Gå til innhold

Hva skal jeg strikke til pappa?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan jeg strikke til pappa i julegave?

Må jo lage noe mandig, hehe..

Han har tøfler.

Kan ikke tenke meg at han vil bruke tova votter..

Tenkte litt på skjerf, men det kan fort bli litt femi..

Håper dere har mange fantastiske forslag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjerf trenger ikke å bli femi, mange fine oppskrifter på både skjerf og luer til menn på garnstudio.no :)

Skrevet

Tjukke, varme sokker

Votter som ikke er tova

Lue

pannebånd

pulsvanter

og, skjerf ække femi da, det er tøft og fint, samt raskt å strikke med tykt garn og tykke pinner :-)

Skrevet

Jeg strikket kult skjerf til pappaen min i fjor. Brukte dobbelt, gråmelert alpakka-garn og strikket to rette og to vrange, på pinne 5 eller 6 eller noe. Det ble knalltøft. :)

Skrevet

Hva med en lue med kallenavnet hans på? En sort med hvit skrift...

Eller pannebånd.

Skrevet
Jeg strikket kult skjerf til pappaen min i fjor. Brukte dobbelt, gråmelert alpakka-garn og strikket to rette og to vrange, på pinne 5 eller 6 eller noe. Det ble knalltøft. :)

Jeg prøver på dette nå. Det skal bli loddrette striper?

Tar 4 rette og 4 vrange. Hvis jeg avsluttet med vrang, og skal begynne på neste pinne, strikker jeg rett eller vrang da?

Føler at jeg får helt feil mønster..

Skrevet

Hva med fingervanter? Det er både mandig, praktisk og godt og varmt! Men kanskje ikke akkurat i rosa da... ;)

Skrevet
Jeg prøver på dette nå. Det skal bli loddrette striper?

Tar 4 rette og 4 vrange. Hvis jeg avsluttet med vrang, og skal begynne på neste pinne, strikker jeg rett eller vrang da?

Føler at jeg får helt feil mønster..

Det blir loddrette striper da, ja. Skal du ha 4 rette og 4 vrange må du ha et antall masker som kan deles på 8. Da skal mønsteret stemme. For når du har strikket en pinn skal du snu strikketøyet, så da blir det riktig. Altså skal det strikkes: rett, vrang, rett, vrang ... rett, vrang; snu strikketøyet; rett, vrang, rett, vrang ... rett, vrang. Hvis du skjønner hva jeg mener. :jepp:

Gjest Jeg ovenfor
Skrevet
Det blir loddrette striper da, ja. Skal du ha 4 rette og 4 vrange må du ha et antall masker som kan deles på 8. Da skal mønsteret stemme. For når du har strikket en pinn skal du snu strikketøyet, så da blir det riktig. Altså skal det strikkes: rett, vrang, rett, vrang ... rett, vrang; snu strikketøyet; rett, vrang, rett, vrang ... rett, vrang. Hvis du skjønner hva jeg mener. :jepp:

Ah, da prøver jeg det. Jeg gjorde slik: rett, vrang, rett vrang.... rett, vrang, snu: vrang, rett, vrang, rett.....

Takk!

Skrevet

Om han driver med idrett kan det være kjekt å strikke susp?

Skrevet
Om han driver med idrett kan det være kjekt å strikke susp?

:skratte:

Skrevet

Vottene som du ser på bildet her har jeg strikket til samtlige menn i familien (samboer, bror, far, svoger, svigerfar, besterfar....) og også til meg selv. Selv om det er bilde av en dame med vottene på så er de ikke feminine når du strikker dem i herre-størrelse.

Oppskriften finner du på denne siden. De er enkle å strikke og super julegave.

Skrevet
Ah, da prøver jeg det. Jeg gjorde slik: rett, vrang, rett vrang.... rett, vrang, snu: vrang, rett, vrang, rett.....

Takk!

jeg både begynte og sluttet med to rette (fire i ditt tilfelle) for da blir det liksom en tydelig front på skjerfet.

1.pinne: 2r, 2vr etc og avslutte med 2r.

2.pinne: 2vr, 2 r etc og avslutte med 2 vr. Da får du fine, loddrette striper, som ser litt uts om pølser som ligger utenpå. Det blir på en måte sånn at du alltid strikker rettstrikk i "pølsene" og alltid vrangt i "dalene". Huff, så dårlig dette ble. Men håper du skjønner. :)

Skrevet

Jeg har bestemt meg for skjerf. Har tynt alpakka-ull som jeg strikker med dobbel tråd. La opp 48 masker og strikket 4 rette og 4 vrange. Men jeg syns det trekker seg så sammen! Altså at det bare blir halve bredden, og da altfor smalt. Synes også at 'pølsene' blir for store, og man ser ikke 'innbuktningene'.

Du som strikket 2r og 2 vr, hvor mange masket la du opp, og blir det samme 'problem' på det skjerfet?

Har heldigvis ikke strikket så mye, så tar opp alt igjen og begynner på nytt.

Noen forslag? :)

Skrevet

Jeg husker ikke hvor mange jeg la opp, men husker at det så litt smalt og rart ut mens jeg laget det. Så pass på å ikke legg opp for mange, for da blir det jo bare gigantisk. Hva med å legge opp 38 masker, og strikke to rett og to vrang. Prøv det i noen cm. det blir ganske mye bredere når det ikke er snurpet sammen på pinnen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...