Gå til innhold

enda mer p-pille kluss...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg går på loette p-piller,og har et lite spørsmål...

Igår tok jeg nest siste aktive tablett på brettet,men fikk diare bare en halvtime etter. tok ikke ny pille,så da kan jo effekten være svekket.

det jeg da lurer på er om jeg skal:

-siden det var nest siste pille før mensen,kan jeg da bare hoppe over den siste, slik at den som ikke gav full effekt igår,på en måte blir den første uaktive?

-eller skal jeg hoppe over mensen, og bruke prevansjon i en uke?

står i pakningsvedlegget at dersom man glemmer en pille, bør man bruke ekstra prevansjon i en uke, og om noen av dagene går over de uaktive så skal man hoppe over de... men lurer på om jeg ska gjøre som i punkt en her siden det tross alt var nest siste pille??

takker masse for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen lege, men jeg ville tatt den siste pillen også og hatt en normal "mensen-uke". Mensen-uka er jo en sikker periode, så jeg ser ingen grunn til å bruke prevensjon da. Og dagene før mensen er jo den sikreste perioden av dem alle?

Men som sagt så er jeg ikke en lege, jeg driver bare og synser her. For å være helt sikker så er det jo bare å ta neste pille og bruke prevensjon i en uke? Er vel like greit at mensen-uka er kondom-uke :ler:

Skrevet
Jeg er ingen lege, men jeg ville tatt den siste pillen også og hatt en normal "mensen-uke". Mensen-uka er jo en sikker periode, så jeg ser ingen grunn til å bruke prevensjon da. Og dagene før mensen er jo den sikreste perioden av dem alle?

Men som sagt så er jeg ikke en lege, jeg driver bare og synser her. For å være helt sikker så er det jo bare å ta neste pille og bruke prevensjon i en uke? Er vel like greit at mensen-uka er kondom-uke :ler:

Tja, nå vet jeg ingenting om denne typen p-pille. Selv ville jeg bare sluttet, men nå er vi avholds den uka uansett.

Men man kan ikke sammenlikne det å gå på p-pille med en normal syklus. Eggløsning kan forekomme i det du glemmer en pille, uansett når i treukersperioden man er. Så det å si at rett før mensen blir er en sikker periode, blir litt feil.

Skrevet

jeg ville ikke ha tatt flere piller og heller begynt mensenperioden noen dager før.. pass på at det ikke er mer enn 7 dager med uvirksomme piller..

Skrevet

På mine p piller (Yasmin) mener jeg at jeg leste at om du glemte noen på siste uka, skulle du bare ta pillefri uke, og så begynne som normalt på 8. dagen igjen...

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for svar folkens:-)

jeg valgte å starte på pillefri uke jeg.

men er jeg da trygg denne uken?

det jeg ikke helt forstår med p-piller,er det at dersom man glemmer en pille og har sex den dagen,kan man bli gravid....

hvordan kan man da være trygg første dagen på pillefri uke???

Skrevet

I pakningsvedlegget står det:

Risikoen for graviditet er større dersom forglemmelsen finner sted i løpet av den første uken eller på slutten av brettet.
Og slutten av brettet innebærer ikke sukkerpillene. Det står der at du skal ha 7 dager med ekstra prevensjon, og at du skal hoppe over sukkerpillene, og da bør du jo gjerne gjøre det, da.

Det skal veldig kraftig diare til for å påvirke p-pillen, men likevel ville jeg brukt kondom for å være på den sikre siden. Så hvis du absolutt ikke vil bli gravid, må du bruke kondom i 7 dager og ta piller med hormon i de dagene, før du stoler på pillene igjen. Dette kan føre til mellomblødninger, men du blir ihvertfall ikke gravid. Jeg vet ingenting om å kutte ut siste pillen på brettet, men jeg syntes det virket veldig rart. For det står jo at du oppnår det motsatte av hva du ønsker i pakningsvedlegget!

Slik jeg har forstått det handler den pillefrie uken om at p-pillene "går i takt" med den kvinnelige hormonsyklusen. Det er jo en grunn til at man ikke skal begynne på p-pillene mer enn 7 dager ut i syklusen. Den pillefrie uken har kvinnen uansett så mye hormoner i kroppen at en eggløsning ikke skal oppstå. Og om den oppstår likevel vil ikke egget feste seg fordi man da tar p-pillene uken etter. For om man glemmer første pille på brettet kan man ha blitt gravid i den pillefrie uken...

Dette er det jeg har fått ut av noen års kamp med p-piller, og ved å lese pakningsvedlegget. Jeg ble aldri skikkelig venner med pillene selv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...