Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet i 100 prsoent stilling og har fått ny turnus tredd ned over hodet på meg. Denne turnusen gjør at jeg må jobbe 7 dager i strekk, noe jeg er svært misfornøyd med.Perioden begynner på en fredag og avluttes på en torsdag med to kveldsvakter i perioden. Samtidig er det to dager i turnusen som en slutter med å ha kveldsvakt før fri dagen etter kveldsvakt.

Er det noen som vet om det er lov å jobbe 7 dager i strekk på denne måten?

Noen tips til hva jeg kan gjøre med denne turnusen?

Ledelsen er ikke villig til å forandre på turnusen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg jobber 5 skift og i enkelte perioder så jobber jeg 7 dager i strekk. Så det er nok lovlig.

Skrevet
Jeg jobber i helsevesenet i 100 prsoent stilling og har fått ny turnus tredd ned over hodet på meg. Denne turnusen gjør at jeg må jobbe 7 dager i strekk, noe jeg er svært misfornøyd med.Perioden begynner på en fredag og avluttes på en torsdag med to kveldsvakter i perioden. Samtidig er det to dager i turnusen som en slutter med å ha kveldsvakt før fri dagen etter kveldsvakt.

Er det noen som vet om det er lov å jobbe 7 dager i strekk på denne måten?

Noen tips til hva jeg kan gjøre med denne turnusen?

Ledelsen er ikke villig til å forandre på turnusen.

Jobber du mer enn 48 timer i noen av de ukene?

Kan du skrive opp hvordan du jobber disse dagene? Altså vaktene? Skjønte ikke helt forklaringene dine....

Du begynner på fredag med A-vakt? Hvordan er det videre? Og hvordan jobber du tidligere denne første uka? Når er F1-dagen din denne uka når du arbeider på søndag?

Mulig turnusen din er lovlig, avhengig av hvor mange timer du jobber, men det vanlige er å ha fri før og etter arbeidshelg, og ha F1-dagen enten onsdag, torsdag eller fredag før arbeidshelg. En smidig turnus har også D-vakt før en friperiode.

Og hva slags "helsevesen" er du? Legene på sykehus har jo lengre arbeidsuker, etter avtale.

Skrevet

Hos oss går uke fra mandag til mandag igjen og sånn sett jobber du sikkert ikke over 35 timers uke de to ukene.

Men mener at det ikke skal jobbes 7 dager i strekk fast i turnus. Kontakt forbundet ditt og hør med de. De har sikkert en som kan mye om turnus. TIllitsvalgt på jobben kan du også gå til så de kan ta det videre med forbundet.

Skrevet

Det er helt lovlig å jobbe 7 dager i strekk, det er total arbeidsmengde i timer, og sammenhengende timer som setter grensa, samt totalt tillatte timer i året.

Nå vet jeg at enkelte stillinger i helsevesenet er unntatt fra arbeidsmiljøloven, som setter maksgrensen til 200 overtidstimer i året.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Når jeg skriver turnus (vi skriver vår egen) har vi ikke lov til å sette opp 7 vakter etterhverandre.

Men to kveldsvakter på en uke er ikke ulovlig å bli satt opp på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...