Gå til innhold

Hvor mange prosent er 4560 av 158567834?


Gjest Studine, Bergen

Anbefalte innlegg

Hvordan regner man ut dette da:

Etterspørsel steg til 450 med en vekst på 4,6% i 2007.

Hva var det etterspørsel steg fra...?!

Aha! Var DET det betydde!

Jeg tenker ligning. Synes det er lettest.

450 er altså etter prosentutregningen. Du skal finne det tallet som var før du fant 4,6% av det tallet.

4,6% av 450 vil ikke bli riktig, fordi finner du 4,6% av 450, trekker det fra 450 og SÅ tar 4,6% av det siste tallet du fant, vil du ikke ende opp med 450 igjen. Om du skjønner? Prosentandel er jo et "tall" som beskriver "av noe", så 4,6% av 450 er jo et større tall enn 4,6% av f.eks. 400.

Så, for å finne det første tallet du er ute etter, tenk at du setter inn en X for dette tallet. Da vil ligningen bli

X * 0,0046 = 450

Jeg tenker 0,0046 fordi jeg synes det er enklere. (Forklaring har jeg skrevet lenger over her.) Alternativet er å gange med 4,6 og så dele på 100.

Tilbake til ligninga - for å løse denne ligninga må du dele begge sider av likhetstegnet slik at du får X'en for seg selv. Derfor deler du på 0,0046, et voila --

X = 450/0,0046

fordi om du deler X * 0,0046 på 0,0046 får du jo nettopp X.

Derfor blir det som Eliza skrev :-)

Ikke tenk så mye på hvorfor i gampen det blir sånn, for det blir det bare... tenk mer på å forstå hvordan du skal sette opp stykket logisk sett, så blir det riktig. Ble det litt klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen KG brukere forklarer skikkelig dårlig...akkurat som de som jobber i skolesektoren i kommune-Norge som "underviser. " Kjipt. Mange forstår alt bare det forklares godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

jeg lærte å regne sånn: hvis du vet hva prosenten er av et tall, skal man dele det med hundre og gange med prosenten: 42% av 450 = 450/100=4,5 * 42 (%) = 189

Håper det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...