Gå til innhold

Art of Living?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å prøve meg på et yoga-kurs etter hvert, men det er jo en jungel av tilbud... noe er for "fjernt og religiøst" (vet om de som fikk utdelt en bunke papirer om Hvordan bli nonne på et halvt år), andre ting er for helsestudio-utvannet, og jeg vet ikke helt hva som passer meg, men kunne godt tenke meg å høre om folks erfaringer med Art of Living ettersom det er et av tilbudene innen passe avstand fra der jeg bor :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(altså, vet at det ikke er bare yoga de driver med, men lurer litt på både hva man føler man får ut av et kurs og hvordan det evt er vinklet mot noen spesiell filosofi eller "misjonering" av organisasjonen osv)

Skrevet

Jeg har aldri vært på kursene deres, men jeg har lest en del om dem via ulike kilder og jeg kjenner feltet yoga og meditasjon svært godt.

De har anntageligvis en rimelig bra yoga og meditasjon. De bringer inn mere pusteøvelser (pranayama) og de har et mye større fokus på spiritualitet enn vanlige yogakurs. Hva det innebærer i prakisis vet jeg ikke.

Sri Sri Ravi Shankar "The Guru of Joy" er en stor svindel a la svært mange andre guruer. Han er en karismatisk person som er flink til å iscenesette seg selv, men har lite substans. Han fremstiller det som at yogaen og pusteøvelsene hans er veldig spesielle og at han har funnet opp flere av tingene. Det har han ikke. Alt det som liksom er hans egne oppfinnelser eller som ikke fremstilles som funnet opp av ham, men som sjeldne teknikker han bringer til verden, er de mest basale yoga og pranayama teknikkene som er utbredt i India. Det er ikke noe spesielt eller unikt ved noe av det. Maharesh yogi gjorde det samme med TM meditasjon. Han tok den aller, aller enkleste formen for indisk meditasjon med mantra og fremstilte det som om den var hans egen spesielle oppfinnelse. Han fremstilte det også som at mantraene var spesielle for ham, men det var bare de mest standardiserte indiske mantraene som du ville funnet i en bok om meditasjon for begynnere. Ut fra dette så klarte han å få det til å se ut som han hadde skapt sitt eget unike meditasjonssystem og skapte en stor organisasjon rundt seg. Art of Living følger samme formular. Hvis Shankar er en opplyst og uendelig god og medfølende person uten ego, hvorfor driver han da med slik forvrengning av virkeligheten og forherligelse av seg selv.

Art of Living prøver hele tiden å trekke folk inn i organisasjonen. Jeg tror organisasjone er rimelig ok, men riktignok preget av en god del sære meninger. Det store problemet er selvfølgelig dyrkelsen av Shankar. Dyrkelsen av ham er langt mildere enn de mer ekstreme formene for sekt liknende guru dyrkelse, men alikevel ikke en bra ting.

Alt i alt kan man godt gå på kursene deres sålenge man tar forbehold om at man ikke vil ha noe mere med organsiasjonen å gjøre.

Hvis du googler critique of art of living finner du en hel del ting.

Yogaskolen i Oslo, Centrum yoga, Yogasenteret og mange andre yogaskoler i norge har en yoga som jeg vil tro er svært lik art of living sin. I hvert fall minst like bra og med nær forbindelse til en av de mest respekterte yoga instituttene i India, Bihar School of Yoga. Balancestudio og Yogaforalle er også bra.

Hvis du er ute etter noe mere spirituelt eller en dypere form for meditasjon så ville jeg rådet deg til å holde deg til annerkjente tradisjoner som Zen, Vipassana, Bihar, Tibetansk Budhisme etc. De vet hva de driver med og de kan ta deg hele veien. Jeg ville ungått å lære meditasjon fra new age folk som virker som de har laget sin egen suppe. Selv om det virker bra de første årene så vil slike folk ofte ha problemer med å lede deg dypere når du har kommet et stykke fordi de selv ikke har kommet så langt og fordi de ikke kan støtte seg på en tradisjon som har kartlagt detaljert hva som skjer ettersom man praktiserer meditasjonsformen over lang tid. Hvis du virkelig vil lære å meditere så ville jeg vurdert å dra til å Gaia House i England eller insight meditattions society eller Spirit Rock i USA På en retreat for en helg eller ukes tid. Det er blant de mest respekterte sentrene i verden og garantert fritt for all den dritten du finner masse av ellers i Yoga og meditasjonsverden.

http://dharma.org/ims/mr_audio.html Her finner du veiledet meditasjon av flotte lærere som du kan høre på over nett.

Dette er også en bra side med veldig mye bra å lese og lære aypsite.org

Skrevet

jeg har begynt på yoga som vel er gjennom Art of living tror jeg, sri-sriyoga står det også på ett ark jeg har fått derifra.

Har ikke foreløpig blitt pushet for å ta noe mer kontakt med organisasjonen, og opplever det bare som yogatimer, ikke som at jeg må inn i noe mer, og det fokuseres foreløpig ikke på noe annet en akkurat yoga.

Jeg er VELDIG fornøyd, synes måten det gjennomføres på er veldig behagelig. Det går veldig rolig, men effektivt for seg. Er både god trening og god fokus innover i seg selv, mye pust og fokus på å mestre, og å klare å være rolig selv når det er hardt.

Er både støl, sliten og får energi av det, og synes det er meget behagelige kurs. Også med en instruktør som er veldig behagelig, han forklarer enkelt og rolig, passer på at vi gjør ting rett, følger opp både under og etterpå på en rolig måte som på ingen måte forstyrrer de andre og har ett rolig vesen som smitter over på oss som er med virker det som (ihvertfall på meg).

Det fokuseres på pust, øvelser for å bedre helse, indre styrke og ro. Det å fokusere inn i seg selv, finne styrke til å klare det innenfra. Det er lite press der, kun finne egne grenser og holde øvelsene aktive.

Veldig fornøyd, kommer helt klart til å fortsette. :)

Skrevet

Takk for svar fra begge :) Jeg tror det passer for meg å begynne med noe som ikke er så veldig spirituelt, men som fokuserer på sammenheng mellom psyke og kropp/øvelser. Gurudyrkelse er nok ikke min greie, men om de ikke maser om dette på kurset kan det kanskje være ok som en start, for å se hvordan jeg trives med øvelsene. Jeg bor ikke i Oslo, men skal sjekke kursstedene som nevnes. Forresten kan det hende at mer tradisjonelt fokus som enkelte buddhistiske tilnærminger kan være greit også. Det begynner å bli noen år siden jeg måtte droppe meditasjonskurset pga latterkrampe, jeg er mer klar for sånne ting nå...

Skrevet
Jeg tror det passer for meg å begynne med noe som ikke er så veldig spirituelt, men som fokuserer på sammenheng mellom psyke og kropp/øvelser. Gurudyrkelse er nok ikke min greie, men om de ikke maser om dette på kurset kan det kanskje være ok som en start, for å se hvordan jeg trives med øvelsene.

på det kurset jeg går på, så finnes det ingen form for gudedyrkelse i det hele tatt, og det er som sagt i regi av Art of Living.

Det er ikke noe fokus på guder, spirituelle ting eller noe, kun fokus på pust, øvelser, psyke/indre ro og styrke.

Er sikkert forskjell på kursene da, jeg hadde aldri vært fornøyd eller interessert i å fortsette om det var noe gudegreier, jeg ønsker yoga for å finne en ro i meg selv, jobbe med styrke og balansetrening, pust, indre ro og harmoni i meg selv. Altså både psyke og kropp, og får dette fint utav kurset jeg tar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...