Gå til innhold

Vindu - Utsyn men ikke innsyn


Gjest Ungelei

Anbefalte innlegg

Vi bor i en sokkelleilighet og sliter med unger som står utenfor vinduet vårt og glor inn. Vi har forsøkt å si i fra til både dem og foreldrene, men til pent lite nytte. Så nå må vi gjøre noe. vi har en katt som gjerne vil se ut, så å ha persienna ned - som i tillegg mørkelegger hele stua - døgnet rundt er ikke aktuelt.

Vi har sett på vindusfolie etter å ha tittet litt rundt på andre som ønsket begrenset innsyn, men dette begrenser jo utsyn også. er det noe vi kan gjøre for å fortsatt kunne se ut, men forhindre at de irriterende tilskuerne ikke lenger ser inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blonde65

Du får kjøpt sånn solfolie som gjør det umulig å se inn mens utsikten ut ikke blir hindret. Det blir litt dempet lys inne, men ikke noe hinder for utsyn. Du kan selv velge hvor tett denne skal være, jo tettere det er jo vanskeligere er det å se inn, men tettheten gjør også det mindre lyst inne. Bonusen er også at solvarmen blir hindret, hvis dette er et problem.

Du får kjøpt gjør det selv type, og du kan få noen til å gjøre det for deg. Jeg tror Biltema og Clas Ohlson har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt sånn solfolie som gjør det umulig å se inn mens utsikten ut ikke blir hindret. Det blir litt dempet lys inne, men ikke noe hinder for utsyn. Du kan selv velge hvor tett denne skal være, jo tettere det er jo vanskeligere er det å se inn, men tettheten gjør også det mindre lyst inne. Bonusen er også at solvarmen blir hindret, hvis dette er et problem.

Du får kjøpt gjør det selv type, og du kan få noen til å gjøre det for deg. Jeg tror Biltema og Clas Ohlson har dette.

hmm. men da må man klistre dette på vinduet for evig og alltid? vi leier nemlig leiligheten, så hadde håpet å slippe å ødelegge vinduene.. vi blir nok neppe boende her mer enn vi må, men det blir vel minst et år. så for lenge til å klare å overse problemet, men for kort til å gjøre noe permanent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obs, endel sånn folie er også veldig blank, vurder hvor ok det er å ha speil på vinduene.. (barn speiler seg og selvom de ikke ser inn så ser dere de meget godt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blonde65
hmm. men da må man klistre dette på vinduet for evig og alltid? vi leier nemlig leiligheten, så hadde håpet å slippe å ødelegge vinduene.. vi blir nok neppe boende her mer enn vi må, men det blir vel minst et år. så for lenge til å klare å overse problemet, men for kort til å gjøre noe permanent..

Er det verre enn å kontakte husverten for å spørre om det er greit? Er ikke sikkert vedkommende er negativ til det så lenge det er ordentlig gjort. Jeg ville trodd at det er et godt argument for fremtidige leietakere også at det er gjort tiltak for å begrense innsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blonde65
obs, endel sånn folie er også veldig blank, vurder hvor ok det er å ha speil på vinduene.. (barn speiler seg og selvom de ikke ser inn så ser dere de meget godt..)

Ikke all folie er det nei ... Som sagt det er verdt å sjekke det for å se om det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et vennepar av meg hadde slik solfolie i en tidligere leilighet, og den var hengt opp på samme måte som en rullegardin, om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verre enn å kontakte husverten for å spørre om det er greit? Er ikke sikkert vedkommende er negativ til det så lenge det er ordentlig gjort. Jeg ville trodd at det er et godt argument for fremtidige leietakere også at det er gjort tiltak for å begrense innsynet.

nå har det seg sånn at 2 av ungene er huseier sine. og da vi tok opp med ham hva vi syntes om dette fikk vi beskjed om at vi burde vurdere å flytte hvis det plaga oss så ille, for dem hadde sagt i fra at det var mange barn her. så jeg tror ikke det er aktuelt fra demmes side, nei. og det er ikke et problem at det er mange barn her, men problemet er når flokken står utenfor vinduet vårt og nistirrer. ser ikke ut som han forstår det. (og vi har ikke mulighet til å flytte nå heller. vi har jo akkurat kommet oss på plass og!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet hos vår forrige huseiern, for oss endte det opp med konstant gardinene for... Og så ble vi pent bedt om å skaffe oss et annet bosted til slutt, fordi vi ikke kom overens med barna. Er vel ikke tilfeldigvis på nordstrand i oslo, dette her? ;)

Hva med noen ganske tynne, lyse gardiner, rett og slett? Vanskelig for dem å se inn, men pusen deres kan fint hoppe opp i vinduet og titte ut. Vi hadde hvite gardiner i linaktig stoff, og vi kunne se ut gjennom dem, men ingen så inn på dagtid hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet hos vår forrige huseiern, for oss endte det opp med konstant gardinene for... Og så ble vi pent bedt om å skaffe oss et annet bosted til slutt, fordi vi ikke kom overens med barna. Er vel ikke tilfeldigvis på nordstrand i oslo, dette her? ;)

Hva med noen ganske tynne, lyse gardiner, rett og slett? Vanskelig for dem å se inn, men pusen deres kan fint hoppe opp i vinduet og titte ut. Vi hadde hvite gardiner i linaktig stoff, og vi kunne se ut gjennom dem, men ingen så inn på dagtid hvertfall.

jeg tenkte at du måtte være plassert i trondheim når jeg leste dette ;) men jeg synes det høres ut som en usaklig grunn å oppheve leiekontrakt pga noe sånt? vi har nemlig årskontrakt.. neste gang så tror jeg vi skal prøve å unngå å bo i samme bygg som huseier, og ikke underetasje noe mer! gaah

vi går nok for noe gardinløsning. testet med å henge opp et håndkle nå, så får vi se om katten fortsatt klarer å hoppe opp osv, og at ikke ungene plutselig står på kne utenfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der demonstrerte han at det gikk råfint å hoppe opp :D vi fikk et "hvapokkerharderegjortnå?-blikk", men så fant han ut at han kunne være på "andre siden" av håndkleet og fortsatt se ut ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blonde65
Et vennepar av meg hadde slik solfolie i en tidligere leilighet, og den var hengt opp på samme måte som en rullegardin, om jeg ikke husker helt feil.

Du kan ikke se gjennom rullegardinsvarianten og den er uansett ikke noe godt alternativ for solskjerming da den slipper varmen inn i leiligheten. Det jeg snakker om er folie på innsiden av vinduet som man kan se ut av men ikke inn. Rullegardinsvarianten kan man ikke se gjennom fra innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blonde65: Tja jeg så nå fint ut av vinduet deres jeg da? :P Hehe. Men kan hende det var noe annet altså.

Gjest: Vi ble bedt om å flytte etter at jeg mistet besinnelsen og ropte til barna at de skulle gå vekk... Vi ville jo ike bo der når de ikke ville ha oss der :P Vi bor forøvrig i en sokkelleilighet igjen nå, men dette er helt annerledes! Huseier bor i andre etasje og har sin inngang på andre siden av huset, så vi kan bruk uteplassen vår så mye vi vil, og har totalt følelse av privatliv. Så sokkelleilighet er ikke så ille. Men gå for et sted uten barn neste gang kanskje? ;) Godt at dere antagelig har funnet en løsning da :) Er koseligere med gardiner også, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest: Vi ble bedt om å flytte etter at jeg mistet besinnelsen og ropte til barna at de skulle gå vekk... Vi ville jo ike bo der når de ikke ville ha oss der :P Vi bor forøvrig i en sokkelleilighet igjen nå, men dette er helt annerledes! Huseier bor i andre etasje og har sin inngang på andre siden av huset, så vi kan bruk uteplassen vår så mye vi vil, og har totalt følelse av privatliv. Så sokkelleilighet er ikke så ille. Men gå for et sted uten barn neste gang kanskje? ;) Godt at dere antagelig har funnet en løsning da :) Er koseligere med gardiner også, synes jeg.

isjda. vet ikke hvor lenge til jeg klarer uten å eksplodere heller. derfor jeg håpet det måtte gå an å si greit i fra til huseierne/foreldrene, fremfor å stå og skrike selv, men det var jo ikke så godt mottatt det heller :P "kor dokk ska hen??" "kor har dokker vært?!" "KOFFOR SVARER DOKK ITJ?!"

hvordan få være i fred for barn-tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. spørsmål er det beste å svare høflig, men kort (og ikke nødvendigvis sant... vårt standardsvar var "på butikken" :P) Hvor gamle er de? Det går ann å si til barna, hvis de er gamle nok til å forstå det "Det er vi som bor her, og dere kan ikke se in vinduene våre, eller mase på oss hele tida. Vi er akkurat som de andre naboene". De må være nærmere ti for at jeg anbefaler noe slikt altså... "Våre" unger var 2 og 6, så jeg kunne ikke snakke med de.

Det tok meg langt over et halvt år før ejg sprakk ;P Og det var mer fordi jeg skvatt enn noe annet, for å være helt ærlig.

Men har dere en uteplass som er "deres"? Plager barna dere der? For om det er et område som er avtalt at er deres, så skal det behandles som et av rommene inne, og der skal dere få være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er snart sju og rundt der.. de får som regel "det har ikke dere noe med" eller "hvorfor lurer dere på det" som svar. på det siste så har dem aldri noe å komme med :P tror dessverre ikke de er gamle nok til å skjønne noe om "privatlivets fred", og at de er i trassalder og egger hverandre opp. det beste hadde sikkert vært å late som ingenting, men det er ikke så lett å overse fire huer som står og stirrer på deg gjennom vinduet!

vi har ikke en egen uteplass, nei. så eneste vi er ute her for er å røyke på en benk på fellesareal. men vi trenger ikke sitte der for å plages, trenger bare å gå forbi dem for å bli utspurt. skjønte det vel allerede da vi kom med flyttebil og to av unga syntes det var forferdelig moro å sykle så nært oppi fronten på bilen når vi rygget ut av plassen som mulig, mens foreldra bare stod i nærheten uten å si noe. en bremsing der, og det ville gått riktig så galt. så det er ikke bare ungene sin skyld tror jeg. er vel mangel på litt oppdragelse ute og går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ah, såpass ja... Men vi fant hvertfall ut at korte svar var det beste, for da har de fått et svar og holder som regel kjeft :P

Vel, dere har hvertfall en benk da... Vi måtte sitte på trappa vi.

De burde være gamle nok til å skjønne det, men så lenge foreldrene ikke ser på noe problem, så kommer jo dessverre ikke de til å forklare det.

Nei, kjøp dere gardiner fortest mulig, så er hvertfall det "verste" problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å "skremme" ungene skikkelig og bare gå rundt naken når de ser inn? Mulig de vil synes det er så flaut at de slutter å se inn, eller at foreldrene synes det er så flaut at de ber ungene holde seg unna? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ungene vil bli skremt om de ser meg naken? takk ;p hehe.

vi foretrakk å sitte på trappa siden vi slapp unna ungemas, men fikk kjeft for at vi satt der og røyket så det luktet på barnerommene (de har vindu i andre etasje over trappa). så deeet..

ellers skal vi undersøke solfolie-greier, men det enkleste blir å henge opp gardin virker det som. onkel skrue-håndkle henger der enn så lenge.

hadde forøvrig en dame på besøk her i dag. "dem var temmelig ...pågående." så det er ikke bare vi som tåler lite, nei. godt å vite, i grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...