Gå til innhold

Pingting på tur

Pingting

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Har kikket litt innom dagboken din for lenge siden, og så nå tilfeldigvis. Ville egentlig bare si hei :goodbye: men lurer også på noe om det er lov å spørre? :sjenert: jeg har litt lyst til å skifte over til bachelor i arkeologi neste år, kan du si litt kort om hva det innebærer? Syns beskrivelsene på UiO er så rare. Hva kan jeg eventuelt forvente meg? Har hatt en fin helg :) støl etter konsert på lørdag ;) håper det går bra med skolearbeidingen din! Hilsen Mingle

Hei mingle! :vinke: Hyggelig med nye fjes! :nigo:

Hm, hva det innebærer kommer jo litt an på hva du mener med det. Fag og slikt? Man tar ihvertfall et innføringskurs (10 studiepoeng) som dekker "alt", så er det obligatorisk å ta et innføringskurs i hvert av de tre hovedområdene UiO underviser i; forhistorisk arkeologi (alt fra menneskets evolusjon og utvikling til stein- og bronsealder her i Norge), klassiske arkeologi (greske og romerske greier) og nordisk arkeologi (jernalder og middelalder, hovedsaklig i Skandinavia). De er 10 poeng hver, senere skal man fordype seg i ett av dem (man kan velge to om man vil) i et 20-poengskurs. Så i tillegg et kurs i teori (10 poeng), og man kan velge mellom (eller ta begge to) et kurs i kulturminneforvaltning og kjønn og arkeologi (10 poeng hver). I tillegg må man ta noen andre fag fra andre emner, emnsånt vet du kanskje. Oversikt over fagsammensetning her (selv om du sikkert har sett den allerede ;)).

Men du lurte kanskje mer på hva man lærer? Det jeg synes er litt trist er at det ikke er noen utgravningskurs før på masternivå. På den andre siden er det lett å finne plass på andre kurs i utlandet i sommerferien.

Jeg synes fagene er godt sammensatt. I "hovedområdene" lærer man endel om materiell kultur og ulike tolkninger arkeologer har gjort av det samme materialet. Det er mye fokus på kilder (arkeologiske funn, skriftlige kilder, antropologiske analogier og slikt) og hvordan tolknigner blir gjort. I fordypningsfaget kan man gå mer inn på teoretiske problemstillinger eller et mindre område man er interessert i som man ikke får mulighet til å gå i dybden på i de andre fagene. Det er noen få dager med materialkurs hvor man besøker museet, ser på gjenstander og slikt, ellers er det lite "hands-on" og mest teori og lesning. Litt kjedelig kanskje, men nyttig (selv om jeg egentlig synes at jeg har for lite kunnskap om gjenstander).

Jeg koste meg veldig med bachelorgraden min, lærte mye spennende og de fleste foreleserne er utrolig flinke (selv om det selvsagt er rom for forbedringer der og). Sosialt sett synes jeg miljøet på arkeologi er knallbra, men jeg vet at noen synes det er litt for "klikkete" der.

Hm, var det svar på det du lurte på? Ble ikke et kort svar det her, jeg tok visst litt av, det var morsomt å reklamere... :sjenert: Du må bare spørre mer!

Hehe, får håpe konsertstølheten din går over. Den er nå uansett et tegn på at du har hatt det gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin helg, Pingting! Vi har gått lang tur i dag og virkelig nytt våren! :kose:

:strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegratengen ble GOD! :) Fikk masse skryt for den, så jeg er kjempefornøyd! Selv om sausen godt kunne vært litt mer...eh, sausete. Den ble nesten litt for luftig av alle eggehvitene synes jeg. Men den oppskriften anbefales altså! :tommelsmil:

Nå sitter jeg i senga, godt under dyna og burde vel jobbe litt. Har nok å gjøre nå, mye som burde være "ferdig" til jeg reiser hjem på torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyggelig

Så bra at fiskegratengen ble en suksess! Jeg lagde rett og slett amerikanske pannekaker til søndagsmiddag, jeg.. Ble forsåvidt godt det også, selv om jeg nok aldri kommer til å lære meg å like lønnesirup, som er sambos favoritt.. Hver sin smak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke f*** for at brystvortene ikke spretter opp og ned hver gang jegblunker, sier nå jeg! :ler:

Hmm, det skal du ikke si for sikkert. Du har jo naturlig nok øynene igjen mens du blunker, så det kan være at de spretter, men at du bare ikke har sett det.

:lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at fiskegratengen ble en suksess! Jeg lagde rett og slett amerikanske pannekaker til søndagsmiddag, jeg.. Ble forsåvidt godt det også, selv om jeg nok aldri kommer til å lære meg å like lønnesirup, som er sambos favoritt.. Hver sin smak ;)

Åh, det er GODT! Hm, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg har smakt lønnesirup... for det er ikke det samme som vanlig sirup? Eller? *uvitende* :klø:

Hmm, det skal du ikke si for sikkert. Du har jo naturlig nok øynene igjen mens du blunker, så det kan være at de spretter, men at du bare ikke har sett det.

:lur:

IIIIH! :haar:

Dette må undersøkes. Jobb for J når jeg kommer hjem. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallhelg her også. Har ikke gjort et spikka spøtt med hverken geo eller fysikken, så tirsdag (geoeksamen) og torsdag (fysikkeksamen) blir spennende for å si det mildt. Har plutselig 10(!!) timer statistikk i uken på topp av alt det andre, så 40stp på geo er noe helt annet enn 40stp på arkeologi ja.

Nå er det ikke lenge til du er tilbake i Tigerstaden! Gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg koste meg veldig med bachelorgraden min, lærte mye spennende og de fleste foreleserne er utrolig flinke (selv om det selvsagt er rom for forbedringer der og). Sosialt sett synes jeg miljøet på arkeologi er knallbra, men jeg vet at noen synes det er litt for "klikkete" der.

Hm, var det svar på det du lurte på? Ble ikke et kort svar det her, jeg tok visst litt av, det var morsomt å reklamere... :sjenert: Du må bare spørre mer!

Hehe, får håpe konsertstølheten din går over. Den er nå uansett et tegn på at du har hatt det gøy! :)

Hei, og takk for svar :) gøy med lange svar også! Jeg nevnte kort svar bare for din del, dersom du ikke hadde tid eller noe sånt!

Men den teorien som man leser, er det mest historie og lesning om gjenstander/tidligere utgravninger, eller må man lære å regne og kalkulere carbondatering og andre teknikker? Gjerne en blanding? Hva legges det mest vekt på at man kan/interesserer seg for? Jeg er veldig glad i eldre historie og kunst :) bare fortsetter å spørre jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyggelig
Åh, det er GODT! Hm, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg har smakt lønnesirup... for det er ikke det samme som vanlig sirup? Eller? *uvitende*

Nei, det er mer flytende, og smaker annerledes. Vanskelig å si hva smaken minner om også, så ikke mye hjelp å få fra meg der, nei! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mer flytende, og smaker annerledes. Vanskelig å si hva smaken minner om også, så ikke mye hjelp å få fra meg der, nei! ;)

det smaker tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallhelg her også. Har ikke gjort et spikka spøtt med hverken geo eller fysikken, så tirsdag (geoeksamen) og torsdag (fysikkeksamen) blir spennende for å si det mildt. Har plutselig 10(!!) timer statistikk i uken på topp av alt det andre, så 40stp på geo er noe helt annet enn 40stp på arkeologi ja.

Nå er det ikke lenge til du er tilbake i Tigerstaden! Gleder meg! :D

Oi! Krysser fingre og armer og bein og nyrer og... Så du fabla om stryking på Facebook, men du får ikke lov av meg til å stryke. Nemlig.

Snaaaaart hjem! :strix: Jeg er der 2. - 20. april, men det blir hyttetur med svigers og besøk til opphavet en tur også. Men etter påskeuka burde det gå an å møtes! :)

det smaker tre.

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar :) gøy med lange svar også! Jeg nevnte kort svar bare for din del, dersom du ikke hadde tid eller noe sånt!

Men den teorien som man leser, er det mest historie og lesning om gjenstander/tidligere utgravninger, eller må man lære å regne og kalkulere carbondatering og andre teknikker? Gjerne en blanding? Hva legges det mest vekt på at man kan/interesserer seg for? Jeg er veldig glad i eldre historie og kunst :) bare fortsetter å spørre jeg :)

Kort fortalt: det er alt mulig. Hehe.

I steinalderarkeologi kommer man inn på alt fra teorier om utviklingsrekken i menneskelig evolusjon, hvordan de første menneskene emigrerte ut av Afrika, produksjonstenknikker av steinredskaper og hva det kan fortelle oss, ulike teorier om oppkomsten av jordbruket, tolkning av tidlige helleristninger og mye, mye mer. (jeg har ikke full oversikt, jeg tok bare introduksjonskurset i dette)

Klassisk arkeologi er nok mye mer gjenstandsfokusert på begynnernivå, fordi de har så himla mye materiale. Jeg, eh, synes det ble litt kjedelig på grunn av det og husker ikke så mye... :sjenert:

Nordisk arkeologi dekker perioder hvor man har mer materiale enn i stein-/bronsealder, og også hvor det finnes skriftlige kilder. Husker ikke helt hva som var i innføringskurset og hva var i fordypningskurset, men emner man leser om er alt fra stilhistorie, urbanisering, samfunnsteori (med bl.a. endel sosiologiske og antropologiske teorier), religion, skriftlige kilder vs. det arkeologiske materialet, middelalderens kirker, og så videre i det uendelige. I fordypningsfaget kan man velge et emne selv (vel, man må være en liten gruppe som går sammen) og fordype seg i det, så der står man veldig fritt. Kort fortalt går det dermed ikke så mye ut på rene utgravningsfakta, men heller hva man har funnet og hvordan man kan tolke det. Teorien er mest knyttet til samfunssmessige og sosiale faktorer. Og hvert fag har gjerne med en historisk oversikt også.

I de rene teorifagene (to på bachelornivå: Arkeologisk teori og Kjønn og arkeologi) kommer man mer inn på ting som vitenskapsteori, kunnskapsproduksjon og ulike større teoretiske retninger som gjelder for mange ulike faglige retninger. Og forskningshistorien i arkeologi. Ganske spennende, men et par av foreleserne har en tendens til å bli så tørre at det støver! ;)

Dateringsteknikker og slikt blir tatt opp i det aller første introduksjonskurset. Det er hovedprinsippene som dekkes, så kalkulering av karbondateringer blir litt for avansert.

Ang. hva man kan og interesserer seg for, så er alle forskjellige. Det er ganske lett å se når man kikker på hvor mange sære masteroppgaver som blir skrevet. Bare se her. Men ikke bli skremt av den lista altså, masternivå er pr. definisjon sært. Det er ikke så avansert på bachelornivå, men man er innom mange av de samme tingene - men går ikke like mye i dybden på det.

I tillegg til arkeologifagene skal man ha 40 stp innen et annet emne som er relevant til arkeologi, og 40 stp man kan velge helt fritt. Innen begge gruppene kan du velge både kunsthistorie- og historiefag. Jeg tok fak i religionshistorie, middelalderens kultur og språk og runologi (!). Det finnes mye å velge mellom.

Oi, nå tok jeg av igjen. Noe mer du lurte på? (skriver gjerne mer jeg, hehe)

Jeg snoket meg inn på bloggen din forresten. Du er flink til å skrive! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg også skal svare litt om arkeologi?

Jeg er da en frafallen arkeolog, tok en bachelor (gikk året under Pingting), men bestemte meg for at da var nok nok.

Selve faget er superinteressant, og godt egnet for de av oss som liker teoretisering rundt historie og samfunn, men på bachelornivå er det lite praktisk og ikke særlig forventninger om at man skal produsere noe på egenhånd, man skal forstå og reprodusere teoriene man får presentert.

Det du må være klar over er at det er vanskelig, om ikke umulig, å få (fast) jobb som arkeolog. Du går en usikker tid i møte etter endt utdannelse - du jobber gjerne deltid i shitty jobber på prosjekter som går over kortere eller lengre perioder. Mellom disse jobbene må du rett og slett ha noe annet å gjøre, ellers klarer du deg ikke. Du må være superfleksibel i forhold til hvor du kan jobbe, når du kan jobbe og ikke si nei til noe. Familieliv kan være sykt vanskelig å kombinere med en slik jobb, tror jeg.

For min del ga jeg meg fordi det ble for få utfordringer, jeg mistrivdes i miljøet (jeg var en av dem som syntes det var veldig klikkete, enten var man med i "gjengen" eller ikke...) og jobbutsiktene skremte meg rett og slett. Så jeg hoppet over på geofag og har ikke angret ett sekund!

Jeg vil rett og slett bare råde deg til å tenke godt igjennom om det er dette du vil, for arkeologiutdannelsen og etterfølgende jobbmuligheter er ikke noe som passer alle - tror du må ha en god dose av nomade & eventyrlyst i deg for å holde ut til du får fast jobb & en forutsigbar hverdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må være klar over er at det er vanskelig, om ikke umulig, å få (fast) jobb som arkeolog. Du går en usikker tid i møte etter endt utdannelse - du jobber gjerne deltid i shitty jobber på prosjekter som går over kortere eller lengre perioder. Mellom disse jobbene må du rett og slett ha noe annet å gjøre, ellers klarer du deg ikke. Du må være superfleksibel i forhold til hvor du kan jobbe, når du kan jobbe og ikke si nei til noe. Familieliv kan være sykt vanskelig å kombinere med en slik jobb, tror jeg.

Ja, det er (desverre) et godt poeng. Det varierer litt ut fra hvor du skal jobbe, men stort sett gaar det i enkeltprosjekter og korte kontrakter. I forvaltningen er det nok lettere aa faa fast ansettelse, men de jobbene er ikke like direkte relatert til arkeologi, og er mest papirarbeid (selv om jeg synes det hoeres helt OK ut, men jeg en av faa ;)).

Et annet viktig poeng ang. jobb er at det saa og si er umulig aa faa jobb om du kun har en bachelorgrad. Selv med mastergrad er det veldig, veldig vanskelig.

Jeg var klar over dette foer jeg begynte, men velgte aa ta denne utdannelsen likevel. Mest fordi det omtrent var det eneste jeg hadde lust til, saa jeg tror jeg hadde angret i evigheter om jeg ikke hadde gjort det. Jeg har ogsaa etterhvert blitt innstilt paa aa ikke maatte jobbe innen arkeologi - det er mye annet som er spennende. En humanistisk utdannelse kvalifiserer deg for mer enn akkurat det faget du har lest. Saa jeg tenker at selv om jeg aller helst vil jobbe innen arkeologi, er jeg fornoeyd saa lenge jeg faar en jobb jeg oppfatter som betydnngsfull og som gir meg utfordringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Takk for svar dere :D det høres jo så spennede ut! Mer spennende enn jeg hadde tenkt, men jeg liker jo også godt praktisk arbeid... så. Etter dere å dømme, er det noe man må se langt etter, eller finne selv.. men det er jo en mulighet da! Det er jo ofte sånn med universitetsutdannelser at det er vanskelig å få drømmejobben/utdanningsrelatert jobb med en gang, eller i det hele tatt. Tar for tiden Økologi og Naturforvaltning. Er jo en del jeg kan jobbe med, men det meste er sånn kjedelig :erter: jeg ville se på de fine dyrene jeg :Hehe: og ha de gøye jobbene i organisasjoner som kan reise verden rundt og kikke på aper og skrive om dem :rødme: men så må jeg sitter og slite med kjemi og lese om Sarpsborgs kommuneplan i stedet. Øsj.

Jeg snoket meg inn på bloggen din forresten. Du er flink til å skrive! jupp2.gif

Takk :sjenert: gøy med besøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Takk for svar dere :D det høres jo så spennede ut! Mer spennende enn jeg hadde tenkt, men jeg liker jo også godt praktisk arbeid... så. Etter dere å dømme, er det noe man må se langt etter, eller finne selv.. men det er jo en mulighet da! Det er jo ofte sånn med universitetsutdannelser at det er vanskelig å få drømmejobben/utdanningsrelatert jobb med en gang, eller i det hele tatt. Tar for tiden Økologi og Naturforvaltning. Er jo en del jeg kan jobbe med, men det meste er sånn kjedelig :erter: jeg ville se på de fine dyrene jeg :Hehe: og ha de gøye jobbene i organisasjoner som kan reise verden rundt og kikke på aper og skrive om dem :rødme: men så må jeg sitter og slite med kjemi og lese om Sarpsborgs kommuneplan i stedet. Øsj.

Takk :sjenert: gøy med besøk

Haha! Fra aper til kommuneplaner! :ler:

Jeg vet at arkeologiutdanningene andre steder (ihvertfall i Trondheim) begynner med praktisk erfaring tidligere. Men det blir fortsatt mye lesing, altsaa! ;) Men det stemmer nok som du sier, det er sjeldent man faar droemmejobben med en gang. De fleste ender nok opp med noe de er fornoeyd med, selv om det ikke noedvendigvis var droemmejobben i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...