Gjest Dodgy Lady Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Har gått på Yasmin tidligere og mener å huske at det fungerte veldig greit. Syntes at jeg kanskje fikk litt nedsatt sexlyst, så jeg slutta for cirka et år siden. Viste seg at dette ikke ble noe bedre, så da ser jeg ingen grunn til å ikke begynne på samme merket igjen. Har nå ringt legen og fått respekt, og satt å søkte litt. Da kom blant annet dette opp. Synes det er litt skremmende å høre om sånt. Husket pluttselig da at mamma sendte meg en sms i januar for å høre om jeg gikk på Yasmin, da det var en jente i nabokommuna som visst nok hadde dødd som følge av bruk av den. Men siden jeg var sluttet og frisk og fin har jeg nok bare glemt dette. Noen som vet? Er dette tull og bare skremselspropaganda eller? Jeg har aldri røykt og er frisk og fin (etter det jeg vet i hvert fall).
Varsia Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Den er nok like farlig/ufarlig som alle andre p-piller. Grunnen til at Yasmin ble den store syndebukken er at flest jenter går på Yasmin, og da vil jo (logisk nok) størstedelen av de som får blodpropp gå på Yasmin. Hadde de fleste brukt Loette ville nok Loette vært den store stygge ulven...
Gjest Tigress Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Nokre sjansar må ein ta her i livet.
villen Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Som koblingen din sier, Yasmin er overrepresentert i forhold til blodpropp hos brukerne, dvs akkurat det motsatte av hva Varsia sier...
villen Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 (endret) Har gått på Yasmin tidligere og mener å huske at det fungerte veldig greit. Syntes at jeg kanskje fikk litt nedsatt sexlyst, så jeg slutta for cirka et år siden. Viste seg at dette ikke ble noe bedre, så da ser jeg ingen grunn til å ikke begynne på samme merket igjen. Har nå ringt legen og fått respekt, og satt å søkte litt. Da kom blant annet dette opp. Synes det er litt skremmende å høre om sånt. Husket pluttselig da at mamma sendte meg en sms i januar for å høre om jeg gikk på Yasmin, da det var en jente i nabokommuna som visst nok hadde dødd som følge av bruk av den. Men siden jeg var sluttet og frisk og fin har jeg nok bare glemt dette. Noen som vet? Er dette tull og bare skremselspropaganda eller? Jeg har aldri røykt og er frisk og fin (etter det jeg vet i hvert fall). For å kommentere koblingen en gang til: Når dette merket i et gitt marked har 11 % markedsandel og 27 % av alle innmeldte bivirkninger, samt 20 % av alle blodpropptilfeller ved bruk av p-piller, betyr det altså at risikoen for blodpropp på Yasmin er nesten dobbelt så høy som gjennomsnittet for p-piller... Det er jo faktisk ganske høyt. I tillegg later det altså til at den generelle risikoen for bivirkninger nesten 2,5 ganger høyere på Yasmin enn andre merker. Ikke så veldig fristende. Endret 15. september 2008 av villen
Gjest ... Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Jeg har gått på yasmin i 4 år, og må nok si at jeg bekymrer meg minimalt over faren for blodpropp. En av grunnene er at man faktisk ikke vet noe som hva som er årsaken til at folk har fått blodpropp når de har gått på yasmin. For alt jeg vet kan personene ha vært 30+ og storrøyker med generelt dårlig helse, eller personene kan ha vært arvelig disponert for blodpropp. Sist jeg var hos legen for å få resept på yasmin så spurte hun om jeg var bekymret for blodpropp som følge av det som sto i mediene, og sa at det faktisk var liten sannsynlighet for å få det. Hun sa også at sannsynligheten for å få blodpropp ved graviditet er mye større, og at det er knyttet en viss blodpropprisiko til alle p-piller uansett type.
villen Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Jeg har gått på yasmin i 4 år, og må nok si at jeg bekymrer meg minimalt over faren for blodpropp. En av grunnene er at man faktisk ikke vet noe som hva som er årsaken til at folk har fått blodpropp når de har gått på yasmin. For alt jeg vet kan personene ha vært 30+ og storrøyker med generelt dårlig helse, eller personene kan ha vært arvelig disponert for blodpropp. Akkurat det samme gjelder for de som får blodpropp fra alle p-pillemerker, det frikjenner altså ikke Yasmin mer enn andre. Sist jeg var hos legen for å få resept på yasmin så spurte hun om jeg var bekymret for blodpropp som følge av det som sto i mediene, og sa at det faktisk var liten sannsynlighet for å få det. Hun sa også at sannsynligheten for å få blodpropp ved graviditet er mye større, og at det er knyttet en viss blodpropprisiko til alle p-piller uansett type. Ja, heldigvis er sannsynligheten relativt liten, og ja, den er mye større når man er gravid, og ja, du kan ikke utelukke økt risiko for blodpropp ved neo p-pillemerke. Men akkurat dette merket innebærer altså en dobbelt så stor risiko som gjennomsnitts-p-pillen.
Gjest antigartner Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Litt "lettvint" kan en si at sjansen for blodpropp som følge av P-pillebruk er tilstede, men den er "bitte bitte liten". At enkelte merker har dobbelt så stor risiko, betyr m.a.o. at sjansen er "bitte bitte liten x 2". Dobbelt så mye som bitte bitte lite er fremdeles ikke noe stort tall...
villen Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Litt "lettvint" kan en si at sjansen for blodpropp som følge av P-pillebruk er tilstede, men den er "bitte bitte liten". At enkelte merker har dobbelt så stor risiko, betyr m.a.o. at sjansen er "bitte bitte liten x 2". Dobbelt så mye som bitte bitte lite er fremdeles ikke noe stort tall... Det er forsåvidt helt riktig, men tallet kunne altså vært halvparten, ganske enkelt ved å bruke et annet p-pillemerke...
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Heisann! En grunn til at yasmin var overrepresentert i en periode i forbindelse med blodpropp, er at et annet merke ble tatt av markedet (husker ikke hvilket). Mange jenter/kvinner valgte da yasmin. Og risikoen for blodpropp er størst første året man bruker pillen, og det var jo mange som var i sitt første år, i og med at de begynte på et nytt merke; yasmin. Det står mye om dette på diverse helsenettsteder, bare søk "p-piller" eller "yasmin", så får du mye informasjon :o) Tviler veldig på at et merke er mer farlig enn andre. Det kommer an på allmenn helse, alder, røyk/ikke røyk, etc. Ikke kun pillen i seg selv, selv om jo også den har noe å si. Men er du fortsatt i tvil; søk rundt på nettet, ikke gi deg før du føler du har nok info til å ta en god avgjørelse :o) Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå