

Hvem betaler/hvem skal man gå til? NAV eller noen andre?

Er det "egne reiser" som blir satt opp for dem som har krav på dette?

Betaler man selv alt på forhånd og så får igjen pengene siden?

Er det begrensninger på f.eks. hvor lenge man kan være bortreist, hvor dyrt hotell osv? (altså ikke at man booker det mest luksuriøse hotellet, men helst noe som er litt ålreit da...)

Og hvordan går man frem for å få til dette?

Vi kunne nemlig veldig gjerne tenkt oss å få til dette i januar/februar, siden det er den perioden han som regel sliter mest med kulda. Men vet ikke om det er sånn at man må "søke" et år i forveien eller hva...

Tusen takk for alle svar! :)

Endret av Grafica
Videoannonse
Annonse
Gjest litt erfaren
Skrevet

Du søker hos fastlegen- han skal ha skjema- men hvis ikke, får du det hos NAV, evnt tar det ned på nettet. Jeg skal søke nå for våren09 selv og har fått tak i skjema og bestilt legetime hos fastlegen min. Han hjelper å fylle ut.

Rikshospitalet har arrangert slike helseturer i mange år, og de går til Tyrkia og Igalo,Montenegro i sommerhalvåret. Fra april og til oktober. Man må søke i god tid på forhånd, søknadsfristen for vår 09, er 15.okt 08.

Du betaler en egenandel etter du har kommet hjem. Ledsager som evnt skal være med, betaler litt mer. Man bor på instituttet, som igrunnen er like fint som et hotell, men man har behandlinger hver dag, så det kan ikke sammenlignes med et typisk Sydenopphold. (som noen tror)

Selv har jeg vært flere ganger og hatt stort utbytte av slike behandlinger.

Skrevet

Åja, det var ikke helt det vi trodde nei. Må man oppfylle visse krav for å få være med da? Altså være "syk" nok?

Gjest litt erfaren
Skrevet

Det kreves at man har riktig diagnose, noe jeg forstår at han har. Det er bare folk med revmatisk diagnose som kan søke disse turene.

Gjest Pupsilure
Skrevet
Her kan du lese litt om det, Grafica. har ingen erfaring med det dessverre. Sjekket det litt ut for bestemor for en stund siden, men hun dro ikke.
Gjest litt erfaren
Skrevet

Litt tilleggsinfo: Men ledsager behøver ikke ha diagnose, sjølsagt, det sier seg nesten selv. Oppholdene varer 1 mnd. Man kan også velge å betale selv for feks 2 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...