Gå til innhold

Bakerst i barnehagekøen

Fremhevede innlegg

Skrevet
I forslag til ny barnehageforskrift, som ble sendt på høring sist uke, står det at "retten til prioritet for barn av enslige forsørgere foreslås ikke videreført" . Forskriften er ment å tre i kraft 1. januar 2009 - ca. to år før Oslo trolig har oppnådd full barnehagedekning.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2645826.ece

Hva synes dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit. Synes ikke aleneforeldre skal prioriteres i dette tilfellet. Det er ikke enklere for to foreldre å ikke ha barnehageplass enn det er for en enslig forelder. Og som oftest er man jo to foreldre, selv om man ikke bor sammen.

Jeg er forresten aleneforelder selv, så det er sagt. Har prøvd begge deler, da.

Men som det står:

- Det er en sammensatt gruppe med forskjellige behov

Det argumenteres med at det er økonomi som er det avgjørende her, og at aleneforeldre ofte har dårligere økonomi enn husholdninger som består av to foreldre. Sannsynligvis. Men i såfall synes jeg at man skal behovsprøve ift. husholdningens inntekt, det bør ikke være automatikk i at aleneforeldre får barnehageplass foran andre.

Skrevet

Har delte meninger om denne saken jeg. Synes det er kjipt for aleneforeldrene, men samtidig er det jo kjipt for foreldrepar også.

Det eneste jeg synes er at de som er i full jobb skal prioriteres. Jeg synes ikke noe om at folk som jobber lite eller ingenting skal ha like mye rett til barnehageplass som de som jobber nærmest fulltid.

Da kan de heller bruke tiden sin på barnet hvis de ikke har planer om å jobbe.

Skrevet

Det er jo så mange aleneforeldre nå at de er vel nesten i overtall? Det hadde ikke vært rettferdig om de skulle prioriteres ..

Skrevet

Jeg synes alle skal ha like rettigheter. Den som søker først skal være først i køen. Eneste untaket er med foreldre som ikke jobber og av likevel skal ha dem i barnehage. De burde være bakerst i køen.

Skrevet
Jeg synes alle skal ha like rettigheter. Den som søker først skal være først i køen. Eneste untaket er med foreldre som ikke jobber og av likevel skal ha dem i barnehage. De burde være bakerst i køen.

Word!

Kan ikke skjønne hvordan småbarnsforeldre kan ha en feks 10mnd gammel baby i barnehagen når den ene parten er hjemme hele dagen. Og jeg blir ekstra sint når de leverer supertidlig og henter kjempeseint.

Skrevet
Word!

Kan ikke skjønne hvordan småbarnsforeldre kan ha en feks 10mnd gammel baby i barnehagen når den ene parten er hjemme hele dagen. Og jeg blir ekstra sint når de leverer supertidlig og henter kjempeseint.

Helt enig!

Skrevet
Word!

Er det ofte tilfellet? :klø:

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg har like stort behov for barnehageplass til barnet mitt, selv om jeg har samboer.

Hvorfor har de egentlig blitt prioritert?

Skrevet
Er det ofte tilfellet? :klø:

Dessverre så er det slik i noen barnehager ja :/ Selvfølgelig er det de færreste som sitter hjemme hele dagen og har ungen i barnehage dagen lang, men det skjer. Jeg synes det er så trist for barnet når det heller kunne vært hjemme sammen med en av foreldrene.

Synes uansett ikke at man skal ha et såpass lite barn i barnehagen i 8 timer enten man jobber eller ei.

Skrevet

Har ikke barn, men jeg har jobbet på barnehager og SFO, og det er trist når jeg ser foreldre som er hjemme hele dagen kommer å leverer ungen(e) ved åpningstiden (7:30) og henter dem ved stengetid (16:30). Og iallefall når de prater om at de har hatt en så fin dag på sofaen med såpeoperaer på TV eller har värt på shopping med venninner.

Altså det er greit en gang i blandt, foreldre trenger jo litt "fri", men når dette er tilfellet hver eneste dag så blir det for dumt. Hadde t.o.m. en hjemmevärende mor med kun 1 barn, og hun kom i tillegg alltid for sent ved stengetid, så jeg ble ofte sittende med barnet 15 minutter etter stengetid og ventet på moren

Skrevet

En liten trøst for ansatte er at barn av foreldre som prioriterer dager med såpeoperaer og shopping foran egne barn, antagelig har det bedre i barnehagen enn hjemme...

Skrevet
Har ikke barn, men jeg har jobbet på barnehager og SFO, og det er trist når jeg ser foreldre som er hjemme hele dagen kommer å leverer ungen(e) ved åpningstiden (7:30) og henter dem ved stengetid (16:30). Og iallefall når de prater om at de har hatt en så fin dag på sofaen med såpeoperaer på TV eller har värt på shopping med venninner.

Altså det er greit en gang i blandt, foreldre trenger jo litt "fri", men når dette er tilfellet hver eneste dag så blir det for dumt. Hadde t.o.m. en hjemmevärende mor med kun 1 barn, og hun kom i tillegg alltid for sent ved stengetid, så jeg ble ofte sittende med barnet 15 minutter etter stengetid og ventet på moren

Slikt skulle ikke vært lov! Jobber selv i barnehage med småbarn, så det er derfor jeg blir så irritert over enkelte foreldre. Er helt enig i at foreldre fortjener fri en dag i ny og ned, men slik som du beskriver det, så høres det jo nesten horribelt ut.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
En liten trøst for ansatte er at barn av foreldre som prioriterer dager med såpeoperaer og shopping foran egne barn, antagelig har det bedre i barnehagen enn hjemme...

Et veldig godt poeng! Barna må jo ha det mye bedre i barnehegen enn hjemme forran tv`n

Skrevet

Jeg synes ikke forslaget er bra og er i mot det.

Det er alltid lettere å være to uansett, har dere tenkt over hvordan det er å være alene om alt hele tiden? kanskje man har har dårlig nettverk i tilegg og kan få det i form av fau, andre foreldre og barn?

utdanning er ett annet element her, igjen er en alene om å forsørge barnet og mange tar derfor utdannelse.. en kan risikere og miste studieplass som igjen vil få ringvirkninger lenge..

avlastning, ikke minst... det er lettere og være 2 uansett hvordan dere over snur på det..

Blir ett tøffere og tøffere samfunn, dere kan selv tenke dere hvordan det kan være og ikke ha avlastning 24/7

Håper ikke forslaget går i gjennom.

Skrevet
Jeg har like stort behov for barnehageplass til barnet mitt, selv om jeg har samboer.

Prøv å være alene om alt 24/7 og kom tilbake igjen med samme spørsmål

Skrevet

Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg til. Et par har to inntekter, en aleneforelder har én. Hvis ikke den ene forelderen kan ha en jobb har familien ingen inntekt. Om du som en del av et par ikke skulle kunne ha fulltidsjobb pga mangel på barnehageplass har dere fremdeles din samboers inntekt. Kanskje må dere omprioritere litt når det gjelder økonomi, men dere lider ingen nød. Så jeg vil si det er ganske klart at en aleneforelder har større behov for barnehageplass enn par.

Skrevet
Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg til. Et par har to inntekter, en aleneforelder har én. Hvis ikke den ene forelderen kan ha en jobb har familien ingen inntekt. Om du som en del av et par ikke skulle kunne ha fulltidsjobb pga mangel på barnehageplass har dere fremdeles din samboers inntekt. Kanskje må dere omprioritere litt når det gjelder økonomi, men dere lider ingen nød. Så jeg vil si det er ganske klart at en aleneforelder har større behov for barnehageplass enn par.

Helt enig med deg.

( og når folk virkelig ikke kan forstå det blir jeg rett og slett oppgitt )

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Ja, da hadde vi måtte selge leiligheten og bilen. Litt omprioriteringer du...

Vi er avhengig av to inntekter. Man lever vel etter hva man har. Eller det gjør hvertfall vi.

Om man er alenemor får man da støtte om man ikke kan jobbe pga at man ikke har barnehageplass, heldigvis, men det får da ikke jeg?

Endret av ¤bella¤
Skrevet (endret)
Ja, da hadde vi måtte selge leiligheten og bilen. Litt omprioriteringer du...

Om man er alenemor får man da støtte om man ikke kan jobbe pga at man ikke har barnehageplass, heldigvis.

Det er klart at man legger livsstilen etter inntekt, så en reduksjon i dette vil medføre forandringer. Jeg påstår ikke at det er enkelt, men du kan da virkelig ikke mene at det at du og samboeren får halvert inntekt og må endre standard er like ille som at en aleneforelder skal redusere inntekt til 0 og måtte belage seg på at staten dekker det mest nødvendige (for ikke å snakke om at den støtten man får sannsynligvis ikke er det samme man ville fått i inntekt ved en fulltidsjobb)?

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...