Gjest Cathena Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Jeg er ansatt i en butikk der vi er få ansatte, blir den ene syk må noen andre jobbe ekstra. Slik er det vel alltid. Vi kjenner hverandre godt, siden vi er så få. Jeg er en person som aldri er syk, har ikke vert borte fra jobben, òg jobbet mye ekstra, når de er syke og vil ha fri. Jeg synst det bare er bra, for da får jeg mer penger. Da jeg jobber bare ca. 30 %. Så skjedde det noe, òg jeg ble innlagt på sykehuset grunnet jeg har en sykdom. Det skjedde så fort, òg alle ble nok litt overrasket fordi jeg alltid har vert så frisk. Jeg er nå utskrevet etter 5 dager på sykehus, der jeg ble sterkt medisinert. Jeg sliter litt med kraftig hodepine som kommer og går, ryggsmerter og er direkte sliten, nå som jeg har kommet hjem. Er akkurat en uke siden igår dette skjedde. Sykmeldingen er til imorgen, den ble skrevt raskt og før jeg ble innlagt. Så..., jeg sitter med så enormt dårlig samvittighet jeg. Jeg føler på meg at jeg ikke kan begynne på jobb på mandag, er redd jeg skal bare bli enda mer dårlig.... Men jeg tør ikke å spør om lenger sykmelding, for jeg vil gjøre bra inntrykk..., men uff...! Hva er det med meg? Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Hadde dere forstått om dette hadde skjedd en ansatt? Hvor vanlig er det egentlig med sykmelding? Òg hvor lenge? Setter pris på alle svar.
Bomullstrusa Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Jeg synes ikke du har noen grunn til å ha dårlig samvittighet Sykdom kan ingen rå over. Er du dårlig så er du det, og da er det bare rett at du forlenger sykemeldingen din. Det er mye verre med de som bruker opp alle egenmeldingene sine fordi de ikke gidder å møte opp på jobb. DE kan ha dårlig samvittighet de! Jeg er som deg, og er så godt som aldri syk eller borte fra jobben. Det gjør ihvertfall at kollegene mine skjønner at jeg må være borte når jeg først er syk. Du sier at dere har et godt forhold dere imellom; for meg høres det ut som om de vil forstå dette. Du har nok allerede gitt dem det gode inntrykket du ville gi dem Btw, sykemelding er veldig vanlig, og de varer til vedkommende er frisk nok til å gå på jobb. Ei jeg jobber med var sykemeldt et helt år -to ganger! Ikke noe å bekymre seg over. God bedring!
kirsty Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Hvis du ikke er bra må du få forlenget sykemeldingen din, bedre at du er litt lengre hjemme og blir helt bra enn at du går for tidlig tilbake i jobb og evt. får tilbakefall. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er syk, det kan skje alle det. Ikke tenk på at dere er få ansatte, det er arbeidsgivers ansvar å få tak i vikar for deg. Snakk med legen din, du får nok videre sykmelding om du ikke er bedre. God bedring
Gjest Cathena Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Takk for svar! Jeg valgte å si til arbeidsgiveren min at jeg kommer på tirsdag, for da har fri på onsdag og torsdag, er bedre at jeg begynner med en dag- ògså fri, for å komme meg. Ellers måtte jeg ha begynt imorgen og tirsdag. Itillegg skal jeg på sykhuset igjen på onsdag. Det hadde bare blitt en utrolig stressende start. Men hvordan blir det da? Trenger jeg sykmelding for imorgen? Jeg får ikke ringt legen før imorgen uansett.
Sekretæren Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Takk for svar! Jeg valgte å si til arbeidsgiveren min at jeg kommer på tirsdag, for da har fri på onsdag og torsdag, er bedre at jeg begynner med en dag- ògså fri, for å komme meg. Ellers måtte jeg ha begynt imorgen og tirsdag. Itillegg skal jeg på sykhuset igjen på onsdag. Det hadde bare blitt en utrolig stressende start. Men hvordan blir det da? Trenger jeg sykmelding for imorgen? Jeg får ikke ringt legen før imorgen uansett. Enten så kan du vel bruke egenmeldig for mandagen, eller hvis du får en ny sykemelding på onsdag, så spør du legen om h*n kan regne med f.o.m mandagen. Ellers vil jeg bare si at jeg ikke kjenner NOEN som blir sure på folk som er sykemeldte, det er bare sånn det er. Du har vært lojal og flink og stilt opp for andre, nå er det dems tur til å stille opp for deg.
jenta82 Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Jeg skjønner godt hva du mener, men det er absolutt ikke lurt å begynne å jobbe for tidlig. Da kan du kanskje bli dårligere og det tar enda lengre tid på at du blir helt bra. Vist du har jobbet og stått på til vanlig vil de andre på jobben skjønne at du er dårlig og at du trenger å være hjemme litt. Jeg begynte alt for tidlig å jobbe i fjor etter at jeg hadde vært sykemeldt i flere mnd. Jeg ville ikke begynne forsiktig siden det var rett før jul og de hadde lite folk. Så jeg begynte å jobbe fult med en gang. Noe som jeg aldri burde ha gjort. Det endte med at jeg fort ble dårlig igjen, men siden de ikke fant ut hva som feilte meg jobbet jeg videre. Det gikk fint i en periode, men så ble jeg kjempe dårlig. Og jeg har nå vært sykemeldt i 5 mnd og denne gang skal jeg begynne forsiktig når jeg kommer tilbake til jobb. Det er jo bra at vi bryr oss om bedriften vi jobber hos, men det er også viktig og tenke litt på seg selv også. Så vist du ikke føler deg bra til tirsdagen burde du no igrunn tatt deg en lengre sykemelding. F.eks 1 uke så ser du hvordan du føler deg da. Jeg vet ikke hvordan det er om du må ha sykemelding for i morgen. Men kanskje må du det for ihvertfall når du har vært sykemeldt lenge kan du ikke ta ut egenmld før du har jobbet 3 uker (tror jeg det var). Men om det gjelder når du ikke har vært lenge sykemeldt kan jeg ikke vite helt sikkert. Men det vet nok sjefen din så det beste er jo å snakke med henne
kirsty Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Tror ikke du trenger å bruke egenmelding for den dagen. Legen din kan sikkert bare forlenge sykmeldingen slik at du slipper å bruke egenmelding.
liv Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 En har ikke lov til å bruke egenmelding rett etter en sykemelding.
Gjest Cathena Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Det gikk bra på jobb idag, var faktisk veldig godt å komme tilbake. Sjefen viste god forståelse, så all denne dårlige samvittigheten er borte. Er så glad for at jeg har så greie og forståelsefulle kollegaer! Det var visst ingen problem med gårsdagen, òg jeg tror jeg gjorde riktig i å holde meg hjemme for jeg ble litt sliten på slutten, det at ryggen låser seg er vooooondt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå