Gå til innhold

Guacomole

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har en "spennende vri" å anbefale? :)

Jeg har ikke prøvd denne enda, men den skal testes i nær fremtid :jepp:

Nigella Lawsons roquemole! Ser ut til at de har kutta programmet midt i oppskrifta, se mot slutten på del 2, og videre på del 3.

Del 2

Del 3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Nå har jeg gravd i min mexicanske kokebok, og funnet denne:

2 store, modne avocado

3 ss lime- eller sitronsaft

2 fedd hvitløk, hakket

3/4 dl vårløk, hakket

1-2 ss hakket jalapeno, alternativt milde grønne chili

1 1/2 dl flådde tomater, hakket

2 ss frisk koriander, hakket

salt og pepper

Veldig klassisk og veldig god :)

Ikke spesielt sterk, og 100% uten rømme.

Skrevet

Hvis man legger avocadokjernen sammen med guacamolen, vil den ikke bli misfarget. :)

Skrevet

Dere som sverger til kryddermiks for guacamole fra Santa Maria:

Jeg blir oppriktig nysgjerrig på hvorfor dere vil tilsette maltodekstrin (en type stivelse) og glutamat (se for øvrig en annen tråd her i matforumet) til en dip som i utgangspunktet består av rene råvarer.

Jeg har vanligvis sett på slike tilsetningsstoffer som noe som man dessverre, uvegerlig får i seg når man kjøper ferdigmat. At noen ønsker å tilsette dette i hjemmelaget mat er derfor et mysterium for meg.

Helt enig med deg. Synes også det er litt...tafatt å bruke ferdigmix til noe som er så utrolig enkelt å lage helt fra bunnen av. Er ikke meningen å rakke ned på noen, men guacamole er jo piece of cake! :)

Tror jeg har lyst til å besøke Billie og spise guacamole, den hørtes god ut... :)

Skrevet (endret)

Jeg hakket hvitløk og chili og moser det sammen med avokadoen - ready to go :) Har jeg tomat tar jeg oppi det og. Også bruker jeg selvfølgelig lime.

Endret av Airi
Skrevet

Jeg synes egentlig det er litt merkelig å lage guacamole etter oppskrift, må jeg innrømme :ler:

Skrevet

I autentisk guacamole skal det visstnok ikke tilsettes hvitløk. Ikke så rart at noen har lyst til å få vite hva en gaucamole skal inneholde - sånn egentlig? Og at det derfor er greit med oppskrift?

Selv bruker jeg hvitløk, koriander, chili og tomat dersom jeg har det. Men aldri rømme, som man ofte ser i oppskrifter i Norge.

Skrevet

I autentisk guacamole skal det visstnok ikke tilsettes hvitløk. Ikke så rart at noen har lyst til å få vite hva en gaucamole skal inneholde - sånn egentlig? Og at det derfor er greit med oppskrift?

Enig med deg!

Det er ikke de korrekte mengdeangivelsene som er så interessante her, men hva slags ingredienser som skal til for å få den gode (eller autentiske, om det er det man er ute etter) guacamolesmaken.

Variasjonene i svarene i tråden burde være indikasjon nok på at det er verdt og mulig å diskutere. :)

Og når det gjelder mengder av ting som limesaft og salt, vet jo enhver som har laget litt mat at det er noe man må smake seg fram til uansett.

Skrevet

I mine øyne skal en god og "ekte" guacamole verken inneholde hvitløk eller melkeprodukter av noe slag. Jeg bruker avocado, tomat, limejuice, koriander, rødløk og evt chili (chili bruker jeg hvis jeg skal ha guacamolen som dip til nachos f eks, der det ikke er noe annet sterkt. Har jeg det som tilbehør til en hissig meksikansk rett lager jeg guacamolen mild).

Skrevet (endret)

De eneste ingrediensene som skal være i en guacamole er avocado, lime og salt. Deretter kan man rett og slett gjøre nesten hva man vil. Man har ganske frie tøyler, kan du si. Jeg lager den veldig enkel, men hiver iblant oppi det jeg har liggende, derfor ofte hvitløk, som jeg prøver å tilsette alle middagsrettene her i huset. Når det gjelder guacamole, synes jeg bare man skal gå for smaksvariasjonene man liker selv, heller enn å tenke på å få det autentisk. Det er jo ikke som de fleste av oss spiser autentiske versjoner av det andre vi kaller meksikansk.

Endret av Airi
Skrevet

Jeg bruker avocado, lime, chili, vårløk og koriander.

Ante ikke at det er tomat i autentisk guacamole. Skal prøve det neste gang...

Skrevet

De eneste ingrediensene som skal være i en guacamole er avocado, lime og salt. Deretter kan man rett og slett gjøre nesten hva man vil. Man har ganske frie tøyler, kan du si. Jeg lager den veldig enkel, men hiver iblant oppi det jeg har liggende, derfor ofte hvitløk, som jeg prøver å tilsette alle middagsrettene her i huset. Når det gjelder guacamole, synes jeg bare man skal gå for smaksvariasjonene man liker selv, heller enn å tenke på å få det autentisk. Det er jo ikke som de fleste av oss spiser autentiske versjoner av det andre vi kaller meksikansk.

Nettopp. Men da er det kanskje ikke så snodig at noen ønsket seg oppskrift? Enten for å få tips til variasjoner eller få greie på hva som er den autentiske utgaven.

Skrevet (endret)

Jo, men da vet vi altså at det bare er å prøve deg fram :) Jeg synes personlig den er best når den er så enkel som mulig :)

Endret av Airi
Skrevet

Jeg bruker, i tillegg til avokado selvfølgelig: hvitløk, salt, pepper, koriander, spisskummen, chili, masse lime og noen spiseskjeer rømme. Vet at dette ikke er autentisk, men personlig synes jeg der er bedre enn kun salt, pepper og lime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...