karrie Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Jeg lurer rett og slett på om en presskanne også er egnet til å lage te fra løsvektblader? Eller finnes det egne kanner som man bør ha til te?
Humleblomst Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Hvis du allerede har hatt kaffe i den, ville jeg ikke anbefale det. Kaffe setter smak på termoser og kanner, slik at teen får en anelse kaffe i seg. Det selges egne tekanner (se den på bildet) av samme type som presskannene, bare med forskjellige former for beholdere for tebladene. De står på samme sted som presskannene i butikken. Jeg derimot fortrekker "den gammeldagse varianten" (se bildet) med en testrømpe i (laget av stoff med metallring øverst), fordi dette er den eneste metoden jeg har prøvd der du ikke får "rusk" i teen.
qrs Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 I tillegg til dette med kaffesmaken er det at i en presskanne vil tebladene ha kontakt med vannet etter at teen er ferdig trukket. Helt i orden hvis du tømmer alt opp i kopp(er) med en gang den er ferdig men ikke noe greit om noe blir stående igjen i kannen før du tømmer det i koppen. Da blir nemlig teen veldig besk. Spesiallagde tekanner har enten mulighet til å ta ut innsatsen hvor du putter teen eller mulighet til å lukke inne tebladene når teen er ferdigtrukket. men jeg foretrekker en stor teklype. Da kan du trekke akkurat den mengden som passer deg og alle kan få så sterk te de ønsker - og den sorten de liker best.
Tusenfryd Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Vi har brukt Bodums presskanne for te i årevis og er kjempefornøyd. Vi tar heller ikke ut innsatsen, da sitter lokket ofte dårlig på. Bruk en egen til te - både fordi den er beregnet på det mht til rusk nsom nevnes her og fordi kaffe setter sånn smak.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Jeg har tekannen til Eva Solo, og den er blitt flittig brukt hos meg. Ligner litt på presskanne i funksjonen, men den har en metallring rundt pressen som gjør at tebladene lukkes inne. Dermed blir det ikke rusk i teen, og tebladene er ikke så lenge i kontakt med vannet at det smaker ugg.Her er bilder av den jeg har!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå