Gå til innhold

Hvordan går man frem?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Dersom man vil ut med en sak i avisen?En sak mot politiet....

Må man ringe "aftenbladet" og møte en journalist?

En venn av meg sa at det var å "selge historien" men det er vel ikke slik? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo snakke med en journalist, hvordan skal avisen ellers få greie på hva som skjer?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Man må jo ta kontakt med journalisten. Sjekkheftejournalistikk er vel først og fremst forbeholdt ukebladene ;)

Skrevet

For at avisen skal kunne skrive om saken din må du møte en journalist. Sjansen for å få betalt av en avis for historien din er svært lav. Da må du enten være kjendis eller ha en virkelig sjokkerende historie på lager, som at du kan bevise at statsministeren har underslått en million kroner.

Ellers vil jeg anbefale deg å tenke deg virkelig godt om før du går til avisen, og så tenke deg om enda ei stund. Jeg har selv vært i den bransjen, og vet litt om metodene som brukes. Det finnes regler om at man skal være ekstra varsom når man intervjuer og skriver om personer som ikke er vant til å forholde seg til media (mannen i gata). Folk skal beskyttes mot seg selv, er det noe som heter. Men om journalisten tar hensyn til dette er veldig opp til den enkelte. Jeg var en sånn som tok masse hensyn, og jeg slet veldig med å fortsette i jobben. Det var press fra mange kanter. Det er fort gjort for en ambisiøs journalist å "gå over lik" for å få en bra sak på trykk. Dersom h*n "spisser" saken litt ekstra kommer den kanskje på forsiden til og med. Det er status det.

Pass i allefall på at du ikke sier mer enn du ønsker skal komme på trykk. "Oops, det skulle jeg ikke sagt, det må du ikke skrive" funker ikke på alle journalister. Og krev å få gjennomlese alle direkte sitater fra deg, det har du rett til. (Sitater, ikke hele saken. Men du kan være heldig.) Men så risikerer du jo at saken ikke kommer på trykk i det hele tatt fordi journalisten/redaksjonen ikke synes det er bryet verdt.

Mange ting å ta med i betraktningen. Og husk: Om du er heldig og møter på en hederlig journalist så har redaktør og vaktsjefen mye makt til å dreie saken selv etter at journalisten har levert den fra seg. Jeg har selv opplevd å skrive en artikkel hederlig og skikkelig. Så forandrer vaktsjefen på tittelen og ingressen, sånn at hovedinntrykket blir helt annerledes enn både jeg og intervjuobjektet trodde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...