Gå til innhold

Auto/manuel gir

Gjest ZINA1

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vil gjerne ha andres meninger om de som som velger å kjøre med automat gir både under opplæring og oppkjøring. Hva er ulemper med dette? Mange som ønsker å slippe det styret og velger den første fremfor den andre.

Takker alle som kommer med svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulempen er jo at man får sertifikat begrenset til å kun gjelde biler med automatgir. Man kan si at det ikke er et problem, fordi man kommer jo aldri til å kjøpe bil med manuell gir, men det er kanskje litt korttenkt. Avhengig av hva slags jobb man får kan man måtte kjøre firmaets biler, selv om man ikke akkurat jobber som bud kan det godt tenkes man havner i situasjoner hvor det er mer praktisk å kjøre firmaets bil enn sin egen. Man kan også ha behov for å kjøre venners/families biler.

Når det gjelder at mange ønsker å slippe det styret vet nå ikke jeg om det er tilfelle, kjørerlæreren i nabolaget sier at de kvittet seg med sin automatbil fordi de hadde for få kunder som ønsket å få opplæring på automat, på slutten ble den bare brukt noen få timer i uken, da svarte det seg ikke å ha den. Det kan imidlertid være geografiske forskjeller, at automatlappen er mer utbredt andre steder enn her, eller at automatelevene henvender seg til en annen skole enn den naboen jobber for.

Skulle jeg tatt lappen igjen i dag ville jeg utvilsomt tatt med manuell, i tillegg ville jeg sørget for å få tatt BE når jeg først var i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører automatgirt bil, men tok lappen på manuell. Det gir mye større frihet senere, hvis man f. eks må kjøre firmabil eller låne en bil.

Det er ganske mye vanskeligere å ta lappen på manuellgirt bil siden dette med clutchen er litt av et mysterium i begynnelsen (var i hvertfall det for meg...). Men jeg er glad jeg til slutt lærte det :)

Nå hender det faktisk at jeg savner å gire selv, det gir en helt annen følelse med bilen og motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for manuelt gir! Det er verdifullt for å forstå hvoran bilen fungerer, og du kan bli avhengig av å kjøre en hvilken som helst bil i en krisesituasjon... Si at du er eneste passasjer i en manuellgiret bil, og føreren får et illebefinnende. Veldig satt på spissen, men jeg ville tenkt sånn. Ingen vits i å begrense seg hvis det ikke er helt spesielle grunner til at du må kjøre automat (mangler høyre arm, f. eks :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk uenig med de andre i tråden. Hvis du skal kjøre med automatgir, trenger du jo ikke å ta kjøretimer med manuelt gir.

Etter at du har fått førerkortet kan du når som helst oppgradere det til manuelt gir, og da tar du kun den praktiske prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte opp med manuelt gir i -87. De første årene hadde vi manuelt girede biler, men i -99 fikk jeg automatgiret bil. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe annet for meg selv, men siden jeg till og ofte kjører andres manulet girede biler, synes jeg det er greit å ha et godt og bredt grunnlag med manuelt gir i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt lappen i halvannet år, og allerede på den tiden har jeg kjørt biler både med automat og manuellt gir, fra små golfer til audi a8 og transportere.

Jeg ville følt meg "hemmet" om jeg bare kunne kjørt en type bil. Rent personlig synes jeg også at jeg får så "mye mer" ut av bilen når jeg får brukt gira som jeg vil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner ikke mange som tar lappen for autmatgirte biler. Hvor stor prosent kan det være? Ulempen er som de over her sier: Du er låst til å kjøre biler med automatgir. Personlig ville jeg følt meg passe flau over å sagt til noen at jeg bare kunne kjøre atomatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om du og sambo har to forskjellige biler og han kjører med sin girede bil til f.eks en middag. Han vil ta seg et glass vin til maten mens du helsst vil stå over. I hans tilfelle kan ikke han da ta seg et glass vin for du kan ikke kjøre bilen hans ;)

Eller om bilen din blir ødelagt og du trenger å låne bil av en venn men så har alle girede biler.

Men for min del kunne jeg aldri tenkte meg å kjøre med automat. I oppoverbakker så er dette helt jævlig om man skal stoppe og starte syntes jeg. Og jeg HATER bakkestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkestart er vel det eneste plusset jeg ser ved automat, det går jo ikke ann å trille bakover :)

Men jeg håper da den ene gangen jeg har satt på med var en dårlig start, for når bilen hoppet oppover bakken omtrent pga den skulle være idiot og gire på turtallet, noe som ikke funker i oppoverbakker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke en gang at det gikk an å ta førerkort i Norge som kun gjelder for biler med automatgir... (Selvfølgelig med unntak av dem som av praktiske hensyn kun kan kjøre biler med automatgir).

Når det er sagt, så ville jeg ikke ha vært i tvil! Å venne seg til å kjøre en bil med automatgir er helt uproblematisk når man først har lært seg å kjøre bil med manuelt gir. Det motsatte er mye vanskeligere etter hva jeg har forstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å kjøre med manuelt gir blir en vane, og giring/clutching kommer til å gå helt av seg selv. Det viktigste med bilkjøring er å kunne lese trafikkbildet, og det er der den virkelige utfordringen ligger. Å få bilen til å bevege seg som du vil, kommer til å gå helt greit.

Når det er sagt, så synes jeg manuelt gir er håpløst gammeldags, selv om jeg (som de fleste andre) har førerkort for det. Tidligere har jo lavere bensinforbruk vært et argument for manuelt gir fremfor automat, men med nye kasser (f.eks. DSG) er forbruket like lavt eller lavere med automat. Og kjørefølelsen kan man også få med automat - hvis man blir vant til det og lærer seg hvordan kassen tenker. I tillegg kan man jo også gire manuelt med en tiptronic eller DSG-kasse.

Det er en tankevekker at selv ferrarier og lamborghinier ikke har clucth lenger nå...

Men likevel - det er mange gammledagse girkasser der ute, og du kommer helt sikkert til å havne i en situasjon der du må kjøre en bil med manuelt gir. Så ta lappen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg skulle begynne å ta kjøretimer var jeg ekstremt nervøs for dette med giring, og vurderte sterkt å ta lappen på automatgir. Kjørelærer fikk heldigvis snakket meg til fornuft. Nå har jeg MYE mer å velge i når jeg skal kjøpe bruktbil, jeg og sambo kan kjøpe bil sammen uten at han må kjøpe bil med automat, og jeg kan kjøre venners biler dersom det er nødvendig.

Etterhvert som jeg kom igang med kjøringa kunne jeg ikke lengre skjønne hva jeg var så redd for. Giringa går av seg selv etter en liten stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke poenget med å bare ta førerkort for automatgir. Å gire er overhodet ikke vanskelig. Så hvorfor begrense sine egne muligheter?

Du kan få behov for å kjøre en firmabil. Du kan få behov for å kjøre en venns bil, f.eks. ved illebefinnende, osv. Om du skal leie bil, så er det ikke alltid du får bil med automatgir.

Den eneste jeg vet om som har tatt lappen kun for automatgir er min bestemor. Hun fikset overhodet ikke giringen. Men så er hun også en sånn som må ha hjelp til å skifte batterier i fjernkontrollen til tv'en, og ikke får til å bruke en gressklipper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest antigartner
Jeg skjønner ikke poenget med å bare ta førerkort for automatgir. Å gire er overhodet ikke vanskelig. Så hvorfor begrense sine egne muligheter?

Du kan få behov for å kjøre en firmabil. Du kan få behov for å kjøre en venns bil, f.eks. ved illebefinnende, osv. Om du skal leie bil, så er det ikke alltid du får bil med automatgir.

Den eneste jeg vet om som har tatt lappen kun for automatgir er min bestemor. Hun fikset overhodet ikke giringen. Men så er hun også en sånn som må ha hjelp til å skifte batterier i fjernkontrollen til tv'en, og ikke får til å bruke en gressklipper...

Så enig så enig.

Den eneste jeg kjenner som har tatt lappen kun for automatgir er en person som er født med et fysisk handicap som gir nedsatt førlighet i høyre arm og ben, slik at giring og bruk av to pedaler samtidig byr på et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Batwoman

Jeg tror nok at han du satt på med var idiot. regner med at det var en mann/gutt, for som du vet så kan de ikke lese bruksanvisninger. Nei, noe sånt er like flaut som en mann som spør om veien. Hvis det hadde vært så ille med automat så hadde de ikke blitt solgt så mange biler med det.

Denne mannen/gutten må nok ta service på aut.gearet evnt. etterfylle olje.

men sånt står håndboken som følger med bilen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste ulempen er jeg ikke kan kjøre med manuell senere.

Gir er no møkk, så følsom og det hakker å skurer, jævla klutchen,,,,Sånn fikk ut litt frustrasjon. Blien må da selv kjenne etter når jeg gasser på eller bremser ned om den trenger å gire da. Gass brems, gass , brems. Ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bedre og ta med manuell og bli ferdig med det enn å kun ta automat og angre seinere?

Det mener nå jeg. Jeg selv kjører automat nå og har gjort det noen år, men noen ganger så MÅ en bare kjøre bil med manuell fordi gjerne en bil du låner el. har manuell.

Moren til en venninne av meg har kun lappen på automat og de to var på hyttetur da hun plutselig ble dårlig og kunne så vidt gå. Det endte med at hun måtte kjøre til legevakten dårlig som hun var fordi moren hennes ikke hadde lappen på manuell.

Det er liksom det jeg vil frem til... Bedre å allerede ha lappen på manuell enn å angre på kun å ha tatt automat seinere. Hva har du tape på å ta manuell??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...