Leah89 Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Hei! Jeg er en jente på 19 år som gjerne skulle hatt noen råd og erfaringer osv, når det kommer til yrker, utdanning osv. Jeg er ferdig med almenn på vgs, og jobber nå som au pair i England. Spørsmålet er dermed hva jeg skal gjøre til neste år. Jeg tror jeg er klar for å starte å studere, etter dette friåret, men, hvis jeg ikke finner noe jeg ønsker å studere, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har middels karakterer fra videregående(som skyldes at jeg var alt for skolelei til å gjøre det jeg burde), og kommer jo ikke inn på alle studier, men skulle likevel hatt noen gode råd om spennende yrker/utdanninger - for jeg står helt fast. Jeg har tenkt litt på å studere noe innenfor økonomi, men lurer på om det kanskje blir litt for kjedelig. Hadde vært veldig fint med noe som ikke var fult så stillesittende, men heller ikke utmattende. Også har jeg alltid ønsket å kunne flytte rundt i utlandet og jobbe, har spesielt lyst til å bo i Australia for en periode, og kunne godt tenkt meg ett par land til - samtidig som jeg har lyst til å la kunne slå meg til ro hjemme i Norge når det blir tid for barn og familie. Jeg er ikke en ledertype, og tror ikke jeg ville trives med å ha veldig mye ansvar, jeg liker å jobbe med barn og mennesker, vet ikke om det er noe mer å si. Har tenkt at det kanskje kan være en mulighet å jobbe innenfor reisebransjen. Eller kanskje det også hadde vært en mulighet å studere i utlandet, så hadde jeg fått roe reiselysten litt, jeg aner virkelig ikke. Noen som har et lurt innspill eller ett eller annet? Gjort noe spennede i livet de kan anbefale, eller har venner som har gjort noe. Noen utdannings-/yrkesråd i det hele tatt? Håper det er noen snille mennesker der ute som har noen råd til en forvirra jente.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Det første som falt meg inn når du skriver at du jobber som au pair og liker mennesker er førskolelærer. Selv om det ikke akkurat er noen ekslusiv og spennende jobb med tanke på å utforske verden som er den utrolig givende og spennende på andre måter. I løpet av studiene kan man også ta et halvt år i afrika, australia, sør amerika eller noen europeiske land. Det er også en del videre utdanningsmuligheter. Ellers er sikkert reiseleder spennende så lenge man ikke har noen som venter hjemme på en. Det er mange yrker noen mer spennende enn andre. Hvis du er reielysten vil jeg heller foreslå at du jobber seks mnd eller et år og sparer penger til å dra på backpakcing før du begynner studiene. Et år på folkehøgskole- reiselinje kanskje.
Leah89 Skrevet 19. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2008 Takk for forslag:) Førskolelærer han jeg tenkt på selv også, men jeg har lissom ikke helt falt for det, eller hva jeg skal si. Tenker lissom at det må jo være ett eller annet yrke som passer til meg, bare at jeg ikke har tenkt på det enda :gjeiper: Men kan som du sier også ta deler av studiene i utlandet eller dra på backpacking (som jeg nesten har lovt en venninne å bli med på allerede).
Ambriel Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Her skal jeg følge med! Jeg er 20 år og jeg er i samme situasjon, og har mange av de samme kriteriene som deg, men jeg har ingen anelse om hva jeg vil gjøre :klø: Kanskje det dukker opp noen forslag og ideer her?
Gjest Ylva Virvla Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 Grafisk designer vil jeg bli hvis jeg skal studere igjen (akkurat ferdig med femårig universitetsstudium) Kan godt kaste ut noen andre tanker: Fotograf (Da kan det være aktuelt å studere i utlandet) (Petroleums)ingeniør Logoped Jurist Økonomi er helt sikker ikke dumt å studere! Tror ikke det trenger å være kjedelig så lenge du har en viss interesse for det.
Amanlis Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Her er en side fra NAV hvor du kan ta noen tester som kan gi deg en pekepinn på hvilke yrkesvalg du kan velge ut i fra interesser osv.
Leah89 Skrevet 21. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2008 Logoped eller petroleumsingeniør hørtes jo litt spennende ut:) Takk for link også, tok testene der og de bekreftet egentlig ting jeg allerede hadde tenkt på, kjekt å kunne lese om litt forkjellige yrker på sånne sider
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå