Gjest Gjest_nina_* Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Jeg er fortsatt syk men legen har blitt vanskelig når det gjelder sykmelding grunnet nye regler fra 1. september,sier han. Så jeg lurer på: Kan man få sykmelding hos andre enn fastlege? F.eks privat ( heter de privatklinikk?) . Betaler gjerne ekstra hos en privat en, enn å bli langvarig syk fordi fastlegen nå har blitt vanskelig og vil sende meg på jobb syk.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Jeg er fortsatt syk men legen har blitt vanskelig når det gjelder sykmelding grunnet nye regler fra 1. september,sier han. Hm, hvilke regler er dette, og hva sier de?
Pingting Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Ja, det går an å få fra privatklinikk. Hvorfor har fastlegen din begynt å sette seg på bakbeina da?
hufsa! Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Hm, hvilke regler er dette, og hva sier de? Heia nye regler fra 1,de overlapper første mnd men etter detta er det slutt på morroa!!Du skal i jobb om arb.giveren kan tilrettelegge arbeid for deg.De skal skrive på sykemeldinga fra legen og kan de det så skal du i jobb.Det er så mye å skrive men 100% sykemelding er nå punkt 4 på meldinga så det er mye som ikke skal stemme om du får være hjemme!De skal først prøve de andre 3 punktene som har noe med å være på jobb å gjøre..Ble litt rotete men dere sjønner jo hvor jeg vil håper jeg..
Pityriasis Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Men reglene er der jo av en årsak! Det er ikke til å stikke under en stol at veldig mange dessverre utnytter sykemeldingsordninga slik den er i dag. Kan man gå på arbied, skal man selvfølgelig gjøre dette! Veldig mange kan jo gjøre NOE på arbeid, om ikke de normale arbeidsoppgavene, og arbeidsgiver skal derfor tilrettelegge best mulig. Likevel - trenger du å være 100% borte fra jobb på grunn av din sykdom - så skal legen sykemelde deg. Synes det er en rar taktikk å lete etter en annen som kan sykemelde i stedet for å kommunisere med legen din. Kanskje h*n misforstår situasjonen din og tror du fungerer bedre enn du faktisk gjør? Vær ærlig med legen din, forklar situasjonen slik den oppleves for deg. Kanskje kan dere sammen finne en løsning som gjør det mulig for deg å jobbe litt - eller bli 100% sykemeldt. Tviler på at du treffer leger som vil sykemelde deg uten at du legger alle kortene på bordet, uavhengig om det er privat. Din faste lege kjenner deg tross alt best og det lønner seg å ha bra kommunikasjon med h*n. :-) - Snart lege -
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Heia nye regler fra 1,de overlapper første mnd men etter detta er det slutt på morroa!!Du skal i jobb om arb.giveren kan tilrettelegge arbeid for deg.De skal skrive på sykemeldinga fra legen og kan de det så skal du i jobb.Det er så mye å skrive men 100% sykemelding er nå punkt 4 på meldinga så det er mye som ikke skal stemme om du får være hjemme!De skal først prøve de andre 3 punktene som har noe med å være på jobb å gjøre..Ble litt rotete men dere sjønner jo hvor jeg vil håper jeg.. Hvor står dette?
såpedispenser Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Hvor står dette? Les dette: http://www.nav.no/
Gjest bare bea Skrevet 19. september 2008 #8 Skrevet 19. september 2008 Dessuten er det den legen som skriver ut første sykemelding som skal forlenge den hvis det er nøsvendig.
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 19. september 2008 #9 Skrevet 19. september 2008 Les dette: http://www.nav.no/ Dette hjalp meg ingen ting. DET er snakk om bedrageri og folk som jobber og samtidig mottar stønad. Kan ikke skjønne hva dette har å gjøre med meg i min situasjon men takk for innspillet
lillesky Skrevet 19. september 2008 #10 Skrevet 19. september 2008 Hvorfor har fastlegen din begynt å sette seg på bakbeina da?Hvis det er fastlegen som nekter videre sykemelding, så ville jeg ha byttet lege. Man vet jo selv hvor syk eller frisk man er. Jeg prøvde å kikke på NAV sine sider ang. nye regler, men fant ingenting. Noen som har hørt noe om dette og vet hva det er?
Oliven Skrevet 19. september 2008 #11 Skrevet 19. september 2008 (endret) http://www.nav.no/87520.cms Avventende sykemelding heter den nye ordningen og det er mange treff om den på google også om du vil lese mer om den Endret 19. september 2008 av Oliven
Gjest Miley Skrevet 19. september 2008 #12 Skrevet 19. september 2008 De nye reglene fås på brosjyrer hos legen samt står beskrevet på sykemeldingen. Jeg hadde ingen problemer med å få sykemelding selv etter den nye regelen. Legen krysser av for om du kan jobbe under tilrettelegging. Sjefen ser på om det er noe de kan gjøre og fyller ut sin del på skjemaet. Kan de tilrettelegge jobber du, kan de ikke blir du sykemeldt. Er du så syk at det ikke er mulig å tilrettelegge får du være hjemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå