Gå til innhold

Lukter som bringer frem minner?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

Jeg har det slik at en del lukter - får meg til å minnes steder, eller personer eller episoder.

F. eks lukten av mentholatum salve - den får meg til å tenke på bestemor ..sår nese ...forkjølelse ...pleide blir forkjøla når jeg var der - og ble da smurt under nesen ...ser for meg rommet jeg pleide ligge på.

Eurax salve - også bestemor ..sommer ....myggstikk som det var mange av - og ble da smurt med eurax mot kløen. gode bestemor minner ..... :wink:

Nyslått gress/høy - minner meg om bestefar som jeg bare fikk møte noen få ganger ...de var skilt .....møtte han da jeg var tennåring ....får meg til å tenke på han ..og på hester ....han likte hester - jeg også ....

Jean paul gaultier - minner meg om mamma ..og at jeg i en periode lånte en sprut og to bak øret før jeg skulle reise tilbake til hybelen hver helg ..så jeg kunne tenke på henne mens jeg var vekke ....det gikk en stund før jeg kunne begynne å bruke den perfymen uten å få en trist følelse av lengsel i kroppen ....savne impulsen kom da .....selv om jeg ikke skulle reise så kjente jeg straks følelsen i kroppen.

Kokt kaffe......bringer frem minner om en barndom ..hvor man var barn ....og bare kunne være barn .....gode tider..

Øl .....sinna pappa .....trist jente ......reddsel ...usikkerhet ....

Strand og sjølukt og grilling ......turer da vi var barn .....fri lek ..utforsking ...da verden var enkel og ukomlisert ... ser for meg en spesiell strand ...vi la skjell på grillen .....huff som det luktet *ler*..og fy så slemme vi var ..stakkar skjellene ( eh de som bodde inni dem)

Er det lukter du vet bringer frem minner hos deg? Gode minner - triste minner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Jane Helens grønne sjampo ; ungdom og forventninger

Musk ; mamma

natusans gamle sjampo ; baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musk parfyme: Mamma :D

Jean-Paul Gaultier parfyme: Sambo :hjerte:

Så huska jeg plutselig ikke flere i farta........ :lol:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Den deilige lukten av blomstene på busken "Brudespirea" minner meg om mormora og morfaren min - og de koselige sommerdagene vi hadde hos dem da vi var små...

Lengter innimellom tilbake til den bekymringsfrie tida jeg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten av plommer får meg til å tenke på haven der hjemme...... :D

Gymsal-lukt minner meg utallige nederlag på det sportslige planet :cry:

Mens lukten av treverk minner meg om min snekkermann - det er den beste av alle lukter :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elnett hårspray: Minner meg om moren til bestekompisen. Hun hadde skikkelig "Big Hair" og var såå flott.

"Skrap-is": Pappa kjøpte alltid skrap-is (is som er skadet) da jeg var liten. Store esker! Isen luktet litt spesielt.. en blanding av vanilje og lager liksom.

Kjeller: Jeg hadde en dukkestue som egentlig var en utvendlig kjellerbod. Det luktet det rett og slett kjeller. :-?

Pultost: Minner meg om besteforeldrene mine, som alltid hadde pustost i kjøeskapet. Det luktet også snus der (av bestefar) og bestemor luktet brungebærdrops.

Jordbær: Minner meg om kassene med jordbær som mamma kjøpte hver sommer og som vi renset ute på verandaen før de ble til syltetøy.

Peanøtter: Minner meg om pappa. Han spiste alltid peanøtter da jeg var liten. Og noen ganger luktet han rødvin også. Han spiser fortsatt peanøtter og drikker rødvin altså.

Valp: Husket at jeg pleide å lukte på den første hunden min da hun var valp. Det luktet sååå godt av henne og jeg kunne snuse i pelsen hennes i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin - er pappa på bensinstasjonen da jeg var liten. :lol:

Lagerrom - Minner meg om Rema 1000 :oops: Alle pappeskene de hadde i bakrommet der.

Lulu Blue - Søsteren min! :D

Sånn hårspraylukt - Det _er_ mamma. :P Hun har slikt puddelhode. :ler:

Vanilje/jordbær lys - Minner meg om venninnen min, hun hadde sånt lys på rommet sitt da vi var små, luktet såå godt. :)

Axe Aftershave - Pappa

Kommer ikke på mer i farten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter med gode vibrasjoner:

- Tjære, båt,sjø,krabbe.

- Prestegårdsroser

- Høy, låve.

- Rent sengtøy som har hengt ute i vinden.

Lukter med dårlige vibrasjoner:

- Elnett Hårspray.

- Muggen kjellerlukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...