Gå til innhold

Leddgikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har leddgikt og kan fortelle meg hvordan det var helt i starten?

Vet at det ofte er stivhet og hevelser, men er det andre ting som kan være helt i starten, f.eks: stikninger, brennende følelse, smerter men ikke stivhet?

Det er mest i hendene, men også litt i føttene.

Vet jeg kan kontakte legen, men vil ikke virke helt hysterisk heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen her som har leddgikt og kan fortelle meg hvordan det var helt i starten?

Vet at det ofte er stivhet og hevelser, men er det andre ting som kan være helt i starten, f.eks: stikninger, brennende følelse, smerter men ikke stivhet?

Det er mest i hendene, men også litt i føttene.

Vet jeg kan kontakte legen, men vil ikke virke helt hysterisk heller.

Hei! Dette kan jeg en del om. Jeg har ikke leddgikt, men lupus. Ble først diagnostisert med leddgikt da. Det som først og fremt kjennetegner leddgikt, i forhold til bektrew og andre revmatiske lidelser er at det først angriper små ledd som i fingrene og tærne. Om det er leddgikt vil det som regel være synlige hevelser, røde og smertefulle ledd. Man KAN være stiv, men trenger ikke å være det. Betennelsesfølelse får man fordi senkning og CRP stiger til skyene. Så JA, man kan ha smerter men ikke stivhet.

Om du ikke har hevelser, betyr det ikke at du ikke har en revmatisk sykdom, men det er da tvilsomt at det er leddgikt. Det kan da være betennelsen i sener som er i forbindelse med leddene og da kan det være en rekke andre revmatiske lidelser. Jeg ville ha bestilt en time til legen og fortalt om dine bekymringer!

Klem

Skrevet

Jeg har leddgikt og da jeg fikk det første utbruddet følte jeg meg litt smådårlig i dagene før, nesten som influensasymptomer, og så hovnet den venstre pekefingeren opp og ble nesten helt stiv. Hadde vondt i det nederste leddet på høyre tommel også. Da bestilte jeg time hos legen, fordi min mor har leddgikt og jeg var sikker på at det var det. Tok en blodprøve som jeg fikk svar på med en gang og fikk bekreftet mistanken. Legen sa at det var veldig typisk at det kom i ledd på begge hender/føtter samtidig, på høyre og venstre side. Jeg fikk som sagt svar på prøven med en gang, så det er bare å gå til legen hvis du har mistanke om at du har leddgikt. Jeg merker sjelden noe til det, bortsett fra et par stive tær i ny og ne, men så for meg en framtid i rullestol da jeg fikk diagnosen for 8 år siden. Er flink til å krisemaksimere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...