angara Skrevet 18. september 2008 #1 Skrevet 18. september 2008 Mulig denne passer bedre under Økonomi, men jeg tenker det er noen glupe hoder her inne som er i samme situasjon som meg og har tenkt på dette: Jeg og samboeren min har kjøpt hus sammen for en stund siden, men har vært litt trege til å ordne det "formelle" slik som samboerkontrakt og slikt. Jeg hadde mer egenkapital, og eier litt mer enn han pga det. Nå har jeg snust litt rundt på nettet og lastet ned en slik kontrakt, der vi kan fylle inn detaljene selv, og skrive under, men så ser jeg at det står formulert der, som standardformulering: "Denne kontrakten oppheves ved ekteskap". Jeg burde nok ha satt meg litt mer inn i slikt, for jeg skjønner ikke helt hva slags regler som da gjelder etter man er gift. Hva slags forsikringer bør man ha (tenk hvis en av oss dør, eller noe?)? Hvordan blir det med lånene våre, og slikt? Og eierskapet av huset vi kjøpte sammen? Er det noen som kan dette, og som vet hva som lønner seg å gjøre etter at samboerkontrakten blir opphevet? Eventuelt om det finnes gode standard regler for fordeling og eierskap, når man er gift, slik at man slipper å lage seg disse kontraktene? Hvis samboerkontrakten likevel blir ugyldig når vi gifter oss om noen få måneder, er det vel ikke bryet verdt å lage den heller...
Gjest Gjest_Kjersti_* Skrevet 18. september 2008 #2 Skrevet 18. september 2008 Lag samboerkontrakten, dere. Grunnen til at den oppheves når dere gifter dere, er at dere som ektepar automatisk har de rettighetene som en samboerkontrakt skal fikse (dvs, at dere arver hverandre og deler eiedeler 50/50 ved et eventuelt brudd). Av forsikringer anbefaler jeg vel egentlig alle å ha både livs- og ulykkesforsikring. Hvis noe skulle skje med en av dere, får den andre penger. Og hvis du skulle bli ufør, får du ekstra penger også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå