Gjest Sliten og lei Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Må bare få blåst ut litt her. Har nesten ikke tid til dette engang, men føler jg trenger det. Hverdagen min er et evig mas. Jeg har en kjæreste. Han er helt fantastisk, og vi har hatt en vidunderlig sommer sammen. Så kom høsten. Studiestart. Lekser. Prøver. Skole fra 8.15 til halv 4 hver dag, og etterpå et det hjem å fortsette med de mangemange lange leksene og innleveringene, og oppå dette øving til prøver. Venner? Jeg ser noen på skolen og en og annen helg. Hund har jeg også, som trenger sitt av turer og stell. Interesser har jeg og, som jeg elsker å drive med. Men disse tar tid, og er gjerne tre ganger i uken. Ofte jeg må droppe en eller to dager. Kjæresten min ser jeg hvis jeg er heldig en gang i uka, pluss at han kommer innom et kvarters tid en og annen dag(når han skal på noe han driver med her i nærheten) Mer har jeg ikke tid til han. Har jo en jobb også, to ganger i uka. I tillegg er jeg syk, har vært det i 3 uker. Akkurat nå er jeg på gråten av utmattelse. Sitter lenge med lekser om natten, sover dårlig fordi jeg er stresset og må huske på ditt og datt. Jeg sliter fra før av med lite energi, og nå har jeg enda mindre. Vet ikke åssen jeg skal klare alt dette så mye fremover. Jeg savner jo kjæresten så veldig også, vi som var så nær hverandre. Savner å høre skikkelig fra han, jeg vet jo såvidt hva han driver med om dagen. Blir jo aldri ordentlig frisk heller, for å slappe av kan jeg hvertfall ikke. Og huset trenger jo sitt arbeid fra meg. Sukk.... Er så sliten.
Gjest Bolledeig Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Uff, det er ikke kjekt når man føler at tiden ikke strekker til... har et par praktiske råd likevel 1) Du sier du jobber to ganger i uken. Er dette en strengt nødvendig inntekt, eller noe som du gjør for å få ekstra lommepenger? Ville det kanskje vært greit å kuttet ned på jobbingen en periode - hatt litt mindre penger, men tilsvarende mer tid til å dyrke både kjærligheten og venner? 2) Prioriteringer, prioriteringer, prioriteringer. Det er svært vanskelig å få tid til "alt". Kanskje slanke litt på fritidsaktivitetene i en periode hvis du føler de gjør deg mer sliten? Poenget med slike aktiviteter er vel først og fremst å bidra med noe positivt... 3) Effektiviser skolearbeidet. Hvordan jobber du best? Sammen med andre? Alene? Har du god leseteknikk? Svært mange bruker uforholdsmessig mye tid på leksene i forhold til det som faktisk skal gjøre. Å angripe skolearbeidet på en systematisk måte vil gjøre det enklere i en eventuell studietilværelse også...
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Må bare få blåst ut litt her. Har nesten ikke tid til dette engang, men føler jg trenger det. Hverdagen min er et evig mas. Jeg har en kjæreste. Han er helt fantastisk, og vi har hatt en vidunderlig sommer sammen. Så kom høsten. Studiestart. Lekser. Prøver. Skole fra 8.15 til halv 4 hver dag, og etterpå et det hjem å fortsette med de mangemange lange leksene og innleveringene, og oppå dette øving til prøver. Venner? Jeg ser noen på skolen og en og annen helg. Hund har jeg også, som trenger sitt av turer og stell. Interesser har jeg og, som jeg elsker å drive med. Men disse tar tid, og er gjerne tre ganger i uken. Ofte jeg må droppe en eller to dager. Kjæresten min ser jeg hvis jeg er heldig en gang i uka, pluss at han kommer innom et kvarters tid en og annen dag(når han skal på noe han driver med her i nærheten) Mer har jeg ikke tid til han. Har jo en jobb også, to ganger i uka. I tillegg er jeg syk, har vært det i 3 uker. Akkurat nå er jeg på gråten av utmattelse. Sitter lenge med lekser om natten, sover dårlig fordi jeg er stresset og må huske på ditt og datt. Jeg sliter fra før av med lite energi, og nå har jeg enda mindre. Vet ikke åssen jeg skal klare alt dette så mye fremover. Jeg savner jo kjæresten så veldig også, vi som var så nær hverandre. Savner å høre skikkelig fra han, jeg vet jo såvidt hva han driver med om dagen. Blir jo aldri ordentlig frisk heller, for å slappe av kan jeg hvertfall ikke. Og huset trenger jo sitt arbeid fra meg. Sukk.... Er så sliten. For det første, du er kjempeflink som står på med alt dette, og du er flink til å prioritere utdanninga di. du er flink som tar hensyn til hunden din, kjæresten din og huset ditt som også trenger sitt. Samtidig er jeg redd for at du kan bli utbrent, eller at du ikke blir ordentlig frisk. Mitt råd er å kontakte rådgiver på skolen, eventuelt helsetjenesten dems med psykolig. Det skal gå ann å få sykemelding av legen, fryse studier og lignende, selv om du trolig ikke vil nettop det. Men rådgiver på skolen din har sikkert erfaring med nettop dette. Og for guds skyld, la degselv være sliten, gråt, skriv ned det som plager deg (som du nettop gjorde). Gi degselv små belønninger (en te-kopp eller en sjokolade til lunchen?), prøv avstressingsyoga (tar kun 30 min, gjør d f.eks rett før du legger deg), gjør små avslapningsteknikker (vær oppmerksom på om du spenner kjeven og skuldrene, og ta noen skikkelig UTpust) hør på favorittmusikken din, ihvertfall en sang om dagen, ta deg tid til å massere hunden din (la hunden ligge på siden eller ryggen og strekk ut bakbeina dens, rugg på hunden litt frem og tilbake og masser ryggen løst) dette kommer hunden til å elske, og du kommer til å slappe av mens du gjør det, og få god samvittighet i forhold til hunden. Dette er småting som kan opprettholde humøret og kroppen litt. Det er lov å føle at det er håpløst, men det er også viktig å nettop søke til andre i slike situasjoner, f.eks en rådgiver. Hva synes du om disse tipsene? Er dette noe som kan hjelpe deg?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå