Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Hei. Jeg fikk for noen år siden beskjed om at jeg måtte operere ut alle fire (jeg har egentlig fem, men den som er ekstra gjør visst ikke ugagn) visdomstenna mine. Jeg har plassmangel. Jeg har ikke gjort noe med det etter den gang pga. jeg ikke har hatt vondt. I litt over en uke har jeg gått med hodepine som har kommet på kveldstid. Siden mandag denne uken har hodepinen vært tilstede dag og natt. Jeg pleier sjeldent å ta smertestillende, men nå føler jeg meg som en knasker. I tillegg er jeg stiv i nakke og ansikt. Trøtt og sliten, egentlig. Jeg setter dette i forbindelse med at jeg har en visdomstann i underkjeven på venstre side som vil frem. Jeg kan delvis se den, ikke mye, men litt. Det er fortsatt slik at den må operere ut og ikke trekkes. Den ligger under tannkjøttet. Jeg ser at jeg ikke burde gå slik, men gjøre noe med det før det blir verre. Det er godt mulig at det går over i kveld, i morgen, neste dag, men bedre å være sikker. Samtidig kan det også blusse opp igjen. Så.. har noen av dere en anbefaling til en flink tannlege i Bergen som kan operere ut visdomstann?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Jeg burde selvfølgelig nevne at jeg har vondt i tannen også. Alt fra når jeg tar på tannkjøttet rundt den og til når jeg tygger mat og diverse.
Midus Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 De færreste tannleger opererer ut vidsomstenner. Dette må du sannsynligvis få en oralkirurg til å gjøre. Ring tannlegen din så ordner de time til deg hos en kirurg. Dessverre vet jeg ikke om noen gode kirurger i Bergen, men ville bare forklare litt Lykke til
Serenity88 Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Du må nok på sykehus. Må selv operere ut, ihvertfall 2 av visdomstennene mineda de vokser skjevt og ikke er mulig å trekke. Bodde i Oslo før sommeren og fikk egentlig henvisning til Tannlegehøgskolen i Oslo (eneste stedet i Oslo som gjør det, pluss sykehusene da), nå bor jeg derimot i en annen by så må skaffe meg henvisning her og Antekelig må du ha time hos en vanlig tannlege som tar bilder, men det er jeg ikke helt sikker på. Dette tar flere måneder desverre, ofte lang ventetid. Du må bare betale en liten egenandel, så man slipper heldigvis en gigantisk tannlegeregning
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Takk for svar, begge to. Jeg vet om noen oralkirurger som utfører dette etter å ha surfet litt på internett, men problemet er at jeg ikke aner noe om de er flinke eller ei. Min bedre halvdel sin tannlege f.eks, han gjør både ukomplisert og komplisert fjerning av visdomstenner, men han er ikke helt fornøyd selv, så da vil ikke jeg gå dit heller. Jeg har per i dag ikke en egen tannlege, så derfor kunne det vært lurt å slå to fluer i samme smekk. Jeg skal undersøke litt mer og ta en liten ringerunde. Bare prøve meg frem rett og slett, for det er ikke noe behagelig å ha det slik som dette.
Saeria Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Du kan jo høre med min fantastiske tannlege Tellef Øy som har kontor i sentrum. Jeg er en av de som er livredd tannlegen, men han får komme til i min munn.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #7 Skrevet 17. september 2008 Saeria: Takk. Hvordan er han? Ung? Gammel? Midt på treet? Dyr? Billig? Pris til å leve med? Jeg liker å danne et bilde. Jeg hadde tannlegeskrekk på barneskolen. Plutselig forandret det seg til det bedre. Jeg kan ikke si at jeg liker å gå til tannlegen, men det plager meg ikke nevneverdig. Jeg vil likevel ha en som er flink, tålmodig og forklarer hva som skjer.
Saeria Skrevet 17. september 2008 #8 Skrevet 17. september 2008 Han er vel i begynnelsen av femtiåra, men kjempehyggelig. Veldig behagelig type. Empatisk, lett å snakke med. Han forklarer hva han gjør, noe som for meg er veldig fint. Da har jeg liksom litt kontroll. Selv er jeg student og prisen er til å leve med. Tror han ligger på offentlig takst sånn ca.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #9 Skrevet 17. september 2008 Og han fjerner visdomstenner? Da skal jeg vurdere å gå dit.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 17. september 2008 #10 Skrevet 17. september 2008 Odontologen gjør dette og de vil elske deg fordi du har en ekstra. De har tatt alle mine 5 og de gjorde en god jobb. Odontlogen betyr at det er studenter som gjør jobben under oppsyn - men det er ikke det første de gjør, siden det er kirurgisk. Som regel er det voksne folk som tar videre-/etterutdanning til kjeveortopedi som gjør jobben. Bare skryt å fare med og mye billigere enn å gjøre det hos en privat.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #11 Skrevet 17. september 2008 Ja, det var på odontologen jeg fant ut at jeg har fem stykker. Jeg skulle få innkalling til videre behandling, men jeg fikk det aldri. Kanskje jeg er i systemet deres enda og kan ringe dit? Det eneste er at det er vel lang ventetid. Hvis det fortsetter slik som dette, så vet jeg ikke om jeg kan vente så veldig lenge. Ikke med denne visdomstannen vel og merke.
Saeria Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 Jeg kan ikke garantere at han gjør det, men du kan jo ringe og høre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå