Gjest Lillevenn Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Når jeg er ferdig med tredjeåret studiespesialiserende med formgivende programfag, så har jeg oppnåd generell studiekompetanse. Jeg er litt usikker på veien videre, men det er mulig at jeg vil trenge spesiell studiekompetanse. Da lurer jeg på om det er noen kloke sjeler her inne, som kan dette bedre enn meg og den ubrukelige rådgiveren på skolen min! Jeg har altså to år med praktisk matte, et år med grunnleggende engelsk + et år internasjonal engelsk og ellers har jeg jo det jeg trenger av naturfag, norsk, historie og religion pluss diverse formgivningsfad (arkitektur, design, visuelle kunstfag osv). Jeg har også to år med spansk. Til sammen utgjør altså dette generell studiekompetanse. Hvilke fag må jeg ta for å oppnå spesiell studiekompetanse? Jeg er spesielt usikker på matten, holder det med et år til? Eller har jeg feil 'type' og må derfor ta to år? Tenkte jeg skulle prøve meg her inne, før jeg kontakter veiledere ved andre skoler, rådgiveren på skolen min er i alle fall ikke noe mer enn rådvill.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Det er ingen fasit på hva som er spesiell studiekompetanse. Det er fagkrav som settes som inntakskrav ved opptak til høyere utdanning, så du må se på hva du trenger i forhold til hva du vil studere.
Gjest ... Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 I reform 94 var ihvertfall spesiell studiekompetanse det samme som generell studiekompetanse + fordypning i realfag. (altså 3mx(teoretisk matte 3år), 2/3FY, 2/3BI og 2/3KJ). Dersom du kun har ett år med praktisk matte så trenger du mer enn ett år til for å spesiell studiekompetanse. Mulighetene for å ta opp realfagene er mange. Du kan ta de som privatist, eller ved en del høgskoler.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Du trenger spesiell studiekompetanse hvis du vil inn på et studium som har opptakskrav utover generell studiekompetanse. Stort sett dreier det seg om krav til realfag. Nøyaktig hva som kreves finner du nok i søkerhåndboka. Her er noe informasjon om opptakskrav Spesielle opptakskrav
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå