Gjest Pupsilure Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Jeg har vært hos legen med mandelpropper. Hadde ikke trodd han ville fjerne mandlene, men han sa at det var helt opp til meg om jeg ville fjerne dem eller ikke. Han syntes jeg hadde god nok grunn. Og han så gropene som proppene setter seg i. Har hørt at det er så strengt hvem som får fjernet mandlene jeg. Jeg er så usikker på om jeg skal fjerne dem. Mandelproppene er jo plagsomme, og jeg har litt vond i halsen ofte, men svært sjeldent halsbetennelser. Men helt klart til å leve med. Hadde det ikke vært for at det virker så skummelt og smertefullt å fjerne mandlene, ville jeg gjort det. Jeg venter på brev i posten med dato for operasjon, og jeg kan avbestille den hvis jeg ikke vil. Er det så fælt å operere mandlene? Har hørt at det er så vondt, men ofte er det jo de som har hatt mest vondt som snakker om det også. Noen som vet hvordan det fungerer med narkose? Må jeg ha rør nedi halsen og kateter? Er så redd for det
Gjest Gl@mB@be Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 *følge med* Sliter med akkurat det samme. Propper og vondt i halsen oftere enn normalt. Til å leve med, jada, men gud så deilig det hadde vært å slippe de proppene.. Tror forresten det er ganske mange tråder å oppdrive om dette temaet
Gjest Pupsilure Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Nå har jeg fått time; onsdag 10 desember. Er sykemeldt frem til julaften. Det koster 480 kr. Og det er privatklinikk. Tør jeg dette
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Det går nok fint! Men du må regne med at julematen ikke blir helt den samme i år.. Kan nemlig være litt vondt å svelge en stund etter sykemeldingen også. (Som å ha vanlig vondt i halsen egentlig, litt trangt liksom.) Jeg fjernet mandlene mine før sommeren!
Disco Biscuit Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 Jeg også sliter litt med dette, så lurer litt jeg og... Men jeg tror nok jeg ville gått for det var jeg deg, det virker som den beste løsningen på langsikt
Essie_ Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 (endret) Noen som vet hvordan det fungerer med narkose? Må jeg ha rør nedi halsen og kateter? Er så redd for det Ja, du blir intubert og kateterisert, men det er jo etter at du har "sovnet" - så det merker du ikke. Kateteret fjernes så fort du er oppe på bena igjen. Hvis du fjerner mandlene blir du sykemeldt og har vondt en periode, men da slipper du mandelpropper resten av livet. Endret 23. september 2008 av Anemsi
Gjest78 Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Selve operasjonen er ikke så ille, da sover man jo. Det tar også et par dager før smerten skikkelig setter inn (gjorde det i hvert fall til meg, og flere har sagt det samme), men deretter er det veldig vondt i en uke ja, før det blir gradvis bedre. Nå slet jeg med stadige halsbetennelser, så jeg er er sjeleglad for å ha gjort det. Hvis du ikke er helt sikker på at magen din tåler de sterke smertestillende du får, så husk på å få stikkpiller. Å kaste opp et døgn etter operasjonen er ikke å anbefale.
Gjest78 Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Ja, du blir intubert og kateterisert, men det er jo etter at du har "sovnet" - så det merker du ikke. Kateteret fjernes så fort du er oppe på bena igjen. Jeg fikk ikke kateter.
Gjest Pupsilure Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Jeg syntes det høres så forferdelig ut med kateter
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Den verste komplikasjonen som kan skje etter en tonsillectomi, er at du får en blødning. Da må du komme deg raskt til sykehuset for å få den stoppet. Dette skjer ikke i de fleste tilfeller, men er greit å være klar over. Hilsen Øre/nese/hals-sykepleier
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Håper forresten at det ikke er Aleris du skal opereres på?? Hovedtyngden av pasientene som kommer inn på avdelingen vår med blødning postoperativt er nemlig blitt operert på Aleris. Vet ikke om det er en tilfeldighet men det tviler jeg på.
Bekkis Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Jeg synes ikke det var noe ille å fjerne mandlene. Med smertestillende etter, synes jeg de plagene etterpå var overkommelig med tanke på hvor plaget jeg var med mandlene før opperasjonen. Gikk ikke lang tid før jeg spiste normalt igjen heller.. Men vi alle har forskjellig smerteterskel, noe som er fryktelig vondt for noen, er kanskje ikke like ille for andre igjen.
kakklanes Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 Håper forresten at det ikke er Aleris du skal opereres på?? Hovedtyngden av pasientene som kommer inn på avdelingen vår med blødning postoperativt er nemlig blitt operert på Aleris. Vet ikke om det er en tilfeldighet men det tviler jeg på. Hvilken by er det? Skal nemlig opereres på Aleris i Tr.heim..... *håper på at tilfellet er i Oslo!*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå