Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Så på tv nettopp at noen snakket om kjønnsdelt gym, og at dette var et skritt langt tilbake i tid. Vi hadde kjønnsdelt gym i ungdomsskolen, og det er ikke så mange år siden. P vgs var det også kjønnsdelt (utenom teorien). På barneskolen var det felles, men da var vi veldig små klasser. Er det ikke kjønnsdelt gym i skolen lenger? Bare lurer litt på hvordan dette praktiseres nå, har ingen spesielle meninger om det bør være sånn, egentlig. Så lenge det ikke er kjønnsdelt garderobe, så klart :gjeiper: Men utover det ser jeg ikke det store problemet med verken det ene eller det andre.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Jeg tror det kan være viktig at man får litt impulser fra begge kjønn i en sånn situasjon. Dessuten, tenk så kjipt å være sportselskende jente og måtte ha gym sammen med folk som ikke gidder noen ting. Eller å være gutt som ikke er så interessert i fysisk aktivitet og gymme sammen med konkurranseorienterte gutter som tar alt blodig alvorlig. Bedre med litt lett blanding.
Gjest lillelinn Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 vi hadd det :D det var i ... hmm 1995. syntes det var deilig jeg da. sleppe gutta boys for en time
Vera Vinge Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Jeg syns generelt det er positivt at man ikke inndeles etter kjønn i skolen. Samtidig husker jeg selv at jeg ønsket kjønnsinndeling i ballspill. Omtrent alle guttene spilte fotball på fritiden, noe som medførte at jentene sto og så på at guttene spilte, uten at vi ble sentret noe særlig til. De var dessuten overlegne i andre ballidretter. De gangene vi spilte jenter mot jenter, var de gangene jeg syns ballspill var ordentlig gøy. Da deltok alle. Men jeg ser ikke poenget med kjønnsdelt gym på alle områder. Jeg husker selv jeg hadde stor glede av å løpe og gå på ski med guttene, siden ingen andre jenter jeg kjente, var interessert i sånt. Der var det fint å ha noen å strekke seg etter. Samtidig var det såpass individuelle idretter at man ikke risikerte å "bli utenfor" eller ikke delta ordentlig fordi man ikke var så god.
Leo Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Jeg har aldri opplevd at det har vært kjønnsdelte idrettsaktiviteter på noe trinn i skolen og jeg er født veeeldig tidlig på 70-tallet :klø: .
Mamma1 Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Jeg har heller aldri vært med på kjønnsdelte aktiviteter i gymmen, jeg er født i 77. Syns det er litt teit viss det finnes enda.
Tusenfryd Skrevet 19. september 2008 #7 Skrevet 19. september 2008 Vi hadde kjønnsdelt gym på ungdomskolen. synes det var helt greit, jentene hadde kommet i mensalderen og synes aerobic og turnlignenden greier var gøy og gutta ville bare rulle i søla og spille fotball. Helt i orden.
Hoppetaujenta Skrevet 19. september 2008 #8 Skrevet 19. september 2008 Jeg liker tanken på dette, og syns ikke at det er et skritt tilbak i det hele tatt. Mange er sårbare i sin kroppsfølelse, de trenger å kunne slippe gutteblikk og kommentarer en liten stund, og gå 100% inn i sports-gleden. Støtter forslaget. :D
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #9 Skrevet 19. september 2008 Jeg har aldri opplevd at det har vært kjønnsdelte idrettsaktiviteter på noe trinn i skolen og jeg er født veeeldig tidlig på 70-tallet :klø: . Det samme er jeg. Som andre har vært inne på så var det vel i teorien ingen kjønnsdeling, mens det i praksis ofte ble det
thapara Skrevet 19. september 2008 #10 Skrevet 19. september 2008 Jeg tror det kan være positivt med kjønnsdelt gym. Både fordi gruppene faktisk blir en god del mindre, og fordi sport generelt er kjønnsdelt (med god grunn). Som regel handler det ikke om evner (på skolenivå), men at gutter er mye mer voldsomme, og tar mye mer plass. Jeg husker at alle vi jentene som hatet gym, og sto i et hjørne ble kjempeaktive i det vi delte klassen (etter press fra foreldre). På ungdomsskolen hadde vi ofte kjønnsdelt, men ikke alltid, det fungerte også fint.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #11 Skrevet 19. september 2008 De var dessuten overlegne i andre ballidretter. De gangene vi spilte jenter mot jenter, var de gangene jeg syns ballspill var ordentlig gøy. Da deltok alle. Fullt forståelig, men for meg var dette marerittet. Jeg elsket å spille fotball, var på kretslaget, så når det var 'jentefotball' i gymtimen så var det så treigt og folk sparket i vilden sky og det var igrunn helt grusomt.
Gjest StoreSky Skrevet 19. september 2008 #12 Skrevet 19. september 2008 Jeg er født i '76, vi hadde delt på ungdomsskolen. Deilig å ikke ha fnisejenter som oppførte seg som forvirra høns med guttene rundt. Men idrettsdager var felles, generellt utegym var felles.
Beast Skrevet 19. september 2008 #13 Skrevet 19. september 2008 Vi hadde ikke kjønnsdelt gym, og jeg syntes det var helt greit. Men jeg husker med gru de gangene vi ble tvunget til å ha "jentegym" som aerobics og den slags. Det sørget for å gi meg en permanent forakt mot alt av aerobics og lignende. Jeg ville ha vanlig styrketrening, kampsport og ballspill, ikke jålete dansedritt til det grusomste av det grusomste innen hitlistemusikk. Hadde vi fått lov til å trene til Metallica og W.A.S.P. så tror jeg faktisk ikke jeg hadde syntes det var så ille! Vi hadde kjønnsdelt gym på ungdomskolen. synes det var helt greit, jentene hadde kommet i mensalderen og synes aerobic og turnlignenden greier var gøy og gutta ville bare rulle i søla og spille fotball. Helt i orden. Huff, det der hadde for min del vært et mareritt! Aerobics og turnlignende greier! *grøsse*
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #14 Skrevet 19. september 2008 Er også født tidlig på 70 tallet og vi var 3 klasser som hadde gym samtidig; alle guttene i den ene halvdelen og en stor gymsal; delt med forheng, og alle jentene i den andre delen. Noe var felles og etter intreresse. Supert slik vi hadde det; da var noe felles og annet seperat. Barna våre har felles gym nå på ungdomskolen, men innimellom blir de inndelt etter kjønn. Ser ikke problemet.
Rosalie Skrevet 19. september 2008 #15 Skrevet 19. september 2008 Jeg har aldri opplevde kjønnsdelt gym, og jeg er født på slutten av 70-tallet. De delene av gymmen jeg likte, var svømming (banket gutta ned i støvlene ), ballspill og skigym. Jeg kunne ikke fordra turngym (har aldri slått et hjul i hele mitt liv) og annen typisk jentegym. Vi hadde kjønnsdelt klasse i en dobbelttime på ungdomsskolen, og det var en dobbelttime hvor vi hadde om seksualitetslære. Det er ikke alt man snakker om foran hormonbombene av noen gutter, og det hadde heldigvis lærerene våre skjønt.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #16 Skrevet 19. september 2008 Vi hadde kjønnsdelt fra ungdomsskole og vgs, da ble jentene i vår klasse slått sammen med de i parallellklassene. Trodde det var helt vanlig jeg, men man lærer stadig noe nytt. Men pensum var jo det samme da, det var ikke sånn at jentene hadde andre aktiviteter enn guttene. Vi hadde kjønnsdelt klasse i en dobbelttime på ungdomsskolen, og det var en dobbelttime hvor vi hadde om seksualitetslære. Det er ikke alt man snakker om foran hormonbombene av noen gutter, og det hadde heldigvis lærerene våre skjønt. Det skjønte ikke våre lærere. Så du kan tenke deg hvordan nivået ble
SummerJoy Skrevet 20. september 2008 #17 Skrevet 20. september 2008 JA til kjønnsdelt gym. Husker gymtimene var et mareritt på både barneskole og ungdomsskole. Guttene var voldsom i ballspill og jentene stod passive og livredd for de harde sparkene til guttene. Lærerene stod på sidelinjen å skrek at guttene også måtte sentre til jentene. Uff, så latterlig. Var en fryd å begynne på videregående, da havnet jeg i en ren jenteklasse. Endelig klarte jeg å hevde meg litt i ballspillene. Nivået var mye mer jevnt. Gutter er sterkere fysisk enn jenter, slik er det bare.
Gjest Lilla Prinsessa Skrevet 20. september 2008 #18 Skrevet 20. september 2008 JA til kjønnsdelt gym. Husker gymtimene var et mareritt på både barneskole og ungdomsskole. Guttene var voldsom i ballspill og jentene stod passive og livredd for de harde sparkene til guttene. Lærerene stod på sidelinjen å skrek at guttene også måtte sentre til jentene. Uff, så latterlig. Var en fryd å begynne på videregående, da havnet jeg i en ren jenteklasse. Endelig klarte jeg å hevde meg litt i ballspillene. Nivået var mye mer jevnt. Gutter er sterkere fysisk enn jenter, slik er det bare. Så det du sier er at læreren din overhodet ikke hadde kontroll på guttene i klassen og prøvde å bøte på det ved å forsøke å tvinge de til å sentre til passive og "svake" spillere? Ja, da er det ikke rart det ikke gikk bra, og helt enig at det er latterlig. Vi hadde en gymlærer på ungdomskolen som behandlet alle som det samme. En elev han var der for å lære. Og han sa til oss alle, som en samlet gruppe, før han ga oss hva det nå enn var vi skulle spille med; "Vil dere ha ballen så får dere ta den." Vi hadde ingen problemer i ballspill. Guttene var voldsomme, jentene var voldsomme, og det kom harde spark fra begge sider. Vi var med i spillet alle sammen. Ingen som lot oss lære at vi er små og skjøre, og ikke klarer oss oppimot de store, skumle guttene. Og guttene reagerte bra på det også, de lærte også at jenter kan når de vil. Tok ikke lange tiden før laguttakene ble ganske jevne helt naturlig. Kanskje jeg bare hadde flaks. Jeg er i alle fall takknemlig for at jeg hadde blanda gym og en god lærer. Jeg jobber i et veldig mannsdominert yrke, og har stadig bruk for det jeg lærte i den gymsalen
Gjest New Dawn Skrevet 20. september 2008 #19 Skrevet 20. september 2008 (endret) Jeg er født på midten av 60-tallet - men vi hadde aldri kjønnsdelt gym. Synes det er en fordel at ungene lærer seg til å omgås det andre kjønn - også i gymtimene. Hos oss måtte guttene være med på dans og vi jentene måtte være med på kanonball, fotball og ishockey .. Er ikke det bare en fordel da? Det er jo akkurat likt idag. Jeg går på treningssenteret 5 dager i uken og trener side om side med både menn og kvinner .. Endret 20. september 2008 av New Dawn
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #20 Skrevet 20. september 2008 Jeg er født i 79, og vi hadde kjønnsdelt gym/svømming gjennom hele ungdomsskolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå