Gå til innhold

Studere medisin i Tyskland/overflytting.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå medisinstudent i Polen og skal begynne på 2. året mitt. Men jeg har tanker om å flytte over til Tyskland enten til neste år eller etter 3. året.

Hovedgrunnen er at jeg har studert allerede 3 år för jeg begynte medisin og kommer ikke til å ha råd til å finansiere det med dyre skolepenger (70 000 året) i Polen det siste året. I tillegg föler jeg ikke at jeg lärer språket så bra pga det Norske miljöet man er i der hele tiden og syns det er så pinlig når jeg skal begynne å snakke med Polske og ikke kan så bra polsk etter å ha bodd der i ett helt år....

Uansett så er jeg veldig glad i språk og kunne godt tenkt meg å läre tysk bedre, og vet at undervisningen på medisin er kun på tysk.

Så jeg lurte på om det er noen som har erfaringer med å studere medisin i Tyskland? Eller bare studere i Tyskland generelt? Hvordan er det med språket?

Om noen vet noe om det å söke om å bli overflyttet fra Polen til Tyskland? Vet at det er Tyske på skolen min som skal bli overflyttet i den tiden jeg også vil det. Men jeg vet enda ikke helt hvordan det der fungerer med plassfordeling og slikt. Er det vanskeligere for Norske å komme inn feks?

• 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest TYSKLAND
Skrevet
Jeg er nå medisinstudent i Polen og skal begynne på 2. året mitt. Men jeg har tanker om å flytte over til Tyskland enten til neste år eller etter 3. året.

Hovedgrunnen er at jeg har studert allerede 3 år för jeg begynte medisin og kommer ikke til å ha råd til å finansiere det med dyre skolepenger (70 000 året) i Polen det siste året. I tillegg föler jeg ikke at jeg lärer språket så bra pga det Norske miljöet man er i der hele tiden og syns det er så pinlig når jeg skal begynne å snakke med Polske og ikke kan så bra polsk etter å ha bodd der i ett helt år....

Uansett så er jeg veldig glad i språk og kunne godt tenkt meg å läre tysk bedre, og vet at undervisningen på medisin er kun på tysk.

Så jeg lurte på om det er noen som har erfaringer med å studere medisin i Tyskland? Eller bare studere i Tyskland generelt? Hvordan er det med språket?

Om noen vet noe om det å söke om å bli overflyttet fra Polen til Tyskland? Vet at det er Tyske på skolen min som skal bli overflyttet i den tiden jeg også vil det. Men jeg vet enda ikke helt hvordan det der fungerer med plassfordeling og slikt. Er det vanskeligere for Norske å komme inn feks?

Gjest Gjest
Skrevet

Blir både undervisning og pensumlesing i bøker på tysk - og du er ikke så veldig god i tysk? Da vil vel språket by på en del barrierer? Forstår at du kan lære deg språket underveis, det er flott, men er det nok til å kunn eforstå, kommunisere og besvare prøver?

Så flott at alt er på engelsk i Polen! Hadde det vært meg ville jeg ha fullført der jeg er - på engelsk. En lege er en lege, uansett hvor den er utdannet. Utdanningene er så og si de samme. Visst finner du noen få snobber som mener at kun den norske duger, men de er snevre. Bry deg ikke om slike. Sky has no limit.

Gjest Gjest
Skrevet

www.medi-learn.de - bra forum å begynne (men masse autoritære drittsekk-moderatorer der, har blitt bannlyst 5 føkking ganger)

Prøv å kom deg over til Tyskland når du er ferdig med det prekliniske, og få den delen av studiet ditt anerkjent, det ville jeg tro var lurt. Jævlig hardt å lære seg tysk godt nok, så jeg ville begynt med det med en gang. Hørt at det er mange norske ved universitetet i lübeck, hvis du liker pannekakeflatt terreng, og marsipan, så er det sikkert fett, da får du kanskje litt starthjelp.

Gjest Gjest
Skrevet
Så flott at alt er på engelsk i Polen! Hadde det vært meg ville jeg ha fullført der jeg er - på engelsk. En lege er en lege, uansett hvor den er utdannet. Utdanningene er så og si de samme. Visst finner du noen få snobber som mener at kun den norske duger, men de er snevre. Bry deg ikke om slike. Sky has no limit.

:ler: :ler: :ler:

Det er derfor Norge ruler innenfor medisinsk forskning. :ler:

Det er merkelig at ikke alle som ikke kom inn på studiet hjemme, er bånnslamm på studiene i utlandet, hvor det også eksisterer tøffe seleksjonskriterier. Ja, uff, det er et lite mysterium, det. Kanskje det også sier litt om vurderingskriteriene og dynamikken i seleksjon i skolen? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...