Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Hvor mye kan man jobbe, men fremdeles få arbeidsledighetstrygd..? Hørte en i klassen sa det var så fett han fikk trygd selv om han jobber. Jeg blir sinna hvis det er slik at trygd slenges rundt til hver og en... Jeg har liten stilling utenfor skolen selv, lever langt ifra fett, men kunne ikke falle meg inn å få trygd...
Saeria Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 (endret) Har du fått redusert arbeidstiden med minst 50% kan du ha krav på dagpenger, forutsatt at du fyller gitte vilkår. Vilkår sakset fra NAVs sider: Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene Er reell arbeidssøker. Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. Bor eller oppholder deg i landet. Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student. Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er: Permittert helt eller delvis Etablerer egen virksomhet Arbeidsløs grunnet konkurs EØS-borger med visse vilkår Nydimittert vernepliktig Du vil da kunne få graderte dagpenger. Det er ikke mye å rope hurra for da. Endret 18. september 2008 av Saeria
villen Skrevet 18. september 2008 #3 Skrevet 18. september 2008 Hvor mye kan man jobbe, men fremdeles få arbeidsledighetstrygd..? Hørte en i klassen sa det var så fett han fikk trygd selv om han jobber. Jeg blir sinna hvis det er slik at trygd slenges rundt til hver og en... Jeg har liten stilling utenfor skolen selv, lever langt ifra fett, men kunne ikke falle meg inn å få trygd... En i klassen? Hvis du er i fulltids utdanning, får du normalt ikke arbeidsledighetstrygd, fordi en av forutsetningene er at du er arbeidssøker på full tid - kan være det er en annen stønad han faktisk har krav på? Dagpenger 'slenges ikke rundt til hver og en', det er noe du må dokumentere at du har krav på. Når du får dagpenger, må du sende inn meldekort hver 14. dag der du opplyser om hvor mange timer du evt. har jobbet eller blitt betalt for å jobbe siden sist. Dagpengene trekkes for den tiden du får betalt for å jobbe, og så vidt jeg husker forsvinner de helt hvis du jobber 21 timer eller mer/uke. Hvis du jobber svart, er det jo ikke så greit for NAV å vite at du ikke har rett til dagpenger, men ellers må du regne med at det kontrolleres at opplysningene du gir, er riktige. Hvis du har fått utbetalt dagpenger du ikke har krav på, må du betale dem tilbake. Du kan også straffes hvis det du har holdt på med, er å regne som trygdesvindel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå