Gjest Gjest_Husmusa_* Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Hei! Jeg har oppdaget at alle kjærestens klær, håndklær og sengetøy lukter surt. Kan dere gi meg tips om hvordan vi får bort dette? Må alt bare kastes? Spesielt ille er håndklær og treningstøy. Han innrømmer at han ikke er flink å ta ut og henge opp renvasket tøy. Kommer lukta derfra? I det siste har han/vi vært flinke å henge opp tøyet med en gang det er ferdigvasket, men lukta forsvinner ikke. Han vasker på 40 grader og etter min oppfatning fyller han maskina alt for full. Jeg har akkurat sjekket/renset det "filteret" (proppen) man kan skru ut nederst på fronten av maskinen, og det var ikke spesielt mye lo/dritt som satt der. Vaskemaskina er innebygd i en benk, er det andre filtere el.l som skulle vært renset/sjekket? Vi skal prøve å vaske håndklær og sånn på 90 grader, og bruke masse eddik i skyllevannet. Bør vi vaske en tom maskin først eller noe? Takknemlig for alle tips og innspill!
Eføy Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Jeg hadde nok tatt og vasket en tom runde med vaskemaskina først. Jeg er usikker på hva slags såpe eller lignende du bør bruke, men jeg mener å ha lest her inne noe med eddik og sånt, som du nevner. Deretter ville jeg ha ikke stappet maskinen full,men kanskje bare halvfull, og ikke minst vasket håndklær og lignende på mer enn 40 grader. Jeg vasker håndklær, sengesett og lignende på minst 60 grader. Håper det blir bedre
Gjest Gjest_IngeBorg_* Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Moren min hadde det samme problemet før. Klærne luktet noen ganger surt selv om hun tok dem rett ut av maskinen. Her for en stund siden fant hun ut at det var på grunn av sure sokker som hun vasket sammen med vanlig skitne klær. Når hun begynnte å sortere vekk sokkene og vasket dem for seg selv, forsvant lukten.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 Hei! Og takk for svar begge to! Da prøver vi en tom runde med eddik først, og så får vi kokvaske så mye vi tør, og se hvordan det lukter etterpå. Så får jeg prøve å få kjæresten til å sortere tøyet senere før vask, det gjør han visst ikke (bortsett fra ull). Jeg tar gjerne imot flere tips og råd!
Rampolina Skrevet 13. september 2008 #5 Skrevet 13. september 2008 Hvis man lar vått tøy ligge lenge i maskinen lukter de dritt! Og den lukten blir sittende. Lenge! Lykke til med rådene du har fått
Asky Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 Opplevde at klærne luktet surt når maskinen var for full..tror ikke det ble skylt godt nok. Å la klærne ligge i maskinen etter at den er ferdig er å BE om sur lukt Lykke til med vaskingen heretter :-)
Mosefruen Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Og dersom maskina står lenge mellom hver gang kan det være lurt å vaske en tom vask eller bare ett skylleprogram før man vasker, da noen maskiner har vann stående, og dette blir surt. Men tøyet må henges opp snart, og det må tørkes fort (så ikke fyll stativet for fullt så det tar en dag å tørke det)
wok Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Det kan også være lurt å rense "vannlåsen" (eller hva det heter) der slangen fra maskina tømmes.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Når tøyet tørker for sakte så kan det lukte surt, ikke heng tykke/store klær i nærheten av hverandre. Hvis han har tilgang på tørketrommel så er det aller best, en gang i tørketrommel og den sure lukten er borte.
Gjest andungen Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Forsøk følgende: Treningstøy MÅ tas på 60 grader. Alt treningstøyet mitt har tålt det til nå, selv om det står 30 eller 40 grader på vaskeanvisningen. Innsvettet tøy som kun blir vasket på 40 grader vil beholde den sure lukta, og "smitte" lukta over på andre plagg. Undertøy tar jeg sammen med treningstøyet på 60 grader. Dongeribukser tåler også 60 grader greit. Håndklær og laken tas på 90 grader, i alle fall en gang i blant. Ellers går 60 grader også bra. Sengetøy tas på 60 grader, kan tas på 90 grader ved behov. Ikke bruk skyllemiddel på treningstøy. Skyllemiddelet kan gjøre elastisiteten dårligere, samt "kapsle inn" evt sur lukt. Dongeribukser med stretch skal heller ikke ha skyllemiddel. Konklusjonen hos meg har blitt at det meste tas på 60 grader, håndklær og sengetøy av og til på 90. Kun enkelte topper/gensere/bluser etc tas på 40 grader. Jeg har også et hurtigprogram på maskinen, som kun bruker en halvtime ved vask på 30 grader. Veldig greit når jeg bare skal skylle gjennom en topp/genser/bluse som verken er innsvettet eller særlig skitten. Lykke til!
Hu i Svingen Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Det hjelper ikke å ha eddik i tom maskin, alle klærne som er "infisert" må vaskes med eddik som skyllemiddel. Deretter kan du ta en ekstra skylling og sentrifugering med vanlig skyllemiddel for å få bort eddiklukta (pleier ikke å lukte så mye eddik altså, men likevel). Dette bør gjøres med andre klær som har ligget i samme skuff/skap også, da surlukta smitter over. Noen ganger er det så ille at lukta ikke lar seg vaske bort med eddik, og da er det dessverre bare å kaste dem.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Tusen takk for mange innspill! Vi har ikke rukket å vaske noen klær ennå hos han, men jeg har fått flere gode tips! Jeg vet han fyller maskinen for full, og han bruker muligens litt lite vaskepulver om man tar klesmengden i betraktning. Jeg oppdaget her at noen av mine klær som ble vasket hos han også lukter surt nå, så jeg skal ikke vaske klær der igjen før vi finner ut hvordan vi blir kvitt lukta. Skal vaske mine klær pånytt nå og håper jeg får ut lukta. Jeg skal oppdatere her når vi får eksperimentert litt. Takk for at dere gadd å svare!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå