Gå til innhold

Hus eller rekkehus?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og lurer på om vi skal kjøpe enebolig eller rekkehus.

Drømmen om stor tomt med trær og bærbusker har alltid vært der, men man kan vel få tak i rekkehus med passe stor hageflekk også?

I tillegg er jeg redd for at det blir mye støy og sjeanse med naboer så tett opptil, men det er kanskje ikke slik som jeg forestiller meg?

Rekkehusene til salgs er ofte mye flottere (etter mitt syn), og passer mer smaken min sånn sett, men jeg vet ikke helt hva om passer livsstilen min.

Jeg ønsker å flytte til en bolig jeg kan ha i mange år fremover, gjerne til jeg blir gammel og ikke kan ta vare på meg selv lengre. Et hus blir mye ansvar når eventuelle barn er utflyttet eller?

Vi har hund og katt, og kommer til å gjerde inn hagen og resten av uteområdene våre sånn at hunden kan løpe fritt.

Hva bor du i, og hvorfor passer akuratt dette din familie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor ikke der nå lengre, men når jeg bodde sammen med pappa så bodde vi i ett rekkehus.

Naboer hörte vi ikke noe til, men nå skal det sies at dette var på et veldig rolig område...eneste gangene vi kanskje hörte dem var når vi begge var på verandaen (de lå helt inntil hverandre med bare en vegg mellom)

Hageflekken var ikke så stor, men det var mange på området som hadde mye större hageflekk enn hva vi hadde, så det kommer jo ann på hvor man kjöper bare.

Eneste jeg råder deg til er å tenke nöye gjennom planlösningen.

Den leiligheten vi bodde i så var det innmari teit lösning, noe som også gjorde det veldig trangt der.

Alle soverommene var i 1.etasje, altså rett ved hovedinngangen. Der var det også bad.

Så måtte man gå opp for å komme til stue og kjökken + veranda.

Skulle man ut i hagen, så måtte man gå gjennom det ene soverommet.

Finn ut hva som passer dere når det kommer til det området.

Skrevet

Det er flere rekkehus som er i borettslag med regler for dyrehold etc enn enboliger, så man får kanskje litt mer frihet om man kjøper enebolig. Men jeg kjenner mange som har vokst opp i rekkehus med hund og katt og det hele, og hvor foreldrene bor igjen når barna har flyttet ut. Det samme med enebolig forsåvidt, vi har hatt naboer og slektninger som har bodd i større eneboliger til de nærmet seg 90, men de må ofte ha litt hjelp etter hvert med hage og vedlikehold...

Ellers kjøper man jo ikke nødvendigvis for hele livet, om man ikke trives kan man jo alltids flytte til et annet sted eller en annen type bolig. Jeg drømmer av og til om småbruk, men må innrømme at når jeg tenker meg bedre om tror jeg et rekkehus hvor jeg slipper å ta meg av noe særlig ytre vedlikehold, og som har passe størrelse på boareal og uteområde, ville passe meg bedre.

Skrevet

Bor i hus - og synes det er sykt deilig ikke å ha naboer vegg i vegg men masse plass rundt meg. Har bodd i rekkehus da jeg var yngre, veldig glad for å slippe folk så tett på. Men det er en greie som er viktig for meg, og neppe like viktig for andre. Men det er jo skjønt at ingen legger seg opp i hvilken farge jeg maler huset, ingen som lager pipebrann rett på andre siden av veggen. Har kontroll over at det ikke plutselig flytter inn ufordragelige naboer altfor tett på og ingen har rett til å rynke på nesa over at jeg ikke klipper gresset så ofte.

Med andre ord, enebolig passer godt for de som er like sære som meg! :Nikke:

Skrevet
Bor i hus - og synes det er sykt deilig ikke å ha naboer vegg i vegg men masse plass rundt meg. Har bodd i rekkehus da jeg var yngre, veldig glad for å slippe folk så tett på. Men det er en greie som er viktig for meg, og neppe like viktig for andre. Men det er jo skjønt at ingen legger seg opp i hvilken farge jeg maler huset, ingen som lager pipebrann rett på andre siden av veggen. Har kontroll over at det ikke plutselig flytter inn ufordragelige naboer altfor tett på og ingen har rett til å rynke på nesa over at jeg ikke klipper gresset så ofte.

Med andre ord, enebolig passer godt for de som er like sære som meg! :Nikke:

jeg er absolutt ikke sær, men drømmen er enebolig ;)

nøyer meg med intet annet.. obs! kanskje jeg er sær :P

fra spøk til revolver, jeg har oppvokst i enebolig og er vant til å ta meg visse friheter og bo i naturskjønne omgivelser. hvor intet støy eller naboinnsyn har vært mulig.. og hvor fri utfoldelse for dyr, barn og andre.. jeg elsker gress, trær, fjellknauser og det de naturlige omgivelsene gir.. ikke en liten tilgjort gressflekk på en rekkehusleilighet.. men jeg er en person som trives utrolig (nesten for godt) i mitt eget selskap, så hus med stor hage er et must for meg for at jeg skal slå meg til ro og finne den indre fred! elsker å ligge ute å sole meg om sommeren og sku på litt musikk og danse litt for meg selv.. hæhæ.. om vinteren er jeg ute å hopper i snøen men dyr og barn i fammilien.. samt store grillfester :)

syns du tenker for langt frem i tid, innen dun er "gæmmling!"kan du ha flytta flere ganger eller finne en mindre leilighet som passer deg og dine behov da! :)

Skrevet

Takk for gode svar :)

Det blir visning på søndag så får vi se hva magefølelsen sier etter dette :)

Gjest styremedlemmet
Skrevet

Bare husk på at et rekkehus i et borettslag medfører en del dugnad, det er det mange av de nye i vårt borettslag som tydeligvis ikke har fått med seg. Sånt noe har de ikke tid til, men økning av husleien vil de heller ikke ha.

Skrevet
Bare husk på at et rekkehus i et borettslag medfører en del dugnad, det er det mange av de nye i vårt borettslag som tydeligvis ikke har fått med seg. Sånt noe har de ikke tid til, men økning av husleien vil de heller ikke ha.

Mine foreldre bor i selveiende rekkehus, så det finnes det også. Men de har dugnad der og, så jeg tror ikke selveiende="ikke dugnad". Det kommer vel mer ann på hvordan området rundt er lagt opp. Hos mine foreldre er det en ganske grei ordning: De som kan komme på dugnad rydder i området og på lekeplassen osv. De som ikke kan/vil komme betaler en sum inn til felleskassen. De pengene blir brukt til diverse i nabolaget, som salting, blomster, benker ol. (og vedlikehold og rydding, hvis ingen møter på dugnad, men det problemet har de ikke hatt enda)

Ville bare nevne at du kan møte på så mangt. Ellers vil jeg tro at privatlivet uansett kommer mye an på naboene dine (så lenge du ikke bor lagt fra andre folk). Noen naboer er slik at de blander seg, selv om du har stor hage rundt hele huset og gjerde rundt tomten, mens noen naboer blander seg ikke om du så aldri har klippen plenen på hageflekken din i løpet av hele den tiden du har bodd der. Jeg har bodd i enebolig og hatt en nabo som sto på trappen og strakte hals for å se hva jeg drev med hver eneste gang jeg beveget meg utenfor døren. Så enebolig betyr ikke alltid mye privatliv. Takke meg til dugnad og naboer som lar meg være i fred, sier nå jeg! ;)

Skrevet

Det er mulig det blir rekkehus her, jeg sitter og titter på nettet og må si det er mye flott til salgs (eneboligene er ikke alltid etter min smak). Aller helst et hjørnerekkehus, for da har man gjerne hage rundt hele veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...