Gjest Gjest_Sjefen_* Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Jeg har vært i min nåværende jobb som butikksjef i en liten butikk i snart et halvt år, og hittil har ting gått ganske greit. Jeg har kommet greit overens med h*n som jobber fulltid, og ekstrahjelpene er er flinke og jeg kommer greit overens med dem. I sommer jobbet kjæresten til en bekjent av meg som vikar for meg, og hun har fortsatt som ringehjelp nå i høst. Som regel jobber hun sammen med fulltiden, og jeg har hatt inntrykk av at ting har fått fint mellom dem to og at de har trivdes på jobb sammen. I dag ringte min bekjente og sa at han bare ville gjøre meg oppmerksom på at min fulltidsansatte klaget på meg hele tiden når h*n jobbet sammen med kjæresten hans. Jeg er visstnok veldig vanskelig å jobbe sammen med, nesten verre enn h*n som var sjef før meg (som h*n har klaget på nesten konstant siden jeg begynnte). Dessuten tar jeg meg "til rette" m.h.t. arbeidstid og h*n står mye alene fordi jeg "aldri" er på jobb. Jeg drar visst stadig ut for å ordne noe ærender, og er borte i timevis for ting som burde ta en halvtime og h*n skjønner ikke at det er mulig. Dessuten er jeg visst et rotehue, veldig uansvarlig og får aldri noe unna... Jeg har alltid fått tilbakemeldinger på at jeg er veldig enkel å samarbeide med, at jeg er god på både teamwork og å jobbe selvstendig. Derfor stiller jeg meg uforstående til at jeg skal være så vanskelig å jobbe sammen med. Når det gjelder arbeidstider så har jeg flexitid, og fordi jeg har ca 100 timer tilgode hender det nok at jeg kommer en time senere eller går en time før om det er noe jeg skal før/etter jobb. De gangene dette har skjedd har vi avtalt det på forhånd. Jeg har passet på at det har vært på dager/tider som det ikke er noe problem å klare seg alene på jobb. Jeg har dessuten vært veldig bevisst på å være fleksibel med de andre ansatte, så ting går begge veier. De ærendene det er snakk om er maks en gang i uka, og jeg er da borte mellom 30 min og en time, avhengig av om det er kø der jeg skal og om hvor vanskelig det er å finne parkering. Jeg prøver alltid å gjøre det så fort som mulig, men det skjer jo selvsagt at ting tar tid og at jeg blir forsinket, men da ringer jeg alltid og gir beskjed. For en tid tilbake fortalte en av ekstrahjelpene meg at han hadde vært innom butikken en gang jeg ikke var der og spurt etter meg. Da hadde h*n vært dritsur og sagt at jeg såvidt hadde vært innom jobben så h*n fikk spist før jeg stakk av igjen. Dette var bare bullshit, jeg kom vel og merke to timer senere enn normalt, p.g.a. at det var messeuke og jeg var på innkjøp, men jeg var der resten av dagen. Da ekstrahjelpen var innom og spurte etter meg var jeg bare ute og kjøpte kaffe til oss begge på en kaffebar i nabolaget... Nå lurer jeg veldig på hvordan jeg skal gripe dette an, da min bekjente egentlig ikke vil at jeg skal bruke det han fortalte meg, da han mener det vil slå tilbake på kjæresten hans. Det er vel sikkert riktig, men samtidig har jeg lyst til å ta opp dette med min ansatte, da jeg blir forbanna for at h*n sprer løgner om meg, og at h*n ikke har tatt opp ting med meg om h*n føler at situasjonen er så til de grader håpløs. Jeg vil gjerne at kortene legges på bordet og at vi får klaret opp i ting, da jeg ikke føler noen av oss er tjent med å gå rundt å surmule... Noen råd og tips??
Gjest Pupsilure Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg syntes ikke du skal si noe, når din bekjentes kjæreste ikke vil det. Men du kan jo ta en samtale med kollegaen din allikevel. Spørre hva h*n syntes om deg som sjef, UTEN å være forsvarende/irritert. Da får du ikke sannheten. Men hvis du sier at du vil ha et helt ærlig svar, så kanskje du får det Jeg tror ikke den håpløse sjefen på min jobb vet at hun er det heller. Og prøver man å ta det opp med henne, går hun rett i forsvar med en gang, og da kommer man ingen vei. Hør heller på hva vedkommende har å si, selv om du kanskje ikke er enig i beskrivelsen av deg, så er det faktisk slik kollegaen din oppfatter deg.
Gjest Portis Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Nå er det ofte slik på arbeidsplasser at det er "vanlig" å snakke dritt om sjefen. Og man skal jo heller ikke väre for mye kompis med de ansatte, ha en grei tone ja, men autoriteten skal jo väre der. Du kan jo ta et möte, og rett og slett bare höre med de ansatte om det er noe de vil ha forandret, om det er noe de er misfornöyde med etc, kanskje gi dem et kryss skjema som kan väre anonymt.
mann23 Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Du skal ikke se bort i fra at i den fulltidsansattes øyne er det du gjør helt urimelig. Tror nok jeg ville konfrontert h*n med saken, og sagt at hvis du føler det slik er det leit, for så å forklare din side av saken. Kanskje h*n hadde sett på dette med andre øyner? Du trenger forøvrig ikke nevne det at du hørte det av hun kjæresten. Men noe i duren av "Syns du mine fravær er til tider litt uberettighet?" "Vel jeg håper det går greit for deg at det skjer til tider, <forklare din situasjon og synspunkt her> og håper vi kan komme til felles enighet på dette området. Eller noe i den duren
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Du høres litt ut som sjefen min Men i alle fall, sjefen min har det med å gå i tide og utide. Det er veldig plagsomt for oss i butikken at vi ikke vet når sjefen er der og ikke. Dessuten har han tendenser til å bare sitte på kontoret, slik at vi blir alene i butikken selv om vi egentlig skal være to. Jeg har etterhvert utviklet et veldig dårlig forhold til sjefen fordi jeg syns han er useriøs. Jeg kan godt forstå din ansatte blir irritert når han ikke vet hvor du er. Eller når han føler at han ikke får nok hjelp i butikken. Det er ikke nødvendigvis slik at du er en slask av en sjef, men det er ikke alltid like lett å være objektiv når det kommer til en selv? Jeg syns ikke du skal sladre på kjæresten til din bekjente, men heller prøve å skjerpe deg litt, for å se om det blir bedre. På min mors jobb har de forresten en tavle hvor de skriver opp hvilke dager de går/kommer tidlig/sent. Kanskje det hadde hjulpet litt på? At du forklarer hvor du er, i stedet for at de ansatte tror du har skulket unna.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Det er vanlig å ha medarbeidersamtale så det kan du ha. Kanskje denne ansatte ikke vet at du faktisk avspaserer når du kommer senere eller går tidligere?Gjør han oppmerksom på dette.
Gjest Trådstarter - Sjefen Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Du høres litt ut som sjefen min Men i alle fall, sjefen min har det med å gå i tide og utide. Det er veldig plagsomt for oss i butikken at vi ikke vet når sjefen er der og ikke. Dessuten har han tendenser til å bare sitte på kontoret, slik at vi blir alene i butikken selv om vi egentlig skal være to. Jeg har etterhvert utviklet et veldig dårlig forhold til sjefen fordi jeg syns han er useriøs. Jeg kan godt forstå din ansatte blir irritert når han ikke vet hvor du er. Eller når han føler at han ikke får nok hjelp i butikken. Det er ikke nødvendigvis slik at du er en slask av en sjef, men det er ikke alltid like lett å være objektiv når det kommer til en selv? Jeg syns ikke du skal sladre på kjæresten til din bekjente, men heller prøve å skjerpe deg litt, for å se om det blir bedre. På min mors jobb har de forresten en tavle hvor de skriver opp hvilke dager de går/kommer tidlig/sent. Kanskje det hadde hjulpet litt på? At du forklarer hvor du er, i stedet for at de ansatte tror du har skulket unna. Som jeg skriver i hovedinnlegget er det alltid avtalt på forhånd når jeg kommer senere eller går før, og h*n vet godt at det dreier seg om avspasering, det har jeg gjort klart. Jeg passer alltid på at det blir på dager det normalt sett er lite å gjøre, så det burde ikke være et stort problem. Jeg kan forstå at det hadde vært irriterende om jeg plutselig bare kom sent eller gikk tidlig uten at det var avtalt på forhånd, men det har enda ikke skjedd. Alt har vært avtalt på forhånd så h*n har vært forberedt. Når det gjelder det ukentlige ærendet er dette jobbrelatert, vi har nettbutikk og sender varer på postoppkrav. Jeg drar vanligvis på Posten en gang i uka, og tiden det tar er avhengig av antall pakker, kø på Posten og om jeg får parkering fort. Fordi h*n ikke har førerkort eller bil blir det alltid jeg som drar, postkontoret ligger et stykke unna, så det blir vanskelig å gå eller sykle dit. Tror nok medarbeidersamtale er den beste løsningen...
Rosalie Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Du, som leder, bør være forsiktig med å avspasere for mye, faktisk. Du skal være et forbilde, og ser de at du til en stadighet "kommer slengende" mens de selv føler at de har mye å gjøre, vil de både bli irriterte og de kan fort følge i dine fotspor ("har litt vondt i halsen i dag. Tar en sykedag, jeg. Sjefen er jo også der så sjelden"). Dersom du avspaserer så ofte som det virker som du gjør, bør du ansette en deltids til å dekke opp avspaseringstimene dine. For å avsapsere så noen blir igjen alene i en butikk som det stengt tatt burde være to i, er ikke greit uten at den som avspaserer erstattes med en annen. På posten må du jo, og jeg regner med at du har med telefon tilgjengelig hele tiden på disse ærendene. Men antagelig kommer irritasjonen på dette på grunn av at du allerede er mye ute av butikken (og ja - selv om du sier ifra at du skal avspasere da og da er det slett ikke sikkert at din heltidsansatte syns det er greit).
Gjest Trådstarter - Sjefen Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Du, som leder, bør være forsiktig med å avspasere for mye, faktisk. Du skal være et forbilde, og ser de at du til en stadighet "kommer slengende" mens de selv føler at de har mye å gjøre, vil de både bli irriterte og de kan fort følge i dine fotspor ("har litt vondt i halsen i dag. Tar en sykedag, jeg. Sjefen er jo også der så sjelden"). Dersom du avspaserer så ofte som det virker som du gjør, bør du ansette en deltids til å dekke opp avspaseringstimene dine. For å avsapsere så noen blir igjen alene i en butikk som det stengt tatt burde være to i, er ikke greit uten at den som avspaserer erstattes med en annen. På posten må du jo, og jeg regner med at du har med telefon tilgjengelig hele tiden på disse ærendene. Men antagelig kommer irritasjonen på dette på grunn av at du allerede er mye ute av butikken (og ja - selv om du sier ifra at du skal avspasere da og da er det slett ikke sikkert at din heltidsansatte syns det er greit). Jeg ser absolutt poenget med at jeg ikke bør avspasere for mye, og det har heller ikke vært mange ganger. Jeg gikk gjennom timelistene mine fra jeg begynnte og til nå, og jeg har avspasert ved å gå tidlig/komme sent 14 ganger siden 1. mai. Jeg synes ikke dette er mye. Butikken er liten og det går helt fint å være alene på jobb, problemet er mer at h*n synes det blir kjedelig å være der alene, enn at det er mye å gjøre. De som eier butikken har sagt til meg at den dagen h*n slutter blir h*n ikke erstattet med en på fulltid, da det ikke er behov for to fulltidsansatte i denne lille butikken. Jeg var alene på jobb i to uker i sommer, i forbindelse med ferieavvikling, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Jeg skulle gjerne satt inn en ekstrahjelp og avspasert hele dager, men budsjettene våre strekker ikke til, jeg har ikke timer å bruke på det. Da jeg tok det opp med eierene før sommeren, da jeg så overtidstimene begynnte å bygge seg opp, sa de at jeg måtte forsøke å avspasere ved å jobbe kortere dager i rolige perioder. Det er også derfor jeg har flexitid i følge dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå