Gå til innhold

"nøytrale" gaver

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Matja_*
Skrevet

Hvert år ender jeg opp med å vri hjernen til krampa tar meg for å finne på noe nøytralt men likevel hyggelig å gi i gaver til folk jeg egentlig ikke kjenner så godt. Sånn som til broderens nye dame som jeg bare har hilst på noen ganger, eller mannen til min samboers søster. Samboeren min er håpløs på å vite sånt selv, så jeg må nesten ta litt initiativ. I tillegg hender det jo at man har kjent folk i årevis, men likevel ikke aner hva man skal kjøpe fordi denne personen ikke trenger noe spesielt, ikke har noen spesiell hobby/interesse, ikke liker pynteting osv.

Det "trygge" valget er jo ofte ei flaske vin, men så er det jo ingen selvfølge at alle liker vin. Og det er jo upraktisk om den må sendes i posten.

Er det noen her som har geniale forslag til hva man skal kjøpe til sånne personer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med gavekort i en musikkforretning? Alle hører på musikk.

Skrevet
Hva med gavekort i en musikkforretning? Alle hører på musikk.

Nei, alle gjør nok ikke det. Mine foreldre ville ikke ant hva de skulle kjøpt i ei musikkforretning, så om de hadde fått et gavekort der hadde det nok gått videre til noen andre etterpå. :)

Skrevet (endret)

Trenger mannen til din samboers søster å få noe eget? Vi gir kun en gave til par.

Endret av Trampe
Skrevet
Trenger mannen til din samboers søster å få noe eget? Vi gir kun en gave til par.

Vi kunne godt gi noe til dem som par, men ofte blir par-gaver mer gave til henne enn til han, om du skjønner?

Tar gjerne imot tips til par-gaver som passer til både han og henne jeg! :)

Skrevet

Til folk jeg ikke vet hva jeg skal gi for noe, så ender det alltid opp med det samme - men det er like populärt hver gang.

Tar en kurv og pga dårlig ökonomi så kjöper jeg ikke noe dyrt å ha oppi.

Vinflaske, nötter, marsipan, en liten blomst - da gjerne julestjerne.

Til när familie som besteforeldre som har alt - så lager jeg gjerne litt sylte og har oppi kurven.

Skrevet

Par-gaver kan gjerne være til huset. Ikke duker og sånt, det blir liksom til henne, men kjøkkensaker om de trenger det, sengetøy kanskje? Et spill? Bok? Film? Musikk?

Broren til mannen min og samboeren hans skal få lerret og maling til jul. De liker å male begge to, så nå kan de få male sammen. Da slipper de å få noe de ikke liker, de får gjort noe sammen og resultatet blir akkurat slik de vil ha det. :)

Skrevet

Tja, da det gjelder plater, bøker og film, må jo man kjenne litt til smaken. Men gavekort til disse forretningene er alltid bra, synes jeg.

Skrevet

hmm. i slike tilfeller hadde jeg nok spurt noen som kjente de litt bedre, eks. spør din bror hva hans nye dame liker og evt hva du kan kjøpe. det samme kan du jo gjøre med svigerinnen din spør hva mannen hennes trenger ønsker seg osv.

Når det gjelder gaver til par, er vel spill en mulighet . det er noe man kan gjøre sammen, et varmt pledd i en nøytral farge. Hvis de har alt kan jo blomster være et alternativ, evt gavekort på blomster hvis det er eldre par som har alt og får en del blomster til vanlig, da kan man kjøpe nye når juleblomstene dør.

Men det er jo vanskelig å vite hva man skal kjøpe til enkelte, men stort sett kan man klare å finne ut av hva en person liker, selv om de ikke har noen spesielle hobbyer, dvs hvis de foretrekker å lese fremfor å se på tv kan man kjøpe bøker ( med byttekort)

Skrevet

Et skjerf? Ullsokker? Selbuvotter? Et tekrus, en pakke te i løsvekt i en fin boks og en sånn dings for å putte teen i?

Skrevet

Jeg er tilhenger av gavekort, for eksempel på hudpleie/ kroppsbehandling eller bare på et kjøpesenter. Thon sentrene har gavekort man kan bruke på alle sentrene. Evt kan man kjøpe abonnement på et blad- hyggelig gave som varer litt, men det forutsetter litt research først så man finner et blad som treffer selvfølgelig.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg er tilhenger av færrest mulig gaver. Dvs at "den nye dama til broren som du så vidt har hilst på" ville jeg neppe gitt gave til. Og var de blitt et seriøst par, ville jeg gitt dem en felles par-gave.

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet
Jeg er tilhenger av færrest mulig gaver. Dvs at "den nye dama til broren som du så vidt har hilst på" ville jeg neppe gitt gave til. Og var de blitt et seriøst par, ville jeg gitt dem en felles par-gave.

Det er ikke alltid så enkelt da... For å ta min bror som eksempel: Han bor på andre kanten av landet, så vi treffes sjelden. Han har vært sammen med samboeren sin i tre år, og likevel har jeg bare møtt henne to ganger. Forholdet deres er seriøst nok det, men det betyr ikke alltid at resten av familien blir så godt kjent. Og felles par-gave til dem er litt vanskelig, fordi hun er veldig damete og liker pynteting og tang, mens han er litt sånn "Harry"-type som ikke liker noe som helst som finnes i kjøpbar form. F.eks. liker han lastebiler og å reise til syden, men det ville ikke nyttet å gi han ei bok om slike temaer fordi han aldri ville åpnet ei bok. Hvordan i alle dager finner man gaver til slike mennesker? Gavekort kanskje, men det blir for meg nesten som å gi penger i julegave, og det synes jeg er litt kjipt.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Og felles par-gave til dem er litt vanskelig, fordi hun er veldig damete og liker pynteting og tang, mens han er litt sånn "Harry"-type som ikke liker noe som helst som finnes i kjøpbar form. F.eks. liker han lastebiler og å reise til syden, men det ville ikke nyttet å gi han ei bok om slike temaer fordi han aldri ville åpnet ei bok.

Tror det er mye de kan få i pargave likevel.

- kinobilletter

- kjærestevott (til å leie hverandre i)

- alle mulige gavekort

osv

Og andre nøytrale gaver som par kan få to av (eller single en av):

- refleksvester

- ullsokker

- årskort til svømmehall

- vin

- sjokolade

- hjemmelaget syltetøy

- hjemmelaget peanøttsmør (selv foretrekker jeg cashewnøttsmør ;) )

osv.

Skrevet

Kjærestevott? Hvor får man kjøpt kjærestevott?? Det er en potensiell julegave til flere jeg kjenner jo...

Gjest AnneShirley
Skrevet
Kjærestevott? Hvor får man kjøpt kjærestevott?? Det er en potensiell julegave til flere jeg kjenner jo...

Jeg har aldri sett det til salgs, men jeg har strikket et par. Ganske overkommelig strikking, siden du ikke har noen tommel, bare en stor vott med to "inngangshull".

Skrevet

Så koselig! Skulle ønske jeg kunne strikke...

Skrevet

Jag funderar också på "neutrala gaver". Jag gillar dock inte att ge bort gavekort och är begränsad i storlek och vikt eftersom de ska skickas med posten... helst skulle jag bara vilja ha kvar gaver till barnen men vuxengaver hänger på något sätt kvar ändå.

När jag var "liten" så hade alla i min familj en vana att prata om önskelistor, vad de behövde och ville ha inför både jul och födelsedagar. Det tycker jag fortfarande är praktiskt men traditioner är olika i olika familjer.

Skrevet

Hva med håndklær? Det er en slik gave som man kan gi til nesten hvem som helst, alle bruker håndklær! Finn noen av litt kvalitet, gjerne i en fin farge eller med noe mønster på. Skal ikke gaven være så stor kan man kjøpe håndhånklær eller kjøkkenhåndklær. Å ha to make er også fint, hvis gaven skal være litt større. Og du kan du velge om du vil gi det som pargave eller bare til en. Denne gaven passer også for de som er litt yngre, men da gjerne håndklær med figurer og trykk.

Jeg elsker håndklær, får aldri nok! De brukes og slites, og det er alltid noen som skulle vært byttet ut! Bare så synd at man helst ikke skal gi det samme to år på rad... :fnise:

Gjest AnneShirley
Skrevet
Jeg elsker håndklær, får aldri nok! De brukes og slites, og det er alltid noen som skulle vært byttet ut!

Oi..

Jeg har en enorm stabel med helt ubrukte håndkler liggende. Har fått mange i årenes løp. Og når vi får pusset opp badet er det stor fare for at jeg kjøper noen helt nye i stedet for å ta av de i stabelen (som gjerne er grønne, gule, ferskenfargede osv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...