Gå til innhold

Kjønnsdelt gym?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har aldri hørt om noen i hele mitt liv som har kjønnsdelt gym?

På slutten av ungdomsskolen hadde vi til og med hele trinnet gym sammen. Da delte vi opp en idrettshall i tre deler og hadde forskjellige idretter i hver del :) Da kunne man spille alt mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Startet i 69 på det som dengang var realskole. Vi hadde da kjønnsdelt gym me dhver sin gymavdeling, men svømmingen var felles. Opplevde aldri at noen ikke ville delta pga at en måtte delta sammen med det motsatte kjønn. Heller motsatt.

De 2 første årene hadde vi i tillegg også 2 ukentlige timer til som var kjønnsdelt, guttene hadde "skrivning" mens jentene hadde sang, tredje året var vi sammen, men da hadde faget endret navn til musikk

Skrevet (endret)

Kjønnsdelt gym? Nei, det har jeg aldri hatt (er født sent på 70-tallet). Det synes jeg stort sett var bra, og alle hadde samme gym: volley, basket, turn, håndball osv. De eneste gangene vi ble delt, var i fotball. Dette var fordi jeg gikk i en fotballklasse, der flere av guttene ble trenet opp til fotballspillere ved siden av å gå på vanlig skole. De var generelt sett "villere" og mer hardhendte, og de fleste (selv guttene som ikke gikk på fotballen) var rett og slett litt redd for de harde sparkene. Litt vanskelig å konsentrere seg om gymmen når man bekymrer seg for å få en knallhard ball midt i fleisen. Det skjedde forøvrig i andre ballidretter, så kanskje man skulle ha delt dem også.

Andre idretter som ikke involverer livsfarlige våpen er greie :ler:

Endret av Harlekin
Skrevet

Jeg har vært i praksis på en ungdomsskole der de praktiserte kjønnsdelt gym. De var så heldige at de hadde to gymsaler, der kjønnene hadde gym parallellt. Dette gjorde skolen av en grunn: de merket at mange (ikke alle) jentene ikke turde å gi alt i gymnastikken pga. guttene. Jentene var redde for å dumme seg ut, de var engstelige for harde baller o.l, og de hadde andre sportslige interesser enn guttene.

Dette fungerte helt fint på den skolen jeg var på, og kan nok fungere bra på andre skoler også. Jeg husker jeg var livredd for guttene da vi spilte innebandy f.eks. Gikk i gulvet mer enn en gang pga. harde taklinger, og det var ikke gøy.

Med tilpasset opplæring i fokus, burde man kanskje heller fokusere på å tilrettelegge for valg av ulike aktiviteter i gymnastikktimen, enn å dele elevene etter kjønn.

Skrevet

Jeg gikk på skolen på 90-tallet/2000-åra, og har hatt kjønnsdelt gym gjennom hele barne - og ungdomsskolen.

Trodde faktisk det var det "normale", siden alle skoler jeg vet om har praktisert det sånn.

Skrevet

Hadde jeg hatt kjønnsdelt gym hadde jeg nok kjedet livet av meg, men så var jeg også en av de jentene som var med gutta å spilte fotball både i friminutter på skolen og i fritida.

Jeg synes ikke akkurat kjønnsdeling i gym er det helt store, fordi både jenter og gutter da vil falle utenfor. Da er det mye bedre å ha en god lærere som greier å tilpasse aktivitetene etter elevgruppa, slik at alle faktisk får utbytte av gymtimene.

Og til den som nevnte det, nei fysisk styrke trenger faktisk ikke å spille så stor rolle i f.eks. fotball før 14-15 års alderen, og selv da er det mulig for jenter å hevde seg ved hjelp av teknikk og spillforståelse. Jeg gikk selv på idrettslinja med mange forskjellige ballspill og andre aktiviteter, og jentene var sjelden spesielt mye dårligere enn gutta. Det handler bare om interesse og vilje, og for de som har begge deler vil kjønnsdelt gym være drepen.

Skrevet

Jeg har ikke hatt kjønnsdelt gym og er veldig glad for det. De eneste gangene vi delte oss etter kjønn var når vi skulle kjøre ulike tester. Da var det greit å kunne sammenligne seg med jenter i og med at det var ullike krav for gutter og jenter.

Jeg er vel en av de jentene som tok i like hardt tilbake hvis guttene f. eks kom med en hard takling når vi spilte fotballl. Derfor hadde jeg nok ikke synes det var spesielt gøy å kun spille med jenter som er litt mer forsiktig av seg. Jeg tok gymtimen som en real treningssøkt, og tror ikke jeg hadde hatt helt den samme effekten hvis jeg ikke kunne matche meg med guttene i klassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...