Gjest Miley Skrevet 15. september 2008 #1 Del Skrevet 15. september 2008 Noen som har oppskrift på en god en? Den man kjøper på butikken er lys grønn og smaker mest rømme, ganske skuffende. Den jeg spise ute sist jeg prøvde det var knall grønn (mye mørkere altså) sterkere og smakte ikke rømme i det hele tatt. Den var god å sterk på smak. Noen som har oppskrift som kan ligne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #2 Del Skrevet 15. september 2008 http://www.artoftaste.no/servlet/region?na...p;item=10084277 Jeg har lagd det uten tomat og løk, og med litt rømme og hakket chili, blir godt det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 15. september 2008 #3 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg moser avocadoen med gaffel og har oppi litt sitron, hakket chili hvis jeg har, og kanskje litt tomat. Krydrer ikke noe mer enn chilien, bruker gjerne guacamole til sterk mat, og da foretrekker jeg at den er litt mild. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
billie Skrevet 15. september 2008 #4 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg bruker å mose avakado som jeg har litt rømme, rødløk, lime, koriander, hakket tomat salt og pepper i. Jeg synes ikke guacamolen skal være sterk, da ofte mexikansk mat er sterk i seg selv. Den er til for å mildne retten litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 15. september 2008 #5 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Jo men jeg vil ha den litt sterk fordi den skal brukes til dipp Men ikke sånn sterk som brenner deg på tunga da, bare litt. Mest mulig smakfull, med minst mulig rømme er vel det jeg egentlig vil ha. Edit: noen ganger lagrer jeg halvferdige innlegg.. Endret 15. september 2008 av Miley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 15. september 2008 #6 Del Skrevet 15. september 2008 Den beste jeg vet om, er den til venninna mi. Ta så mye avocado du vil, jeg har ikke et bestemt antall, syns det er bedre å smake den til etterhvert. Altså: Avocado Hvitløk Frisk chili Frisk ingefær Litt tomat De krydrene du liker Sitron Og hvis det blir for skarp smak, kan du dempe med rømme eller creme fraiche. Et tips til hvitløken. Noen syns rå hvitløk blir for skarpt uansett. Jeg pleier å ovnsbake det jeg skal ha på 200 grader, 10 minutter. Hvitløken blir helt myk, og du kan mose den som en paste. Den gode smaken er der, men ikke så skarp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristi Skrevet 15. september 2008 #7 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Jeg har stavmikser med beholder og oppi der putter jeg; 2 avocado 1/2 rød løk 1/2 rød chili (med stener) 1/2 kinesisk hvitløk 1/2 lime (skviset) 3-4 skiver jalapeno kverner litt pepper og strør over litt havsalt om jeg har hiver jeg oppi en neve persille/bladpersille/koriander om den bare skal brukes til dip pleier jeg å ha i 2 ss lettrømme for å runde av smaken. Dette kjører jeg til det er most. Endret 15. september 2008 av Kristi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 16. september 2008 #8 Del Skrevet 16. september 2008 Det enkelste må da være å bruke 2 avokado, 1 ss rømme og en hakket chili? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 16. september 2008 #9 Del Skrevet 16. september 2008 hmm.. Jeg kjøpte den mixen til Santa Maria om å lage egen guacamole. Men avokadoene jeg kjøpte var steinharde! De var hardere enn både gulrøtter og råe poteter, var nesten litt som tre-aktig masse. Hvordan vet jeg om avokadoene er modne nok? Er det noe tegn jeg må lete etter når jeg skal å kjøpe? Har aldri lagd denne dipen før, så jeg bare tok to avokadoer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 16. september 2008 #10 Del Skrevet 16. september 2008 hmm.. Jeg kjøpte den mixen til Santa Maria om å lage egen guacamole. Men avokadoene jeg kjøpte var steinharde! De var hardere enn både gulrøtter og råe poteter, var nesten litt som tre-aktig masse. Hvordan vet jeg om avokadoene er modne nok? Er det noe tegn jeg må lete etter når jeg skal å kjøpe? Har aldri lagd denne dipen før, så jeg bare tok to avokadoer Du angir jo tegnet selv: Avokadoene du kjøpte var steinharde, og dermed ikke modne. Moden avokado skal være myk, og gi litt etter ved lett trykk. Det sikreste er å kjøpe harde avokadoer og la dem ligge i romtemperatur sammen med epler eller tomater i noen dager, da modner de greit. Så snart de blir mykere, legger du dem i kjøleskapet frem til bruk. Min guacamoleoppskrift, fra texmex-kokebok kjøpt i Texas: 2 avokadoer en halv tomat, finhakket 2 ss finhakket løk 2 ss frisk koriander (valgfritt) 2 ss limesaft salt, pepper finhakkede jalapenos eller tabasco etter smak Mos sammen, smak til og spis umiddelbart - guacamolen blir fort misfarget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #11 Del Skrevet 16. september 2008 Apropos guacomole fra butikken, oppi den var det ikke mye avocado sist gang jeg sjekket. Bør nesten komme med en advarsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckyme Skrevet 16. september 2008 #12 Del Skrevet 16. september 2008 jeg har en veldig god oppskrift 2 avacado 1 fedd hvitløk litt av en pose med mix for guacamole fra santa maria par spiseskje med rømme. Denne dipen er knall go synes jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest c-cup Skrevet 16. september 2008 #13 Del Skrevet 16. september 2008 Lager min med 2 avocado, 1-2 hakkede tomater, 1 finhakket chili, saften fra en halv lime + salt og pepper. Får mye skryt for den, den er mild og god og mildner som sagt sterk mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 17. september 2008 #14 Del Skrevet 17. september 2008 jeg har en veldig god oppskrift 2 avacado 1 fedd hvitløk litt av en pose med mix for guacamole fra santa maria par spiseskje med rømme. Denne dipen er knall go synes jeg Denne oppskriften er knallgod! Når det gjelder kjøpe guacamole er den beste fra Santa Maria - de andre er IKKE gode i forhold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosin Skrevet 18. september 2008 #15 Del Skrevet 18. september 2008 jeg har en veldig god oppskrift 2 avacado 1 fedd hvitløk litt av en pose med mix for guacamole fra santa maria par spiseskje med rømme. Denne dipen er knall go synes jeg Nå ble jeg litt nysjerrig på hva som er oppi mixen, i og med at resten av oppskriften inneholder avocado og hvitløk og rømme. Er det krydder og salt som er oppi mixen, sitronsyre? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mischa Skrevet 18. september 2008 #16 Del Skrevet 18. september 2008 Ja guacamole mixn fra Santa Maria er overraskende god Skal ta i mot tipset om å tilsette rømme og hvitløk neste gang, det gjør nok susen - selv om den er god plain også (altså bare avocado + krydderet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 18. september 2008 #17 Del Skrevet 18. september 2008 Dere som sverger til kryddermiks for guacamole fra Santa Maria: Jeg blir oppriktig nysgjerrig på hvorfor dere vil tilsette maltodekstrin (en type stivelse) og glutamat (se for øvrig en annen tråd her i matforumet) til en dip som i utgangspunktet består av rene råvarer. Jeg har vanligvis sett på slike tilsetningsstoffer som noe som man dessverre, uvegerlig får i seg når man kjøper ferdigmat. At noen ønsker å tilsette dette i hjemmelaget mat er derfor et mysterium for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ida*_* Skrevet 22. september 2008 #18 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg pleier å bruke denne oppskriften når jeg skal lage guacamole: 2 mode avocadoer 2 fedd hvitløk 1 ts chilipulver Litt sitronsaft, etter smak Kjempegodt Menge chilipulver og hvitløk kan varieres etter hvor sterk man vil ha den. Ida* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magica de Spell Skrevet 22. september 2008 #19 Del Skrevet 22. september 2008 Min guacamoleoppskrift, fra texmex-kokebok kjøpt i Texas: 2 avokadoer en halv tomat, finhakket 2 ss finhakket løk 2 ss frisk koriander (valgfritt) 2 ss limesaft salt, pepper finhakkede jalapenos eller tabasco etter smak Veldig lik den jeg bruker. Jeg pleier i tillegg å flå tomatene og fjerne kjernene før jeg finhakker dem. Liker også å tilsette litt hvitløk, og bruker vanligvis støtt, tørket chili istendefor jalapenos/tabasco. Synes forøvrig guacomole er best når den er litt "chunky" og med substans, altså ikke helt finmost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desperate Skrevet 20. februar 2011 #20 Del Skrevet 20. februar 2011 Noen som har en "spennende vri" å anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå